To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

Channel Four Television Corporation

From Wikipedia, the free encyclopedia

Channel Four Television Corporation
FormerlyChannel Four Television Company Limited (1982–1993)
TypeStatutory corporation
IndustryMass media
Founded2 November 1982; 39 years ago (1982-11-02)
Headquarters124 Horseferry Road, ,
Area served
United Kingdom
Isle of Man
Key people
Charles Gurassa
Alex Mahon
(Chief Executive)
  • Decrease£934 million (2020)
  • £985 million (2019)
  • Increase£74 million (2020)
  • −£26 million (2019)
  • Increase£69 million (2020)
  • −£25 million (2019)
Total assets
  • Increase£943 million (2020)
  • £805 million (2019)
Total equity
  • Increase£452 million (2020)
  • £385 million (2019)
OwnerUK Government Investments
Number of employees
992 (2020)
ParentDepartment for Digital, Culture, Media and Sport[1]
DivisionsThe Box Plus Network
Footnotes / references

Channel Four Television Corporation is a British state-owned media company headquartered in London.[3] Its original and principal activity is the British national television network Channel 4.

The company was founded in 1982 as the Channel Four Television Company Limited, a wholly-owned subsidiary of the IBA, and became an independent statutory corporation in 1993.[4][5][6] November 1998 saw Channel Four expand beyond its remit of providing the 'fourth service' in a significant way, with the launch of Film4. Since then the corporation has been involved in a range of other activities, all in some way associated with the main channel, and mainly using the '4' brand.

The television company also owned The Box Plus Network, a music focused company with a network of six music television channels. One of them, 4Music, is a Channel 4-branded channel within Box Plus. It was folded into the corporation in 2019.


Towards the end of the 1980s, the government began a radical process of re-organisation of the commercial broadcasting industry,[7] which was written onto the statute books by means of the Broadcasting Act 1990.[8] Significantly, this meant the abolition of the IBA, and hence the Channel Four Television Company. The result led to the creation of a corporation to own and operate the channel, which would have greater autonomy and would eventually go on to establish its other operations. The new corporation, which became operational in 1993, was the Channel Four Television Corporation, and was created to replace the former broadcasting operations of the Channel Four Television Company. It remained publicly-owned and was regulated by the new Independent Television Commission (ITC), created under the same act. The ITC and its duties were later replaced by Ofcom, which like its predecessor is responsible for appointing the corporation's board, in agreement with the Secretary of State for Culture, Media and Sport.[9]

In terms of the station's remit and other duties, the creation of the corporation meant little change; the new corporation would have to manage its own advertising, rather than this being carried out on its behalf by the local ITV contractors (see Funding).

In March 2010, Channel Four Television Corporation and its chief executive were criticised by the Culture, Media and Sport Select Committee for breaking service commitments, a lack of transparency in accounting for digital channels, poor governance and failed investments.[10]

Channel Four Television Corporation was considered for privatisation by the governments of Margaret Thatcher, John Major and Tony Blair.[11] In 2014, the Cameron-Clegg coalition government drew up proposals to privatise the corporation but the sale was blocked by the Liberal Democrat Business Secretary Vince Cable.[12] In 2016, the future of the channel was again being looked into by the government, with analysts suggesting several options for the channel's future.[11] In June 2021, the government of Boris Johnson was considering selling the channel.[13] In April 2022, the Department for Digital, Culture, Media and Sport acknowledged that ministerial discussions were taking place regarding the sale of Channel Four Television Corporation. The channel’s chief executive, Alex Mahon, expressed disappointment at this, saying that its vision for the future was "rooted in continued public ownership".[14]

Current operations

Television services

Channel 4

Channel 4 is a national public-service television channel in the United Kingdom which began transmission on 2 November 1982. The channel was established to provide a fourth national television service in addition to the two BBC services funded from the television licence, and the single commercial broadcasting network, ITV.

