To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

Office de Radiodiffusion Télévision Française

From Wikipedia, the free encyclopedia

Office de Radiodiffusion-Télévision Française
TypeÉtablissement public à caractère industriel et commercial
HeadquartersMaison de la Radio
116, avenue du Président-Kennedy 75016
OwnerGovernment of France
Key people
Jacques-Bernard Dupont
Jean-Jacques de Bresson
Arthur Conte
Marceau Long
Launch date
June 27, 1964
DissolvedJanuary 5, 1975
  • Régie française de publicité
ReplacedRadiodiffusion-Télévision Française
Replaced by

The Office de Radiodiffusion-Télévision Française (ORTF) was the national agency charged, between 1964 and 1975, with providing public radio and television in France. All programming, and especially news broadcasts, were under strict control of the national government.[1][2]

Post World War II

A public monopoly on broadcasting in France had been established with the formation of Radiodiffusion Française (RDF) in 1945. RDF was renamed Radiodiffusion-Télévision Française (RTF) in 1949 and replaced by the ORTF in 1964.

In 1970, during a press conference, Georges Pompidou, initiated a will to modernize affirming that information to the ORTF must be free, independent and impartial, while stressing that it remains "the voice of France whether we like it or not. "[3]

From the beginning, the public broadcaster experienced fierce competition from the "peripheral stations": French-speaking stations aimed at the French public but transmitting on longwave from neighbouring countries, such as Radio Monte Carlo (RMC) from Monaco, Radio Luxembourg (later RTL) from Luxembourg, and Europe 1 from Germany (exceptionally, in 1974, RMC was allowed to set up a transmitter on French territory).

French broadcasting revolution

On December 31, 1974, the ORTF split in 5, leaving 7 successor institutions:

Membership of the European Broadcasting Union

In 1950 the ORTF's predecessor, RTF, had been one of 23 founding broadcasting organisations of the European Broadcasting Union (EBU). Upon the break-up of the ORTF in 1974, French membership of the EBU was transferred to the transmission company TDF, while TF1 became a second French active member. A2, FR3, and SRF became supplementary active members before eventually becoming full members in 1982. In 1983 the French public broadcasters' membership was transferred to a joint organisation, the Organisme français de radiodiffusion et de télévision (OFRT). Nine years later, the OFRT was succeeded by the Groupement des Radiodiffuseurs Français de l’UER (GRF) which currently holds one of the French memberships of the EBU.

See also


  1. ^ J.F.V. Keiger, France and the World since 1870 (2001) p 39.
  2. ^ Raymond Kuhn (2006). The Media in France. Routledge. pp. 70–180. ISBN 9781134980536.
  3. ^ "Naissance et disparition de l'ORTF". Retrieved 17 February 2020.
This page was last edited on 19 November 2021, at 16:55
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.