To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

KABB 2015.jpg
San Antonio, Texas
United States
ChannelsDigital: 30 (UHF)
Virtual: 29
BrandingFox San Antonio (general)
San Antonio's Fox News (newscasts)
OwnerSinclair Broadcast Group
(KABB Licensee, LLC)
broadcast: WOAI-TV, KMYS
cable: Bally Sports Southwest[1]
FoundedApril 19, 1985; 36 years ago (1985-04-19)
First air date
December 16, 1987 (33 years ago) (1987-12-16)
Former call signs
KYRT (1987)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 29 (UHF, 1987–2009)
  • Analog/DT1:
  • Independent (1987–1995)
  • DT2:
  • Rewind TV (2021)
  • DT3:
  • TBD (2017–2021)
Call sign meaning
Alamo Broadcasting
Technical information
Licensing authority
Facility ID56528
ERP1,000 kW
HAAT441 m (1,447 ft)
Transmitter coordinates29°17′28″N 98°16′12″W / 29.29111°N 98.27000°W / 29.29111; -98.27000
Public license information

KABB, virtual channel 29 (UHF digital channel 30), is a Fox-affiliated television station licensed to San Antonio, Texas, United States. Owned by the Sinclair Broadcast Group, it is part of a duopoly with dual NBC/CW affiliate WOAI-TV (channel 4); Sinclair also operates Kerrville-licensed Dabl affiliate KMYS (channel 35) under joint sales and shared services agreements (JSA/SSA) with owner Deerfield Media. The three stations share studios between Babcock Road and Sovereign Drive (off Loop 410) in northwest San Antonio, while KABB's transmitter is located in northwest Wilson County (near Elmendorf). The station brands itself as "Fox San Antonio", even though it is stylized as "Fox 29" through its logo.


KABB first signed on the air on December 16, 1987 as the first independent station in the San Antonio market since KRRT (channel 35, now Dabl affiliate KMYS)—which by that point, was the market's original Fox affiliate—debuted in November 1985. Channel 29 was originally owned by the Alamo Broadcasting Corporation, from which its call letters were taken.

Alamo Broadcasting sold the station to River City Broadcasting in 1989. In 1994, Paramount Pictures, then-owners of KRRT through its Paramount Stations Group subsidiary, entered into a partnership with Chris-Craft Industries—which owned NBC affiliate KMOL-TV (channel 4, now WOAI-TV) at the time—to create the United Paramount Network (UPN), with KRRT serving as the network's San Antonio affiliate. River City subsequently signed an affiliation agreement with Fox for KABB to become the network's new area affiliate; on January 16, 1995, KRRT dropped Fox programming to become the market's original affiliate of UPN, with KABB assuming the Fox affiliation, thus ending the latter's status as the longest serving independent television outlet in San Antonio after over seven years. Shortly afterward, KRRT entered into a local marketing agreement (LMA) with KABB after Paramount sold channel 35 to Jet Broadcasting. In 1996, the Sinclair Broadcast Group acquired River City Broadcasting's television stations.

The following year, Glencairn, Ltd. (which evolved into Cunningham Broadcasting) bought KRRT; the family of Sinclair Broadcast Group founder Julian Sinclair Smith owned 97% of Glencairn's stock (Glencairn was, in turn, to be paid with Sinclair stock for the purchases), effectively making KABB and KRRT a duopoly in violation of Federal Communications Commission (FCC) rules of the period. Glencairn had owned eleven television stations nationwide that Sinclair operated under LMAs; a later plan to sell five of its stations to Sinclair outright prompted the Rainbow/PUSH coalition (headed by Jesse Jackson) to file challenges, citing concerns over a single company holding two broadcast licenses in one market and arguing that Glencairn passed itself off as a minority-owned company (its president, former Sinclair executive Edwin Edwards, is African American) when it was really an arm of Sinclair, and used the LMA to gain control of the station.[2][3] The FCC levied a $40,000 fine against Sinclair in 2001 for illegally controlling Glencairn.[4] Sinclair purchased KRRT outright in 2001, creating the market's first television duopoly with KABB.

