To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

ATSC 3.0 station
Branding22 The Point
WPXI (news-share agreement)
FoundedDecember 2, 1974
First air date
September 26, 1978 (44 years ago) (1978-09-26)[1]
Former call signs
  • WPCB-TV (CP, 1974–1978)
  • WPTT-TV (1978–1998)
  • WCWB (1998–2006)
  • WPMY (2006–2015)
Former channel number(s)
22 (UHF, 1978–2009)
42 (UHF, 1999–2019)
Independent (1978–1995)
FNN (1981–1985)
UPN (1995–1998)
The WB (1998–2006)
ASN (2016–2017)
Call sign meaning
"The Point";
meeting place of the Ohio, Allegheny and Monongahela rivers in downtown Pittsburgh[2]
Technical information
Licensing authority
Facility ID73907
ERP721 kW
HAAT312 m (1,024 ft)
Transmitter coordinates40°29′43″N 80°0′16″W / 40.49528°N 80.00444°W / 40.49528; -80.00444
Public license information

WPNT (channel 22) is a television station in Pittsburgh, Pennsylvania, United States, affiliated with MyNetworkTV. It is owned by Sinclair Broadcast Group alongside Fox affiliate WPGH-TV (channel 53). Both stations share studios on Ivory Avenue in the city's Summer Hill section, where WPNT's transmitter is also located.


Early history of channel 22

The channel 22 allocation dates back to the 1950s, and was initially acquired by public interest groups as a "backup" plan if the groups were not able to acquire the channel 13 allocation for public television. The groups were in a battle with locally-based Westinghouse Electric Corporation (owners of KDKA radio), who wanted the channel 13 allocation for the proposed KDKA-TV. However, as Westinghouse later gave the groups their blessing to use channel 13 for what would become WQED (Westinghouse bought WDTV from struggling DuMont and transformed that station into KDKA-TV instead), WQED was now stuck with two TV licenses but found use in possibly using channel 22 for educational programs it didn't have time to air.

WQED planned to use its proposed WQEX on channel 22, but as fate would have it WENS-TV (channel 16) lost its tower in Reserve Township in a storm on March 11, 1955, leading to a channel sharing agreement with WQED until the tower could be fixed. As WENS-TV was already in a battle for survival competing for the channel 11 license that it would ultimately lose, WQED was able to acquire WENS-TV's assets after that station signed off in 1957 and use its construction permit for channel 22 to relaunch WENS-TV as WQEX on channel 16 instead. (That station is now WINP-TV.) Its channel 22 license and some intellectual property from WENS-TV would eventually be sold to the Commercial Radio Institute (which later became Sinclair Broadcast Group) for the current channel 22, outbidding Cornerstone Television, who ended up with the channel 40 license to launch WPCB-TV.


Rising out of the ashes of WENS-TV, channel 22 finally signed on the air on September 26, 1978, as WPTT-TV (which stood for Pittsburgh Twenty-Two, referencing the UHF channel on which it broadcast), the market's second commercial independent station and its fourth UHF station (after WPGH-TV). It started out running a number of popular off-network sitcoms from the 1950s and 1960s, off-network dramas and westerns, very old movies and network programming preempted by WTAE-TV (channel 4), KDKA-TV (channel 2) and WIIC-TV (channel 11, now WPXI). For a time, WPTT-TV aired the children's television program Captain Pitt, which featured older cartoon shorts.

WPTT-TV also originated more of its own local programming with Prize Bowling, which originally began as Bowling for Dollars on ABC network competitor WTAE-TV for many years until host Nick Perry was jailed for a lottery broadcast scam. The succeeding host was not received well by viewers, and the show ended up being canceled. WPTT-TV took the opportunity to fill the void in the market with Prize Bowling, first hosted by Pittsburgh radio legend Roger Willoughby-Ray and then by Pittsburgh Steelers announcer Jack Fleming. The show's success was modest at best, and was canceled after two years. Other programs of varying degrees of success were The Ghost Host, Eddie's Digest and Studio Wrestling.

