To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

Slovenská televízia

From Wikipedia, the free encyclopedia

Slovenská televízia
TypeBroadcast television
Country
Availabilityterrestrial, cable, satellite
HeadquartersBratislava
OwnerGovernment of Slovakia
Launch date
1991 (by law)
1993 (de facto)
Dissolved1 January 2011[1] (merged into RTVS)
Replaced byRozhlas a televízia Slovenska (RTVS)

Slovenská televízia (Slovak pronunciation: [ˈslɔʋenskaː ˈteleʋiːzɪɐ]; "Slovak Television"; STV) was a state-owned public television organization in Slovakia. It was created in 1991 as the Slovak part of the former Czechoslovak Television and was headquartered in Bratislava. It was funded from a combination of television licence fees, advertising, and government funding.[2] It ceased to existed on 1 January 2011, when it was merged with the state-owned public radio organization Slovenský rozhlas ("Slovak Radio") to create Rozhlas a televízia Slovenska ("Radio and Television of Slovakia").[1]

STV was a regular member of the European Broadcasting Union.

History

The STV Tower: Slovak TV's headquarters in Bratislava
The STV Tower: Slovak TV's headquarters in Bratislava
STV outside broadcasting van at Main Street, Košice (2010)
STV outside broadcasting van at Main Street, Košice (2010)

The establishment of STV as an independent institution happened on July 1, 1991, after a law by the Slovak National Council related to the independence of Slovakia from Czechoslovakia. However, its history dates back to November 1956, when Czechoslovak Television, then under socialist regime, established a television studio in Bratislava as a test transmission. Regular broadcasts began on November 3, 1957, broadcasting every day, except on Mondays (as it was customary in Eastern Bloc television broadcasts). After the fall of communism in the Czechoslovakian Republic, programming began to be relaunched, and the Bratislava studio was renamed as Slovenská televízia in preparation for the Slovakian independence. In September 1990, as part of a massive reorganization of the CST channels, the second program was repositioned as a separate service for the Slovakian side of the country, under the S1 name (the Czech side received its own separate service, ČTV). A third channel, OK 3, focusing on international satellite programming, launched on May of the same year, but it was replaced by a similarly-focused Slovakia-specific service, TA 3, on July 1991.

After Slovakian independence, on January 1, 1993, the management and operations of the Slovakian television were fully separated from the Czech Television, and the newly-formed Slovenská televízia began operating two channels. Still, the complex social and political issues that hampered Slovakia after independence, as well as heavy turnover of management, a lack of clear identification between both programs, and heavy bias toward the towards the People's Party – Movement for a Democratic Slovakia during the Vladimír Mečiar government, caused the broadcaster to rapidly lose most of its audience, as well as its credibility.[3][4] The arrival of commercial channels Markíza and TV JOJ, which offered more attractive programming, worsened the decline.

In 2003, founding TV JOJ director Richard Rybníček was elected by the STV Board of Governors as the broadcaster's director general. He swiftly began a transformation process to make public television more competitive with private broadcasters. On the evening of January 1st, 2004, STV relaunched both channels with new programming and new brand identities, after a massive promotional campaign anticipating a "new beginning" for public broadcasting. STV1, now renamed as Jednotka, was repositioned as a generalist and mass audience channel, with a focus on light entertainment and increased news programming. STV2 (renamed Dvojka) became a niche-focused service, with most cultural, sports and minority/regional programming moved to this channel.[5] The entire Slovak TV brand was renewed, with new logos, graphic packages and a new look for STV's news programmes, including a new virtual studio. Moreover, the DOGs of both channels moved to the top-right corner of the screen (as opposed to the top-left corner, standardised for most Slovak TV channels), and in-vision continuity was dropped in favour of shorter and snappier promos.

Soon, however, critics began to worry about the quality of most new programming, and many were hampered by the oversaturation of more commercially focused programmes. Adaptations of international franchises, like Pop Idol and C'è posta per te, became heavily criticised due to its high production costs and led to heavy accusations of dumbing down;[6][7] additionally, internally-produced programming was limited during the Rybníček directorate, and the majority of international TV shows and films (mostly American) were broadcast with Czech dubbing. The few exports broadcast with Slovak dubbing were produced by external studios and were of poor quality, resulting on backlash; by 2007, the Slovak government (then under Robert Fico) duly approved a new law regulating Slovak dubbing on imports.[8] Since then, most Slovak dubbing has been handled by STV's internal dubbing studio.