The station originally carried Fox's children's program block Fox Kids when it switched to the network in January 1995 and also carried its successors FoxBox and 4Kids TV; the network later discontinued the Fox Kids weekday blocks in 2002,[5] with the Saturday morning lineup remaining until September 2006, when KABB became the eighth Fox station that was not involved in the switches resulting from the network's 1994 affiliation agreement with New World Communications (after WSVN in Miami, KMSP-TV in Minneapolis, KPTV in Portland, Oregon, WFLD in Chicago, KMSB-TV in Tucson, KMPH-TV in Fresno and KPTM in Omaha) to stop carrying the network's children's program block; Fox Kids successor 4Kids TV block was moved to sister station KMYS to accommodate a short-lived weekend expansion of its morning newscast Fox News First. The lineup remained on KMYS until 4Kids TV was discontinued by Fox (due to a dispute between the network and the block's lessee 4Kids Entertainment) in December 2008, after which Fox permanently discontinued providing network-supplied children's programming.

On May 15, 2012, the Sinclair Broadcast Group and Fox agreed to a five-year extension to the network's affiliation agreement with Sinclair's 19 Fox stations, including KABB, allowing them to continue to carry the network's programming through 2017.[6]

On July 19, 2012, Sinclair announced that it would acquire NBC affiliate WOAI-TV (channel 4) from High Plains Broadcasting as part of its purchase of six television stations, along with the assumption of the operations of two others, from Newport Television.[7] Since FCC duopoly regulations forbid common ownership of more than two full-power stations in a single market from being under the same ownership, Sinclair spun off KMYS to Deerfield Media; however, Sinclair retained control of KMYS through a shared services agreement (SSA). In addition, while FCC rules disallow ownership of two of the four highest-rated stations in the same market, which normally precludes duopolies involving two "Big Four" network affiliates, Sinclair cited in its FCC purchase application that WOAI ranked as the fourth highest-rated station (behind Univision owned-and-operated station KWEX-DT (channel 41)) and KABB the fifth-rated station in the San Antonio market in total day viewership. The Sinclair and Deerfield Media deals were consummated on December 3, 2012.

The operations of KABB and KMYS initially remained separate from WOAI-TV, with the two stations retaining competing news operations.[8] However, in October 2013, the San Antonio Express-News reported that Sinclair planned to move WOAI's sales, promotions and executive offices from its downtown San Antonio studios on Navarro Street to a new building adjacent to KABB and KMYS' shared Babcock Road facility; the transition of WOAI employees to the KABB/KMYS complex was finalized in the summer of 2014, with the completion of a shared newsroom on the second floor of the building that accommodates both WOAI and KABB's respective news staffs. The combined Sinclair news operation is the largest in the city.[9][10]


KABB preempts the network's Xploration Station E/I block (which airs Sunday mornings on KCWX), which replaced the Weekend Marketplace infomercial block (which, in return, replaced 4Kids TV in December 2008, and instead airs Saturday mornings on sister station WOAI-DT2). Syndicated programs broadcast by KABB include The Wendy Williams Show, The Doctors, Dr. Phil, The Kelly Clarkson Show, Family Feud, The Drew Barrymore Show, 2 Broke Girls and Two and a Half Men among others.[11]

News operation

KABB presently broadcasts 27⅓ hours of locally produced newscasts each week (with 5⅓ hours each weekday and 30 minutes each on Saturdays and Sundays); in addition, the station produces the sports highlight program Maximum Sports, which airs on weeknights during the final ten minutes of the 9:00 p.m. newscast and as a standalone half-hour program on Saturdays and Sundays at 9:30 p.m. as well as the lifestyle program Daytime at Nine, which airs weekday mornings at 9:00 a.m.

River City Broadcasting started a news department for KABB shortly before the company's merger with the Sinclair Broadcast Group. On March 20, 1995, the station began producing a half-hour prime time newscast at 9:00 p.m. each weeknight, originally titled The Nine O'Clock News. The station expanded the weeknight broadcast of The Nine O'Clock News to one hour in 1998; this was followed by the addition of hour-long weekend editions of the 9:00 p.m. broadcast by 1999. In 1999, the station began to produce a half-hour late afternoon newscast at 5:30 p.m. for sister station KRRT, which utilized the same anchors, meteorologist and sports staff as that seen on KABB's 9:00 p.m. newscast. The program was canceled in 2001 due to low ratings.

KABB programmed news outside its established 9:00 p.m. timeslot for the first time on channel 29 on January 2, 2006, when it premiered Fox News First, a three-hour morning newscast that aired weekdays from 6:00 to 9:00 a.m., replacing infomercials and children's programs that had previously aired that time period. On September 8, 2008, the program was expanded to four hours, with the addition of an hour-long block from 5:00 to 6:00 a.m.