Channel 4 is commercially self-funded. On the conversion of the Wenvoe transmitter in Wales to digital on 31 March 2010, Channel 4 gained UK-wide coverage. The channel is known for broadcasting a variety of programmes aimed at the public's interest. Its aim is to "champion unheard voices, take bold risks and stand up for diversity." The broadcaster's main news bulletin, Channel 4 News, is broadcast every day and has a permanent 7pm slot on weekdays.

Channel 4 digital channels viewing figures 1998–2008
Channel 4 digital channels viewing figures 1998–2008


Channel Four launched a subscription film channel, FilmFour, on 1 November 1998. It was available on digital satellite television and digital cable. Companion services, such as FilmFour+1, FilmFour World and FilmFour Extreme were also available on some digital services. In 2003 Extreme and World were discontinued, and replaced with FilmFour Weekly. FilmFour Weekly closed in July 2006, when the main, newly named Film4 channel went free-to-view and became available on digital terrestrial. The switchover to digital terrestrial was heavily advertised. The adverts featured Lucy Liu, Christian Slater, Ewan McGregor, Judi Dench, Gael García Bernal, Willem Dafoe, Mackenzie Crook, Rhys Ifans, and Ray Winstone declaring "Film4 is now free" in various situations across London.

When Channel 4 had the rights to broadcast Test cricket in England, the downtime of the FilmFour channel was often used to broadcast uninterrupted coverage of a match when the main channel was committed elsewhere, usually to racing. At these times FilmFour was available unencrypted and free-to-air.


E4, a digital entertainment channel previously available on the Internet, with a target age range of 16–34, was launched on 18 January 2001. It features premières of US imports and supplementary footage for programmes on its main channel (most notably extended Big Brother coverage).

In 2005 the channel launched on digital terrestrial. E4 is widely available in Ireland, in close to 70% of homes, being carried on the Virgin Media Ireland cable network and also on Sky. The channel operates an advertising opt-out, allowing advertisers to directly target Irish audiences.


More4 is a channel aimed at those aged 35–60. Launched on 10 October 2005, it carries news and nightly discussion programmes, such as More4 News, an extension of Channel 4 News that attempts to look "beyond the headlines", giving in-depth analysis.


Launched on 15 August 2008, 4Music is a music channel, showing music-related programmes.


Channel Four launched 4seven on 4 July 2012.[15][16][17] The channel offers audiences the chance to catch-up on the top-rated programming from Channel Four's boutique of channels over the past week. The channel is available on Freesat, Freeview, Sky, and Virgin Media.

E4 Extra

Launched in July 2022 E4 Extra is a Channel 4-branded channel, showing entertainment programmes.

Timeshifted channels

Channel Four runs timeshift variants of its services (except 4Music and 4seven) on all digital platforms.[18] In 2007, Channel 4 was the first terrestrial broadcaster in the United Kingdom to offer a time-shift variant of its main channel. In common with many other broadcasters, these channels output exactly the same programmes and continuity as was broadcast an hour previously, and are titled with the station name followed by a "+1" suffix.

The Box Plus Network

In July 2007, Channel Four bought 50% of Box Television Ltd for £28 million from Emap plc. Emap's stake was transferred to new owners, Bauer Consumer Media, following Bauer's acquisition of Emap's publishing and radio businesses. In 2015, Box Television was renamed to The Box Plus Network with a new look and logo. Box currently operates five music TV stations (The Box, 4Music, Kiss, Magic and Kerrang!).

Film production

Channel Four has had a long record of success in funding the production of films through Channel Four Films, renamed FilmFour in 1998 to coincide with the launch of its digital channel of the same name. Notable successes include The Madness of King George, The Crying Game, Four Weddings and a Funeral and Trainspotting.

Internet services

The website offers detailed programme information, highlights, and chats with actors and presenters of all Channel Four channels. It also has in-depth sections including news, film, homes, sport, and more. Its learning sections are often used by many for educational needs.


In January 2008, Channel Four joined with Aardman Animations and Lupus Films to create 4mations, a user-generated content animation portal, similar to Aniboom or MyToons.

All 4

All 4 is a video on demand service from Channel Four. Launched on 16 November 2006 as 4oD, the service offers a variety of programmes recently shown on Channel 4, E4, More4 or from their archives. However, some programmes and films are not available, due to rights issues.