The station also aired a newscast in the early 1980s, a rarity at this time for stations not affiliated with the then-major networks (ABC, CBS and NBC). This newscast was called WPTT News, and in the opening segment, the letters "news" were formed from a compass indicating the four cardinal directions. This opening segment, featuring then-anchorman Kevin Evans, appeared briefly (and was audible) in the movie Flashdance during a scene where Jennifer Beals' character returns home and turns on the television. The presentation was relatively low-budget, with the anchor simply reading copy, with no field video shots other than the weather read over a stock video shot denoting the conditions outside, and wasn't a factor in taking ratings away from then-market laggard WIIC-TV, much less solid runner-up WTAE-TV and then-locally-owned Group W powerhouse KDKA-TV. As sister stations WBFF in Baltimore didn't air newscasts until 1991 and WTTE in Columbus, Ohio wouldn't air any newscasts from its 1984 sign-on until Sinclair purchased ABC affiliate WSYX in 1996, this marked Sinclair's first foray into local news, a genre it would become much more involved in from the mid-1990s on.

The 1980s and early 1990s

WPGH-TV, which had hitherto been a rather low-budget operation, was purchased by the Meredith Corporation in 1978, and became more aggressive with its programming strategy. Despite having a highly powerful signal that offered double the coverage of WPGH-TV's (5 million watts visual, compared to WPGH-TV's 2.345 million), WPTT-TV became unable to acquire newer shows, and ended up with programming that no other stations wanted. Still, the shows run on WPTT-TV were not exactly low-budget. The station's ratings were very low, and it was considered as an "also-ran" in the market. For many years, WPTT-TV languished as just another local independent station, airing reruns of television shows, many of which were past their prime. In 1986, Sinclair made an offer to buy WPGH-TV, combine programming assets onto Channel 22, keep channel 22, and sell weaker signaled Channel 53 to the Home Shopping Network, but were outbid by Lorimar-Telepictures. After that, WPTT-TV added some more recent shows, cartoons, and movies. By the late 1980s, both WPGH-TV, which was again sold, and WPTT-TV were losing money. WPTT-TV began running Home Shopping Network programming nightly between 1 and 6 a.m.

In 1990, WPTT-TV and Pittsburgh's News Corporation (not affiliated with the News Corporation that owned Fox until 2013) entered into an agreement to produce a 10:00 p.m. newscast to air on WPTT-TV which was to begin in the summer of 1991, and would feature news anchors from WTAE-TV. After going through three owners, WPGH-TV was put up for sale again; Sinclair placed a bid for the station in 1991 and won; however, the group struggled to obtain financing. As part of a deal, the group sold WPTT-TV to its operations manager Eddie Edwards (who had been with WPTT-TV since its launch in 1978, and had become best known as host of the station's locally produced public affairs program Eddie's Digest, targeted towards local African-Americans). Soon after, the planned newscast with WPTT-TV was put on hold with an option to either produce it for WPGH-TV, reinstate the plans with WPTT-TV, or cancel it; it was eventually canceled. WPTT-TV also made a deal to increase Home Shopping Network programming hours to at least 15 hours a day with the option of running the programming the entire day. Rumors abounded that WPTT-TV would be running HSN programming for most of, if not the entire day, once the sale was completed. It was already established that some of WPTT-TV's first-run syndicated shows would go to WPGH-TV.[citation needed]

The sales closed on August 29, 1991 with Sinclair acquiring WPGH-TV from Renaissance Broadcasting in the fall of that year. Rights to cash programming from WPTT-TV's schedule were moved to WPGH-TV, while barter shows were returned to syndication distributors (it was thought that WPTT-TV might wind up with some low-budget children's shows to run a couple hours a day). But Eddie Edwards acquired WPTT-TV without programming and began to run Home Shopping Network programming 24 hours a day on WPTT-TV in September, which led to the station being dropped from the market's cable systems. Staffs from both WPGH-TV and WPTT-TV experienced layoffs. Some of WPTT-TV's ex-employees went to WPGH-TV while others stayed at WPTT-TV, and many others were laid off. WPGH-TV kept a decent number of its own staff, taking some from both stations. Edwards then made a deal with Sinclair to buy time on his station from 3 p.m. to midnight (effectively creating one of the first local marketing agreements, which Sinclair would use heavily in its later station acquisitions), and get area cable providers to reinstate WPTT-TV on their lineups.

