To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

Swedish Educational Broadcasting Company

From Wikipedia, the free encyclopedia

Swedish Educational Broadcasting Company
TypePublic service broadcasting
IndustryMass media
GenreEducation
PredecessorSveriges Radio
Founded1961; 61 years ago (1961)
Headquarters,
Area served
Sweden
Key people
Sofia Wadensjö Karén [sv] (CEO)
ProductsProduction of cultural and educational programs for television and radio
ServicesTelevision, radio, online
ParentFoundation Management for SR, SVT, and UR [sv]
DivisionsKunskapskanalen
Websitewww.ur.se

Swedish Educational Broadcasting Company (Swedish: Sveriges Utbildningsradio or Utbildningsradion, UR) is a public- service corporation dedicated to serving the needs of the Swedish general public by providing educational programming on radio and television.[1][2]

The company is a member of the European Broadcasting Union and Nordvision.

History

The company originates from experiments with school radio by the National Board of Education in 1928, a business that became permanent in 1929. In 1931, Radiotjänst became the principal for its broadcasts. In 1961, test broadcasts of school television began, an activity that in 1964 merged with school radio. To this was later added SR's adult education and the activity was financed with tax funds.

In 1967, Kommittén för Television och Radio i Utbildningen (TRU), the committee for television and radio, was started in the education of the state as an experimental activity of sending wireless teaching materials to universities and preschools. The location was in Stocksund and the business continued until 1978 when it was taken over by the newly started Sveriges Utbildningsradio AB.

In 1978, an extensive reorganization was carried out in which Sveriges Radio (SR) was split into four subsidiaries owned by SR: Sveriges Riksradio (RR), Swedish National Radio; Sveriges Lokalradio [sv] (LRAB), Swedish Local Radio; Sveriges Utbildningsradio (UR), Swedish Educational Broadcasting; and Sveriges Television (SVT), Swedish Television. In 1985, the tax financing ceased and UR's program was financed by the television fee. In 1994, another reorganization was made and UR became an independent company.

Between 1999 and 2006, a series of books on the history of educational programs and UR have been published by Arkiv förlag [sv]. A total of 16 volumes were published in this series of publications. In 2016, UR was rejected by the Discrimination Ombudsman after placing a job advertisement where dark skin color was included in the applicant's qualifications.[3]

Distribution

UR broadcasts their programming on Sveriges Radio's channels P1P2P3 and P4 as well as Sveriges Television's SVT1SVT2 and SVT Barn. On 27 September 2004, Kunskapskanalen (The Knowledge Channel) started. The channel is run as a collaborative project between UR and SVT. Each company accounts for fifty percent of the content and airtime.

Management

CEOs:

  • Börje Dahlqvist [sv] (1977–1986)[4]
  • Lars Hansson (1986–1998)[4]
  • Rolf Svensson (1998–1999, acting)
  • Christina Björk (2000–2009)
  • Erik Fichtelius [sv] (2009–2015)
  • Christel Tholse Willers [sv] (2015–2017)
  • Per Bergkrantz (2017–2018, acting)
  • Sofia Wadensjö Karén [sv] (2018–)

See also

References

  1. ^ "Public service objectives" (in Swedish). regeringen.se. 5 December 2014. Retrieved 2021-01-11.
  2. ^ "UR in the news" (in Swedish). regeringen.se. Retrieved 2021-01-11.
  3. ^ Nyheter, S. V. T. (June 29, 2016). "UR fälls för diskriminering av DO". SVT Nyheter. Retrieved 20 January 2022.
  4. ^ a b "Arkivet - DN.se". arkivet.dn.se. Retrieved 20 January 2022.

External links

This page was last edited on 20 January 2022, at 13:14
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.