To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

Public Television Company of Armenia

From Wikipedia, the free encyclopedia

Public Television of Armenia
Հայաստանի հանրային հեռուստաընկերություն
TypeFree-to-air radio, television and online
Launch date
1956 (television)
Picture format
720p HDTV
Official website

Public Television of Armenia (Armenian: Հայաստանի Հանրային Հեռուստաընկերություն, romanizedHayastani Hanrayin Herrustaynkerut’yun; 1TV), also known as Armenia 1, AMPTV or ARMTV, is Armenia's public television station that began transmissions in 1956.


Early years

Armenia Public Television dates back to September 5, 1955, when the USSR Council of Ministers made the decision to construct 27 programme centres and five transmission stations in the Union Republics. On November 29, 1956, the date of Sovietization of Armenia, the first programme of Armenian television was transmitted.

The official opening of the Armenian television took place on February 9, 1957, as regular programmes began to air. Later that year on August 6, 1957, the first news programme was transmitted, titled the News of the Week. At first the news programme was not periodical, but by February, 1958, the news programme became periodical, which resulted in the creation of the news editorial office.

On October 13, 1957, the State Committee on Radio and Television Programmes of the Council of Ministers of the Armenian Soviet Socialist Republic was formed. According to the decree of the USSR Supreme Soviet issued in December, 1970, The State Committee on Radio transmission and Television was renamed to the All-Union Republican State Committee on Television and Radio Transmission.

In March 1973 the television station began its preparations for the changeover to transmissions in colour. Engineers for a colour mobile station, TV production laboratory, video recording units were obtained to begin this process. On May 1, 1973, the station made its first colour transmission from Lenin Square for the May Day Parade. Initially, the colour programmes were transmitted only from the mobile station, from the large celebrations, concerts, sport events of the country. Starting from 1978 about 50 percent of the programmes of the first and the second Armenian channels were in colour. Starting in August 1973 Armenian Television began broadcasting videotape produced programming, which made 70 percent of the programmes aired in 1978.

In November 1977 a new 311.7 metres (1,023 feet) high television tower was erected, and with the launch of "Orbita-2" - a space communication station, Armenia began to broadcast the second programme of the Central Television from Moscow via satellite. In 1978 it became possible to see also the fourth channel of the Central Television in Armenia.

1990 to today

Former logo of Armenia 1 used from 1997-2013
Former logo of Armenia 1 used from 1997-2013

As political powers began changing in 1990, the then prime minister, Vazgen Manukyan, appointed Henrik Hovhannisyan, a non-communist, to be the head of the State Department of Television and Radio programmes. He started the reformation of the Armenian television, both in terms of content and structure. Those changes were called to comply with the situation of the Kharabagh Freedom movement, and the breakdown of USSR.

Armenia declared its independence on September 21, 1991. A month later, the president of the country signed the RA Law "On Mass Media". For the first time in Armenia the information system had an opportunity to develop in a free and favourable environment. The freedom of speech and purely national propaganda were predominant for the Armenian television.

The economic crisis of the country seriously influenced the functioning of the National television. Capacity were significantly cut and the quantity of viewers decreased. According to the data of November–December 1993, the statistical TV audience was 27.4%.

In November 1996 the 40th anniversary of the Armenian television was celebrated with festivities. The national television continued to preserve with great difficulty what has been created during the former years. The bulk of the programs were entertainment and comedy programs.

In 1996 the second channel of the Armenian television separated and became a separate program. Robert Mavisakalyan was appointed director of Nork television. Within a short period of time "Nork" was able to attract the attention of the bulk of the audience.

According to the Law of the Republic of Armenia "On Television and Radio" in force from 2000, the Public television shall start broadcasting all of its programs, films in Armenian starting from January 1, 2005. The public television started working on the process of translating programmes into Armenian even before the law was adopted. A translation studio equipped with special acoustic and film cutting equipment was created.

New roads and prospects opened for the Armenian Public Television in 2005. The Armenian Public Television and Radio were recognised full and equal members of the European Broadcasting Union at the 56th General Assembly of the European Broadcasting Union held in Dubrovnik on July 7 and July 8. Becoming an Active Member of the European Broadcasting Union, Armenia gained the right to take part in the Eurovision Song Contest, which during the 50 years had already become a favourite event for the Europeans.[1]

See also


  1. ^ "Encyclopedia of the First". 2007-05-04. Archived from the original on 2007-04-05.

External links

This page was last edited on 26 September 2021, at 07:49
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.