In 2001, 4Ventures was created as the parent body of Channel 4's commercial activities, rather than public-service obligations, with the intent of making profits which would serve to subsidise the main Channel 4.

Following the sale of Quiz Call (a gaming channel operated by the then-owned subsidiary Ostrich Media) in 2006, a restructure of 4Ventures saw many of its activities re-integrated back into the main channel's operations (including day-to-day running of E4, Film4 and More4).


4Rights was formed from an amalgamation of Channel 4 International and Channel 4 Consumer Products. As part of the restructure, much of the 4Ventures management team either left the company—former chief executive (and Channel 4 commercial director) Rob Woodward, and managing director Anmar Kawash took similar posts at STV Group plc—‚or transferred to other posts within Channel 4.

In 2007, the UK-based independent distribution group Digital Rights Group (DRG) announced an intention to buy Channel 4 International (adding it to Zeal and ID Distribution among its other companies), following a review by Channel 4 of its commercial division. The deal was completed in November of the same year.[19] The Consumer Products division (Including Channel 4 DVD) was retained by Channel 4 as part of a new, restructured, 4Rights division.

Former operations

Television services

At the Races

In 2000, Channel Four launched a dedicated horse racing channel, At the Races, in conjunction with British Sky Broadcasting and Arena Leisure plc, owner of 28 of Britain's racecourses. The channel ceased broadcasting in 2003 owing to financial problems, but was subsequently restructured and re-launched (without Channel 4's involvement) in June 2004, and it is branded with almost identical livery as Sky Sports. Channel 4's racing coverage, renamed to incorporate "At the Races" in the title, returned to its original name of Channel 4 Racing when the channel left involvement with At the Races. Channel 4 racing programmes now feature close co-operation with rival digital racing channel Racing UK, who sub-licence the live rights and share the same production company. Channel 4 cross-promote Racing UK's coverage of the day's racing during its broadcasts.


4 Digital Group

Channel Four was the leading member of the 4 Digital Group consortium, which included Bauer Radio, BSkyB and UTV as partners. In July 2007 the group was awarded a 12-year licence to operate the second national DAB radio multiplex after having defeated its only rival, National Grid Wireless, in the three-month bidding process.[20]

The service would have operated ten radio stations, including Channel 4 Radio, E4 Radio, Sky News Radio, and Radio Disney (in association with Disney). Some of the services, especially Channel 4 Radio and E4 Radio, would have competed directly with national BBC Radio stations. Podcast and text services were also to have been provided.[21] In October 2008, Channel 4 announced that it was abandoning its plans for digital radio stations.[22]


In 2006 and 2007, the 4radio brand was used for podcasts delivered by Channel 4 Radio.[23][24] A small amount of 4radio-branded content was heard on Oneword until its closure in January 2008.


Oneword was a digital radio station featuring the spoken word, launched in 2000 by UBC. In early 2005 Channel Four purchased a minority stake, and later that year paid £1 million to increase its stake to 51%. On 4 January 2007 it was announced that Channel Four had sold its shares back to UBC for £1.[25] The station ceased broadcasting on 11 January 2008.

Teletext services


Channel Four originally licensed an ancillary teletext service to provide schedules, programme information and features. The original service was called 4-Tel and was provided in collaboration with Oracle.[26] In 1993, with Oracle losing its franchise to Teletext Ltd, the running of 4-Tel was taken over by Intelfax,[26] and in 2002 was renamed FourText.

Teletext on 4

In 2003, Channel 4 awarded Teletext Ltd a ten-year contract to run the channel's ancillary teletext service, named Teletext on 4.[27] The service closed in 2008, and Teletext is no longer available on Channel 4, ITV and Channel 5.[28] Teletext is still used on 4Music.[citation needed]

Corporate affairs

Senior management

Channel Four is overseen by a chairman and run on an operational basis by a chief executive, whose role can be compared to that of the Director-General of the BBC. The chief executive is appointed by the chairman, which is a part-time position appointed by Ofcom.