The deal took effect on January 6, 1992 with WPTT-TV airing cartoons, sitcoms, movies and dramas that Sinclair had no room to air on WPGH-TV. Sinclair's air time on the station expanded in 1993 to begin at noon. In the fall of 1995, WPTT-TV began to run WPGH-TV programming from 6 a.m. to midnight and picked up The Disney Afternoon cartoon block, which had been dropped by KDKA-TV when that station began running CBS' entire lineup.

Network affiliation


WPTT-TV affiliated with UPN when the network launched on January 16, 1995, and changed its on-air branding to "UPN 22". Sinclair's air time on the station increased later that year to begin at 6 a.m. as well; by 1997, WPTT-TV and WPGH-TV consolidated their operations into one building.

The WB

WPTT-TV dropped its UPN affiliation on January 15, 1998 (which moved to WNPA-TV, channel 19) and affiliated with The WB as part of a wide-ranging affiliation deal that saw Sinclair Broadcast Group's owned and managed UPN affiliates and independent stations switch to the network.[3] The station also changed its call sign to WCWB (for "C, or See, The WB") on the 13th, two days before the switch, to reflect its new affiliation. The WCWB calls had previously been used by the NBC affiliate in Macon, Georgia (now WMGT-TV); the WPTT calls were later used by a radio station on 1360 AM in Pittsburgh, which later changed its callsign to WMNY in 2008. Prior to the Sinclair deal, WB programming was available to Pittsburgh on low-power stations WNPA-TV (channel 19) and WBPA-LD (channel 29) and on cable systems via the superstation feed of WGN-TV in Chicago.

Sinclair finally bought back WCWB from Eddie Edwards in 2000, after the Federal Communications Commission (FCC) relaxed its media ownership rules to allow one company to own two television stations in the same market, provided the market has at least eight full-power stations and that neither of the two stations involved in the duopoly is among the four highest-rated. WPGH-TV is the senior partner in the duopoly because of its Fox affiliation and because of its longer establishment.

As a WB affiliate, WCWB aired off-network sitcoms, reality shows, court shows, talk shows and movies, in addition to WB prime time programming and cartoons from Kids' WB. After channel 22 affiliated with MyNetworkTV, WPMY kept the syndicated programs, but Kids' WB programming moved to WPCW as the block became part of The CW's lineup. WPNT now airs infomercials and syndicated children's programming in the timeslots formerly occupied by the Kids' WB Saturday morning lineup.

Also, the station was airing the Action Pack programming block in 2000.[4]


On January 24, 2006, CBS Corporation and Time Warner announced that The WB and UPN would be shut down and replaced by The CW, a new network featuring programming from both networks.[5][6] Through an affiliation agreement with 11 UPN affiliates owned by CBS (including the three were passed over for an affiliation deal from Tribune-owned former fellow WB affiliates), UPN owned-and-operated station WNPA was named the Pittsburgh affiliate of The CW, and later changed its call letters to WPCW.

WCWB, meanwhile, later decided to affiliate with MyNetworkTV, another new network owned by News Corporation's Fox Entertainment Group and 20th Television divisions. On April 17, WCWB changed its call letters to WPMY to reflect the new affiliation while keeping the "Pittsburgh's WB22" until the WB's end.[7] On August 14, 2006, WPMY rebranded itself as MyPittsburghTV; the channel 22 reference was excluded from the new brand as cable providers in the market carry WPMY on different channels (the official brand name is "My Pittsburgh TV", although the logo has it appear to read as "My TV Pittsburgh"). The station withdrew from using their channel number in most promotional forms outside of sign-on/sign-off disclosures for FCC purposes, as the station instead used its Comcast channel 10 for advertising purposes with them and Armstrong Cable having the station in that slot; both systems cover the majority of the Pittsburgh market. Channel 22 officially joined MyNetworkTV when it launched on September 5, 2006. Unlike many other former WB affiliates switching to MyNetworkTV (and despite WNPA being CBS-owned), WPMY continued to air The WB's prime time schedule in the late night hours until September 18, 2006, when The CW launched.


On May 19, 2015, WPMY quietly changed its call letters to WPNT for the landmark "Point" confluence of the Ohio, Allegheny and Monongahela rivers in downtown Pittsburgh, which previously appeared in the market nearly three decades earlier on FM 92.9, now WLTJ. Coincidentally, WLTJ also shares its transmitter facilities with WPGH-TV and WPNT.

