To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Languages
Recent
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

Télévision Tunisienne

From Wikipedia, the free encyclopedia

Établissement de la Télévision Tunisienne
TypeBroadcast television network
Country
AvailabilityNational; international
TV stations
HeadquartersAvenue de la Ligue Arabe, Mutuelleville, Tunis
OwnerGovernment of Tunisia
Key people
Avatif ed-Dali (interim director)[1]
Launch date
31 August 2007; 14 years ago (2007-08-31)
Official website
www.tunisiatv.tn
ReplacedERTT

The Établissement de la Télévision Tunisienne (TT, French for Establishment of the Tunisian Television or simply Tunisian Television; in Arabic: مؤسسة التلفزة التونسية) is Tunisia's national state-owned public service television broadcaster. The company was established by the country's president Zine El Abidine Ben Ali in August 2007, by dividing the country's former state broadcaster ERTT into separate companies for radio (Radio Tunisienne) and television. Tunisian television operates two nationwide television channels and is an active member of the European Broadcasting Union (EBU).

Background

In the late 1950s and early 1960s, television made its appearance with the transmission of RAI broadcasts in the northeast of the country. From 1963, certain programs were broadcast by Tunisian public television on an experimental basis or on the occasion of special events. The first test broadcast took place in October 1965, with a program lasting 75 minutes. The following year, regular broadcasts began with the official opening of RTT (predecessor to ERTT) on 31 May 1966. Initially, the channel broadcast three hours a day, two hours in Arabic and one hour of French-language programs.[2]

By 1976, Tunisian television began broadcasting in color, and in June 1983, the channel changed its name to RTT 1, in connection with the establishment of the French language television channel RTT 2 [fr] (a collaboration between Tunisia's RTT and French broadcaster ORTF with programming from La deuxième chaîne (The Second Channel), later Antenne 2 following the breakup of ORTF and now France 2). RTT 2 (later replaced by Arabic language channel Tunis 2 [fr] in 1990) was closed in 1994 and instead replaced by the youth channel Canal 21. French programming from France 2 continued to be aired until the end of October 1999.[3] The two channels later changed their names several times and are currently El Watania 1 and El Watania 2 since 2011. From 2008, Tunisia began preparing its transition from analogue to digital television and the definitive switch takes place on 17 September 2015.[4]

Together with Tunisian state radio, the two television channels were subordinate to the former state broadcaster Établissement de la Radiodiffusion-Télévision Tunisienne (ERTT) from 1990, but in November 2006 President Zine El Abidine Ben Ali decided to split ERTT into two separate companies: Établissement de la Radio Tunisienne and Établissement de la Télévision Tunisienne. The two companies were formally launched on 31 August 2007.[5] Both ERTT successor companies are members of the EBU, African Union of Broadcasting (AUB) and Arab States Broadcasting Union (ASBU).

In 1987, Tunisian television began broadcasting propaganda for the first time, following orders from the country's authorities. However, following the Arab Spring of 2011, the Tunisian media, including Télévision Tunisienne, have been given greater freedom to report and broadcast news and information. Among other things, the country's political opposition has been allowed to run on state-owned radio and television.[6] The state still exercises great influence over the state channels, and in July 2017, the country's government suddenly fired its TV director Elyes Gharbi, allegedly because Télévision Tunisienne had a high over-consumption of money and declining viewership.[7] However, the country's journalists' association believed that the dismissal violated Tunisian law and considered the dismissal a threat to the broadcaster's independence and freedom.[8]

Tunisian television previously occupied the premises initially reserved for Radio Tunis in Lafayette (now Tunisian Radio House), before moving to its new headquarters in March 2010. The new premises, in the Mutuelleville district of Tunis, is built on eight levels (a garden level, a ground floor and six floors).

Channels

Tunisian television operates two nationwide television channels:

  • El Watania 1 (also known as Télévision Tunisienne 1) – the country's public channel, started in 1965 and with regular broadcasts from May 1966. Broadcasts news, sports, entertainment and family programs. Reaches 99.8 percent of the country's population.
  • El Watania 2 (also known as Télévision Tunisienne 2) – started in November 1994, as Canal 21, and broadcasts mainly cultural, drama and children's programs.

In addition, the broadcaster operates a number of online platforms and services, including news and sport divisions.

See also

References

  1. ^ "General Director of State Television in Tunisia dismissed". Livik. July 29, 2021. Retrieved 8 January 2022.
  2. ^ Driss, Neila (February 1, 2021). "Naissance de la Télévision Tunisienne". Retrieved 2 January 2022.
  3. ^ https://www.cairn.info/revue-les-enjeux-de-l-information-et-de-la-communication-2001-1-page-34.html
  4. ^ "La Tunisie passera définitivement à la TNT le 17 septembre 2015". 8 May 2015. Retrieved 3 January 2022.
  5. ^ "Institution of the Tunisian Radio". tunisia.mom-rsf.org. Retrieved 2 January 2022.
  6. ^ "Tunisia profile - Media". BBC News. May 2, 2017. Retrieved 2 January 2022.
  7. ^ "Télévision tunisienne: Les vraies raisons du limogeage d'Elyes Gharbi". Kapitalis. June 17, 2017.
  8. ^ "TUNISIA / The CEO of Télévision Tunisienne fired". Méditerranée Audiovisuelle. July 5, 2017. Retrieved 2 January 2022.

External links

Media related to Tunisian Television Establishment headquarters at Wikimedia Commons

This page was last edited on 26 January 2022, at 15:52
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.