Deputy chairmen

Chief executives

Financial information

Channel Four's total revenue for the year to 31 December 2005 was £894.3 million, of which £735.2 million was generated by its main channel, and the remainder by its subsidiaries channels, sales of programming rights to other broadcasters, Film Four, and "new media". Operating profits for the year to 31 December 2006 fell 70% to £14.5 million from £56.9 million in 2005.[29] More recent financial statements are available in the company's annual report.


The Channel 4 building
The Channel 4 building

Channel Four was originally based at 60 Charlotte Street in the West End of London. Since 1994 the company has occupied distinctive, purpose-built headquarters at 124 Horseferry Road, Westminster. Designed by the Richard Rogers Partnership with structural engineering by Ove Arup & Partners, its 15,000 square metres architecture follows on from – but is more restrained than – the Lloyd's building in the City of London, and was constructed between 1990 and 1994.[30] Twin four-storey office blocks arranged in an L shape are connected by a curved front with a dramatic concave glazed wall.[31]

Despite nearly all Channel 4 programmes being commissioned from independent production companies, the Channel 4 headquarters originally contained a studio and post-production facility, marketed as 124 Facilities. The studio was used for Channel 4 programmes (such as T4 continuity), and other channels' programmes such as Channel 5's football coverage. The studio was closed at the end of October 2007 and only the post-production operation remains, though it is now managed by Ericsson Broadcast and Media Services.

On 31 October 2018 Channel 4 announced that it will open up a new national headquarters in Leeds which will operate alongside the existing headquarters in London.[32][33] On 1 April Channel 4 announced that they are in advanced negotiations with Rushbond Group to move into the Majestic. They hope to move in on the second half of 2020. For the meantime they negotiated a temporary agreement with Bruntwood to lease space in Platform[34] and West Gate,[35] both of which are based in Leeds city centre.[36]

Big 4

The Big 4 sculpture outside the Channel 4 building in London in January 2016
The Big 4 sculpture outside the Channel 4 building in London in January 2016

The Big 4 is a 50-foot-tall statue of the Channel 4 logo which was constructed outside the building. The Big 4 is designed by FreeState[37] The structure replicates the channel's 2004–2015 idents, in which the "4" logo is formed only when viewed from a particular angle.[38][39] Also, the Big 4 is adapted into masterpieces created by artists such as British photographer Nick Knight, installation artist Stephanie Imbeau,[40][41][42] fashion designer Hannah Gourlay,[43] and most recently disabled artist Tony Heaton.[44]