On September 1, 2015, WPNT changed its on-air branding to 22 The Point (to further the branding, the station's logo utilized an exclamation point). WPNT intends to focus more on local programming, particularly sports programming, including a weekly high school football package on Friday nights, while remaining a MyNetworkTV affiliate. Also no subchannels were planned at time.[2] As part of the changes, WPNT hired sports personality Mark Madden for a two-hour sports talk show every weeknight[8] and continued to air games from the Pittsburgh Penguins' minor league affiliate, the Wilkes-Barre/Scranton Penguins, while adding the featured Pennsylvania State Athletic Conference Saturday game.[2] Madden's program was cancelled on July 1, 2016.[9]

On January 8, 2016, Sinclair announced that American Sports Network would launch as a dedicated, digital multicast network under the American Sports Network name with 10 stations including WPNT on January 11, 2016.[10] However, the station continues to air Duquesne Dukes men's and women's basketball, Penn State Nittany Lions men's ice hockey, and the annual Arizona Bowl college football game on the main channel in addition to the ASN subfeed. ASN became Stadium in August 2017.

In August 2016, WPNT began to re-air WPGH newscasts produced by WPXI.[11]

Near-sale to Fox

On May 8, 2017, Sinclair announced that it would acquire Tribune Media for $3.9 billion.[12] The deal is expected to receive FCC approval sometime in the first half of 2018.[13][14][15][16][17][18][19][20][21][22]

On December 6, 2017, it was reported that Sinclair and Fox were working on a deal that would see its Fox affiliates renew their affiliation agreement in exchange for Sinclair selling some of its Fox affiliates directly to Fox Television Stations. The deal would see between six and ten Fox affiliates owned by Sinclair and Tribune (all in markets with an NFL team) become Fox owned-and-operated stations.[23] Originally speculated that WPGH-TV may be sold to Fox while Sinclair retained WPNT, it was later reported that WPNT might be included in the deal as well in order to keep the two stations together, which would make WPNT a MyNetworkTV owned-and-operated station.[24] On May 9, 2018, Sinclair announced that seven Fox affiliates would be sold to FTS, but WPGH-TV was not included and an affiliation renewal was announced for that station instead, keeping WPGH-TV and WPNT with Sinclair.[25]

Technical information

ATSC 1.0 subchannels

The station's ATSC 1.0 channels are carried on the multiplexed digital signals of two other Pittsburgh TV stations:

Subchannels provided by WPNT (ATSC 1.0)[26]
Channel Video Aspect Short name Programming ATSC 1.0 host
22.1 720p 16:9 MyTV Main WPNT programming / MyNetworkTV WPGH-TV
22.2 480i Stadium Stadium WTAE-TV
22.3 Comet Comet
22.4 TBD TBD

Until the end of 2006, WPNT featured The Tube music video channel on a digital subchannel.

Analog-to-digital conversion

WPNT shut down its analog signal, over UHF channel 22, on February 17, 2009, the original target date in which full-power television stations in the United States were to transition from analog to digital broadcasts under federal mandate (the deadline was later extended to June 12). The station's digital signal continued to broadcast on its pre-transition UHF channel 42.[27] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 22. WPNT was one of three stations in the Pittsburgh market to discontinue normal programming on their analog signals on the original signoff date, alongside sister station WPGH-TV and then-WQED-owned WQEX.

As part of the SAFER Act,[28] WPNT and WPGH kept their analog signals on the air until March 19 to inform viewers of the digital television transition through a loop of public service announcements from the National Association of Broadcasters.

ATSC 3.0 lighthouse

Subchannels of WPNT (ATSC 3.0)[26]
Channel Video Aspect Short name Programming
4.1 WTAE ATSC 3.0 simulcast of WTAE-TV / ABC
22.1 WPNT Main WPNT programming / MyNetworkTV
53.1 WPGH ATSC 3.0 simulcast of WPGH-TV / Fox

On June 16, 2020, WPNT discontinued ATSC 1.0 broadcasting and became one of the first stations in the country (and the first in the northeast United States) to begin broadcasting in ATSC 3.0.[29][30]