Even with the heavy drift on the programming concept of Slovak television, the changes were initially successful. During the first days of the relaunch, audiences for both channels did increase to a combined 30.2 percent share,[9] and soon, Jednotka had engaged in three-way race with Markíza and a resurgent TV JOJ, which had strengthened its programming concept. Alongside the record ratings, STV had successfully reduced part of its heavy debts. However, Rybníček's sudden resignation in 2006 to pursue a political career led to more turnover at the director general position and caused fortunes to be reversed; additionally, the commercially focused programmes introduced under Rybníček moved to its commercial rivals.

Nevertheless, STV embraced the launch of digital television, and, by 2007, some of the programmes broadcast on Jednotka and Dvojka were already broadcast in 16:9, specially imports and many live events; it even launched a third channel dedicated exclusively to sports, Trojka, on August 8, 2008.[10] The launch coincided with the beginning of the 2008 Summer Olympics, and caused all sports programming to move exclusively to this channel, exclusive to digital television.

However, the transition to digital broadcasting and the launch of the third channel, as well as the continuing turnover of management, resulted on heavily increasing debts, which worsened the crisis at the public broadcaster. As a parliamentary response to these debts, STV was eventually forced to merge with its radio counterpart, Slovenský rozhlas, to form the new Radio and Television of Slovakia (RTVS).[1] The merger was completed on 1 January 2011, and, although both companies legally ceased to exist, STV continued broadcasting both channels under the pre-merger brand until a massive relaunch in June, when Trojka ceased to exist and both Jednotka and Dvojka relaunched under the new RTVS brand.

Television channels

STV operated three channels during its existence.[11] They were named Jednotka (One), Dvojka (Two) (called STV1 and STV2 before a name change in 2004), and Trojka (Three), a sports channel launched in 2008.

TA3 was a TV channel previously broadcast on the 3rd broadcasting circuit in the Slovak Republic from 6 July 1991 to 30 September 1992. The channel was created in order to replace the federal channel OK 3.

Trojka ceased broadcasting on 30 June 2011, while the other two channels continued to operate as a part of Rozhlas a televízia Slovenska.[12] The three channels covered the entire territory of Slovakia

Broadcasting was on a 24-hour basis. Between 1987 and 1994, it was limited from 06:00 to 01:30.

See also

References

  1. ^ a b c "Merger of SRo and STV 'on target'". The Slovak Spectator. 9 January 2012. Retrieved 13 March 2014.
  2. ^ Javurek, Peter (December 2009). "Footprint of Financial Crisis in the Media" (PDF). Open Society Institute. p. 2. Retrieved 13 March 2014.
  3. ^ "History and Tv in Slovakia | E-Story" (in Italian). Retrieved 2020-12-06.
  4. ^ "Taká malá propaganda". www.csfd.cz. Retrieved 2020-12-06.
  5. ^ a.s, Media Marketing Services. "Zmeny na obrazovke STV od januára 2004 | RadioTV" (in Czech). Retrieved 2021-04-02.
  6. ^ "STV: nový začiatok zatiaľ nenadchol". Pravda.sk (in Slovak). 2004-01-03. Retrieved 2021-04-02.
  7. ^ a.s, Petit Press. "STV kúpila licencie na SuperStar a Svadbu snov za 4,7 milióna Sk". www.sme.sk (in Slovak). Retrieved 2021-04-02.
  8. ^ "Horší slovenský dabing". medialne.trend.sk (in Slovak). 2008-02-20. Retrieved 2021-04-02.
  9. ^ a.s, Petit Press. "Nový začiatok STV sledovalo 40 percent ľudí". www.sme.sk (in Slovak). Retrieved 2021-04-02.
  10. ^ Azet.sk (6 August 2008). "Všetko o STV Trojka: Andrej Miklánek bol online!". Nový Čas (in Slovak). Retrieved 2021-04-02.
  11. ^ Školkay, Andrej (2011). Media law in Slovakia. Kluwer Law International. p. 22. ISBN 978-90-411-3439-4. Retrieved 13 March 2014.
  12. ^ Katolo, Andrew. "Slovak Public Television Switched Off Analogue Broadcast". IHS Technology. Retrieved 13 March 2014.


This page was last edited on 21 January 2022, at 17:31
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.