  1. ^ "Channel 4". GOV.UK. Retrieved 23 December 2015.
  2. ^ "Channel Four Television Corporation Report and Financial Statements 2020" (PDF). Channel Four Television Corporation. Retrieved 9 January 2022.
  3. ^ "Select Committee on Public Accounts Forty-Second Report". Archived from the original on 14 March 2012. Retrieved 26 June 2013.
  4. ^ "Annual Report 1990" (PDF). Channel 4. p. 20. Archived (PDF) from the original on 2 September 2014. Retrieved 15 August 2015.
  5. ^ "National Assets Register of the Department of Culture Media & Sport" (PDF). pp. Page 42. Archived from the original (PDF) on 5 February 2007. Retrieved 23 March 2007.
  6. ^ Russ J Graham (11 September 2005). "Yes it's no". seefour by Electromusications from Transdiffusion. Archived from the original on 24 January 2007. Retrieved 23 March 2007.
  7. ^ Stephen Hopkins (11 September 2005). "Never Mind The Quality". The Authority by Electromusications from Transdiffusion. Archived from the original on 3 April 2007. Retrieved 23 March 2007.
  8. ^ "Broadcasting Act 1990 (c. 42)". Office of Public Sector Information. 20 September 2000. Retrieved 23 March 2007.
  9. ^ "Channel 4 Overview". Channel 4.
  10. ^ Hewlett, Steve (22 March 2010). "Channel 4 select committee review is a stinker". The Guardian. Retrieved 22 March 2010.
  11. ^ a b Mance, Henry (28 January 2016). "Five programmes to secure future of Channel 4". Financial Times. Archived from the original on 2 April 2016. Retrieved 17 February 2016.
  12. ^ "Ministers blocked bid to privatise Channel 4". The Telegraph. 13 September 2014. Archived from the original on 12 January 2022. Retrieved 14 September 2014.
  13. ^ Duke, Simon. "Channel 4 facing sale as Treasury seeks to cash in". The Times. ISSN 0140-0460. Archived from the original on 3 July 2021. Retrieved 2 June 2021.
  14. ^ "British government set to sell broadcaster Channel 4". Reuters. 4 April 2022. Retrieved 6 April 2022.
  15. ^ Laughlin, Andrew (27 January 2012). "Channel 4 to launch 'Shuffle' catch-up TV channel, says report". Digital Spy. Retrieved 26 June 2013.
  16. ^ Sweney, Mark (27 January 2012). "Channel 4 pencils in June launch for catchup service Project Shuffle". The Guardian.
  17. ^ "David Abraham announces the launch of 4seven". Channel 4 (Press release). Retrieved 8 March 2012.
  18. ^ Chris Tryhorn (5 July 2007). "Channel 4 launches '+1' timeshift service". London: Media Guardian. Retrieved 5 July 2007.
  19. ^ Fitzsimmons, Caitlin (23 November 2007). "Channel 4 sells international distribution arm". The Guardian. Retrieved 19 November 2018.
  20. ^ Ben Dowell (6 July 2007). "Channel 4 wins radio multiplex bid". Media Guardian. Retrieved 6 July 2007.
  21. ^ "The 4 Digital Group radio stations". London: Media Guardian. 6 July 2007. Retrieved 6 July 2007.
  22. ^ "4 Digital radio partners in crisis talks". The Guardian. 14 October 2008.
  23. ^ "4radio". Channel 4 Radio. Archived from the original on 21 March 2007.
  24. ^ "Channel 4 Radio goes Wi-Fi". RadioToday. January 2007. Retrieved 24 June 2018.
  25. ^ Plunkett, John (4 January 2008). "Channel 4 pulls out of digital speech station". London: Media Guardian. Retrieved 4 January 2008.
  26. ^ a b Brown, Mike. "ANCILLARY TELETEXT SERVICES". MB21. Retrieved 10 June 2007.
  27. ^ "Text services shake-up".
  28. ^ "Teletext news to be pulled from TV". 16 July 2009.
  29. ^ "11419_11419_C4" (PDF). Channel 4. 24 February 2011. Retrieved 26 June 2013.
  30. ^ "Channel vision – Channel 4's new building in London, England". The Architectural Review. December 1994. Archived from the original on 8 December 2008.
  31. ^ "Channel 4 Building" Retrieved 3 April 2010
  32. ^ Twitter. Channel 4 Press Retrieved 2 November 2018. {{cite web}}: Missing or empty |title= (help)
  33. ^ "Channel 4 chooses Leeds for new HQ". BBC. BBC News. 31 October 2018. Retrieved 2 November 2018.
  34. ^ "Platform | Leeds | Bruntwood Scitech".
  35. ^ "West Gate | Leeds".
  36. ^ "Channel 4 in advanced negotiations with the Majestic in Leeds to be new National HQ". Channel 4. Channel 4 Press. Retrieved 1 April 2019.
  37. ^ "FREESTATE".
  38. ^ "About Channel 4 | Channel 4".
  39. ^ "The Channel 4 Big Art Project".
  40. ^ "Channel 4 Unveils Stephanie Imbeau's Big 4 Public Art Commission". Archived from the original on 29 July 2013.
  41. ^ Zimbio – Stephanie Imbeau's Channel 4 Logo Statue Installed at Channel 4 Headquarters
  42. ^ "Stephanie Imbeau".
  43. ^ Hannah Gourlay's Big 4 Archived 30 January 2011 at the Wayback Machine
  44. ^ "The Big 4 – Tony Heaton's "Monument to the Unintended Performer"".

External links

This page was last edited on 12 September 2022, at 08:34
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.