  1. ^ The Broadcasting and Cable Yearbook says September 26, while the Television and Cable Factbook says September 29.
  2. ^ a b c Sciullo, Maria (May 27, 2015). "WPNT-TV to focus on sports". Pittsburgh Post-Gazette. Retrieved May 28, 2015.
  3. ^ WB woos and wins Sinclair, Broadcasting & Cable, July 21, 1997. Retrieved June 8, 2013 from HighBeam Research.
  4. ^ Owen, Rob (January 21, 2000). "On the Tube: The ratings dropped with her golden locks - WB says grow it back". Post Gazette. PG Publishing. Retrieved June 9, 2017.
  5. ^ 'Gilmore Girls' meet 'Smackdown'; CW Network to combine WB, UPN in CBS-Warner venture beginning in September,, January 24, 2006.
  6. ^ UPN and WB to Combine, Forming New TV Network, The New York Times, January 24, 2006.
  7. ^ Owen, Rob (April 15, 2006). "TV notes: Networks and stations contest indecency ruling from FCC". Post-Gazette. Retrieved January 14, 2016. Effective Monday, Channel 22 will change its call letters from WCWB to WPMY to reflect its upcoming affiliation with My Network TV, a new network that launches in the fall.
  8. ^ "TV/radio notes: WPNT-TV adds Mark Madden". Pittsburgh Post-Gazette. PG Publishing Co., Inc. July 21, 2015. Retrieved January 14, 2016.
  9. ^ Owen, Rob (July 8, 2016). "Tuned In: PBS kids shows on Amazon". Pittsburgh Post-Gazette. Retrieved January 16, 2017.
  10. ^ "ASN launches 24/7 broadcast network on Monday". Retrieved 8 January 2016.
  11. ^ "- YouTube". YouTube.
  12. ^ Economist, Business Section, May 13th-19th 2017, page 6
  13. ^ Harry A. Jessell (May 9, 2017). "Tribune Didn't Make Sense For Nexstar". TVNewsCheck. NewsCheck Media. Retrieved May 22, 2017.
  14. ^ Goldberg, Lesley (May 10, 2017). "'Underground' Seeks New Home as Sinclair Deal Leads to "Complete Pause" at WGN America". The Hollywood Reporter. Retrieved May 10, 2017.
  15. ^ Littleton, Cynthia (May 8, 2017). "Sinclair Plans Big Changes for WGN America, Eyes MVPD Offering With Tribune Media Deal". Variety. Retrieved May 10, 2017.
  16. ^ Battaglio, Stephen (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group to buy Tribune Media for $3.9 billion plus debt". Los Angeles Times. Retrieved May 8, 2017.
  17. ^ Littleton, Cynthia (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group Sets $3.9 Billion Deal to Acquire Tribune Media". Variety. Retrieved May 10, 2017.
  18. ^ Merced, Michael (May 7, 2017). "Sinclair Is Said to Be Near a Deal to Buy Tribune Media". The New York Times. Retrieved May 10, 2017.
  19. ^ Stephen Battaglio (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group to buy Tribune Media for $3.9 billion plus debt". Los Angeles Times. Retrieved May 10, 2017.
  20. ^ Frankel, Todd (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast to buy Tribune Media for $3.9 billion, giving it control over 215 local TV stations". The Washington Post. Retrieved May 8, 2017.
  21. ^ Baker, Liana; Toonkel, Jessica (May 7, 2017). "Sinclair Broadcast nears deal for Tribune Media". Reuters. Retrieved May 8, 2017.
  22. ^ Stedman, Alex (May 7, 2017). "Sinclair Reportedly Near Deal to Buy Tribune Media". Variety. Retrieved May 10, 2017.
  23. ^ Jones, Scott (November 30, 2017). "Exclusive! Sinclair to Sell 6-10 Stations to Fox Television". FTV Live. Retrieved December 6, 2017.
  24. ^ "Tidbits". 11 January 2018.
  25. ^ "Sinclair announces divestitures; Pittsburgh not included". 9 May 2018.
  26. ^ a b "RabbitEars TV Query for WPNT". RabbitEars. Retrieved December 22, 2020.
  27. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2013-08-29. Retrieved 2012-03-24.
  28. ^ "UPDATED List of Participants in the Analog Nightlight Program" (PDF). Federal Communications Commission. June 12, 2009. Retrieved June 4, 2012.
  29. ^ "Deployments".
  30. ^ "New frequency, NextGen Tech, same 22 the Point!". 16 May 2020.

External links

This page was last edited on 24 June 2022, at 18:28
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.