To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

Duna (TV channel)

From Wikipedia, the free encyclopedia

Duna TV
Duna logo 2012.png
Broadcast areaVia satellite: Europe, North America, South America, Australia-New Zealand, North Africa, Middle East
HeadquartersBudapest, Hungary, Kunigunda útja 64.
Picture format576i (SDTV 16:9)
1080i (HDTV)
OwnerMedia Service Support and Asset Management Fund (Government of Hungary)
Sister channels
Launched24 December 1992; 28 years ago (1992-12-24)
France Télécom OrangeVaries by local cable networks
UPC RomaniaChannel 751
UPC Switzerland (Switzerland)Channel 672 (SD)
Kabel Deutschland (Germany)Channel 885 (SD)
Unitymedia (Germany)Channel 498 (SD)
Systems Cable ShqipChannel 280 (HD)
Eutelsat 9A (Europe and North Africa)11957,64 MHz V SR: 27500 2/3
Galaxy 19 (North America)11842 H SR: 22000 3/4
NSS 806 (North and South America; unencrypted)3803 LHC SR: 27500 3/4

Duna (English: Duna Channel, formerly: Duna Televízió) is one of Hungary's public television channels. "Duna" is the Hungarian name for the Danube. Duna has been the national main channel of the public media MTVA since 15 March 2015.

Duna TV is managed and primarily funded by the Media Service Support and Asset Management Fund (Hungarian: Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, abbreviated MTVA).[1] This government organization, formed in 2011, also manages the public service broadcasters Magyar Televízió and Magyar Rádió as well as the Hungarian news agency Magyar Távirati Iroda.[2][3]

On 1 July 2015, Duna TV as well as the media channels of three other public media organizations managed by the MTVA were merged into a single organization called Duna Media Service (Hungarian: Duna Médiaszolgáltató).[4] This organization is the legal successor to Duna TV and is an active member of the European Broadcasting Union.[5][6]


The logos used by Duna since 1992.
The logos used by Duna since 1992.

Duna TV went on the air in December 1992 as the first Hungarian TV station to broadcast over satellite. Its mission is to create and broadcast programming for and news about Hungarian minority communities beyond Hungary's borders in order to help maintain their national/ethnic identity. A few years later, Duna TV became the first Hungarian station to broadcast 24 hours a day. In 2004, Duna TV began to broadcast in North America, South America and Australia. In 2006, Duna TV started its Channel II (Autonomy TV, today Duna World).

Duna TV had been originally funded from a television licence fee imposed on owners of television sets. However, in July 2002, the government abolished the fee and began to partially fund the broadcaster through direct payments, with additional funding coming from advertising and commercial activities.[7]

In 2010, after Magyar Televízió withdrew from the Eurovision Song Contest that year due to financial reasons, Duna TV attempted to move from an approved participant to an active member of the European Broadcasting Union in order to continue Hungary's participation in the event.[8][9] While a decision ultimately was not made in time for Duna TV to participate, Duna TV did air the 2010 contest.[10] Magyar Televízió returned for the 2011 contest.

In 2011, most of the assets and employees of Duna TV were made a part of the newly created Media Service Support and Asset Management Fund (Hungarian: Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, abbreviated MTVA), a government organization controlled by the Media Council of Hungary.[1] Magyar Televízió and Magyar Rádió were also made a part of MTVA, unifying all three public service broadcasters in Hungary for the first time. Additionally, the Hungarian news agency Magyar Távirati Iroda was merged into the MTVA and has since been responsible for the production of all news content aired on the three broadcasting organizations.[2][11]

Duna TV's membership in the European Broadcasting Union (EBU) was elevated from approved participant to active status in 2014 following the establishment of an agreement between the EBU, Hungarian public service broadcasters, and MTVA that enabled the EBU to treat Duna TV, Magyar Televízió, and Magyar Rádió as a single unit for membership purposes.[12]

As part of its overhaul revamp for all of its MTVA channels in 2015, Duna began broadcasting all of its entertainment and current affairs content from M1, starting with the Eurovision Song Contest, but they retain its original structure as they continue to serve the Hungarian minorities.

Another consequence of the 2015 MTVA revamp of public media services in Hungary saw Duna TV merged with Magyar Televízió, Magyar Rádió, and Magyar Távirati Iroda to create a single organization called Duna Media Service (Hungarian: Duna Médiaszolgáltató).[4] This nonprofit organization is the legal successor to each of the four formerly separate entities managed by the MTVA.[13]

Regional studios

The station is broadcast from Budapest, but has regional studios in Cluj-Napoca (Kolozsvár), Târgu Mureș (Marosvásárhely), and Odorheiu Secuiesc (Székelyudvarhely) in Romania; Bratislava (Pozsony) in Slovakia; Subotica (Szabadka) in Serbia; Uzhhorod (Ungvár) in Ukraine, and other places.

Notable anchors


  1. ^ a b "Media Law in Hungary". Center for Media and Communication Studies (CMCS). Retrieved 29 July 2014.
  2. ^ a b "ABOUT MTVA - MTVA". Media Service Support and Asset Management Fund (MTVA). Archived from the original on 25 August 2015. Retrieved 23 August 2015.
  3. ^ "Hungary | Freedom House". Freedom of the Press 2013. Freedom House. Retrieved 29 July 2014.
  4. ^ a b "Hungarian public service media companies merge - MTVA". Media Service Support and Asset Management Fund (MTVA). Archived from the original on 22 December 2015. Retrieved 23 August 2015.
  5. ^ Polyák, Gábor (2015). "Hungary : New Amendment to the Media Act". IRIS Legal Observations of the European Audiovisual Observatory. Strasbourg, France: European Audiovisual Observatory (2). Retrieved 23 August 2015.
  6. ^ "EBU - Active Members". European Broadcasting Union. Retrieved 23 August 2015.
  7. ^ Nikoltchev, Susanne, ed. (2007). IRIS Special: The public service broadcasting culture. Strasbourg: European Audiovisual Observatory. pp. 119–120. ISBN 978-9287161888. Retrieved 29 July 2014.
  8. ^ Klier, Marcus (12 August 2010). "Hungary may return with new broadcaster". Retrieved 12 August 2010.
  9. ^ Hondal, Victor (22 October 2009). "Hungary withdraws from Eurovision Song Contest". Retrieved 12 August 2010.
  10. ^ Floras, Stella (24 April 2010). "Hungary: Duna TV to broadcast all three Eurovision shows". Retrieved 29 July 2014.
  11. ^ "International Press Institute: SEEMO Says State Has Appropriated Hungary's Media Landscape". Austria: International Press Institute. Archived from the original on 29 May 2014. Retrieved 29 July 2014.
  12. ^ "On the International Conference Entitled "The Current Challenges of European Media Regulation"" (PDF). 6 January 2014. p. 2. Retrieved 29 July 2014.
  13. ^ Polyák, Gábor; Nagy, Krisztina (January 2015). Hungarian Media Law (PDF). Budapest: Mérték Media Monitor Nonprofit Ltd. p. 30. Retrieved 23 August 2015.

External links

This page was last edited on 24 November 2021, at 02:50
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.