KABB is one of the few local television newscasts in the United States to have syndicated its newscasts to other stations in nearby markets. Its morning and prime time newscasts also aired on Fox affiliates KIDY in San Angelo and KXVA in Abilene from September 2009 to September 2013 (simulcasts of Fox News First were added by both in October 2010) when the owner of those stations, London Broadcasting Company, launched half-hour prime time newscasts during the 9:00 p.m. hour; KXVA's MyNetworkTV-affiliated sister station KIDZ-LD rebroadcast KABB's 9:00 p.m. newscast nightly on a one-hour delay at 10:00 p.m. during the same timeframe.

On August 3, 2011, KABB became the fourth English-language television station in the San Antonio market to begin broadcasting its local newscasts in high definition. One month later on September 6, KABB launched an hour-long lifestyle program Daytime @ Nine, as a lead-out of its weekday morning newscast.[12]

Upon Sinclair's purchase of fellow Fox affiliate KSCC in Corpus Christi, KABB's morning block of news from 7 to 10 a.m. began to be simulcast on that station.[citation needed]

Technical information


The station's digital signal is multiplexed.

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[13]
29.1 720p 16:9 KABB-HD Main KABB programming / Fox
29.2 480i 4:3 COMET Comet
29.3 Rewind Rewind TV

On August 24, 2010, Sinclair signed a groupwide affiliation deal with The Country Network (which rebranded as ZUUS Country in July 2013), a digital subchannel network featuring country music videos, to the 28 of the company's stations.[14] On October 31, 2015, the station switched its subchannel to the Sinclair-owned Comet network. On February 13, 2017, the station added a third subchannel with the soft launch of TBD.

On September 1, 2021, after the Launch of Antenna TV (which is carried on WOAI 4.2)'s spinoff Rewind TV, Comet was replaced by that network. 19 days later, Comet returned to 29.2 after TBD was moved to KMYS-DT2 29.2, causing Rewind TV to move to KABB-DT3.

Analog-to-digital conversion

On February 2, 2009, Sinclair told cable and satellite television providers via email that regardless of the exact mandatory switchover date to digital-only broadcasting for full-power stations (which Congress rescheduled for June 12 days later), the station would shut down its analog signal on the original transition date of February 17,[15] making KABB and KMYS the first stations in the market to convert to digital-only broadcast transmissions.

KABB discontinued regular programming on its analog signal, over UHF channel 29, on February 17, 2009. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 30,[16][17] using PSIP to display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 29.


  1. ^ Miller, Mark K. (August 23, 2019). "Sinclair Closes $10.6B Disney RSN Purchase". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. Retrieved August 23, 2019.
  2. ^ PUSH pushing FCC over Sinclair/Glencairn, Broadcasting & Cable, July 13, 1998. Retrieved December 13, 2013 from HighBeam Research.
  3. ^ Glencairn's dicey LMAs, Broadcasting & Cable, March 29, 1999. Retrieved December 13, 2013 from HighBeam Research.
  4. ^ FCC fines Sinclair for Glencairn control, Broadcasting & Cable, December 10, 2001.
  5. ^ Schneider, Michael (November 7, 2001). "Fox outgrows kids programs". Variety. Retrieved 2009-08-13.
  6. ^ Sinclair Reups With Fox, Gets WUTB Option, TVNewsCheck, May 15, 2012.
  7. ^ Newport Sells 22 Stations For $1 Billion, TVNewsCheck, July 19, 2012.
  8. ^ Jakle, Jeanne (December 5, 2012). "WOAI, KABB won't join forces". San Antonio Express-News. Retrieved December 12, 2012.
  9. ^ WOAI, KABB to share home, news, San Antonio Express-News, May 20, 2013.
  10. ^ KSAT anchors thrilled about new TV digs, San Antonio Express-News, October 22, 2013.
  11. ^ "KABB Programs". KABB. KABB.Com. Retrieved 2013-06-21.
  12. ^ KABB delivering new S.A. lifestyle show; Albert a hit, San Antonio Express-News, July 26, 2011.
  13. ^ RabbitEars TV Query for KABB
  14. ^ Sinclair Broadcast Group to Air The Country Network, PRNewswire, August 24, 2010.
  15. ^ Hearn, Ted (February 2, 2009). "Sinclair Sticks To Feb. 17 Analog Cutoff". Digital Video Report. Retrieved February 24, 2009.
  16. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2013-08-29. Retrieved 2012-03-24.
  17. ^ CDBS Print

External links

This page was last edited on 10 October 2021, at 13:28
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.