To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Languages
Recent
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

From Wikipedia, the free encyclopedia

XERED-AM
Broadcast areaGreater Mexico City
Frequency1110 kHz
Programming
FormatSilence
Ownership
OwnerGrupo Radio Centro
(Radio Red, S.A. de C.V.)
Sister stationsXHRED-FM, XHFAJ-FM, XEJP-FM, XEQR-FM, XEN-AM, XEQR-AM, XERC-AM, XEJP-AM
History
First air dateDecember 30, 1930
Call sign meaningXE Radio RED
Technical information
ClassB
Power100 kW day
50 kW night[1]

XERED-AM is a radio station in Tlalnepantla, State of Mexico, serving Mexico City. Located on 1110 kHz, XERED-AM is owned by Grupo Radio Centro.1110 AM is a United States clear-channel frequency. The frequency is currently silent.

History

The concession history for XERED-AM begins with XEFO, a radio station launched in December 30, 1930[2] on 940 kHz as the radio station of the National Revolutionary Party (later the PRI). The earliest available concession for XEFO dates to July 1, 1932.[3] Despite the ban on political use of radio stations, XEFO radio was used as a method of disseminating party ideology, government accomplishments and as the chief medium of broadcasting news and propaganda during Lázaro Cárdenas's 1934 presidential election.[2] XEFO was also relayed on shortwave XEUZ, which broadcast on 6120 kHz with 5 kW.[4] Not long after Cárdenas was replaced by Miguel Alemán, XEFO was sold in 1941 to Francisco Aguirre Jiménez, who changed the callsign to XEQR-AM and used it to launch what became Grupo Radio Centro—which would end up buying Radio Red in 1994. However, XEQR was launched on a separate concession.

In 1946, a new station on 1110 kHz was established, XERCN-AM, owned by Rafael Cutberto Navarro through concessionaire Radio Central de México, S.A., with the concession history of XEFO. In 1973, it was sold to Clemente Serna Martínez and his Radio Programas de México, who the next year launched a new format for the station, "Radio Red". The callsign was changed to XERED-AM and the station began pioneering longform news and talk programming. Radio Red's flagship newscast was Monitor, which started on September 2, 1974 and whose morning edition was hosted by José Gutiérrez Vivó. Also in the 1970s, the station launched an FM sister station, XHRED-FM 88.1. Monitor grew to have four daily editions (morning, noon, evening and midnight) and became Mexico City's top-rated radio newscast by the late 1980s.

In 1994, RPM/Radiodifusora Red—which, by this point, had grown to include XERED-AM, XHRED-FM, and XHRCA-FM 91.3 in Mexico City, as well as Radio Red repeaters in Guadalajara (XEDKR-AM 700) and Monterrey (XESTN-AM 1540), was sold to Grupo Radio Centro. After the sale, Gutiérrez Vivó created Infored, which remained in charge of producing Monitor and other news programming, while all of XERED's other talk programs and hosts became part of Radio Centro.

The Radio Red traffic helicopter on display at the 57th National Radio and Television Week in Mexico City in 2015
The Radio Red traffic helicopter on display at the 57th National Radio and Television Week in Mexico City in 2015

For media concentration reasons, Radio Centro sold two stations (1320 AM, which became XENET-AM, and 1560 AM, which became XEINFO-AM) to Infored in 1998, with the stations relaunched in 2000. After a legal conflict between the two sides that culminated in a lawsuit won by Infored, in 2004 the Monitor newscasts were removed from Radio Red after almost 30 years on air (they continued on 1320 and 1560 AM until 2008). Radio Centro responded by increasing XERED's daytime power to 100 kW from 50 and replacing Monitor with their own news offerings.

In 2017, citing "changes in AM transmission infrastructure", Grupo Radio Centro reorganized all of its AM radio stations, shutting down several and consolidating their programs. Formato 21's news wheel format moved from XERC-AM 790 to 1110 AM, which continued to carry the La Red de Radio Red newscasts. Most of XERED's non-news programs moved to XHFO-FM.

On January 18, 2019, at 9pm, XERED went off the air due to another transmitter relocation, with their news and talk programming now only being available as an online-only stream (with classical music playing when no talk programs were scheduled). The Formato 21 newswheel format was rebranded as "Radio Centro Noticias" and moved to XERC-FM beginning on February 1, but ultimately disappeared at the end of the year.

On August 8, 2019, the station's talk programming was combined with that of XEQR-AM in a single online stream under the latter's "Radio Centro 1030" banner, ending, for now, the use of the "Radio Red" name. The Radio Centro stream was eventually shut down on May 15, 2020.

Format

Before going off the air, XERED's format consisted of a 20-minute news wheel, along with multiple "La Red de Radio Red" longform newscasts throughout the day, featuring such hosts as Sergio Sarmiento, Jacobo Zabludovsky (who after his death in 2015 was replaced by Juan Francisco Castañeda) and Jesús Martín Mendoza. All three of the hosts left GRC in 2019 and the "La Red" newscasts were cancelled.

Beginning in 2014, the station also carried Sunday afternoon games during the NFL season, which now air on XHRED-FM.

References

  1. ^ Instituto Federal de Telecomunicaciones. Infraestructura de Estaciones de Radio AM. Last modified 2018-05-16. Retrieved 2014-12-22. Technical information from the IFT Coverage Viewer.
  2. ^ a b Enrique E. Sánchez Ruiz, "Orígenes de la radiodifusión en México". Guadalajara: ITESO, 1984
  3. ^ "1932 XEFO concession" (PDF). rpc.ift.org.mx. Retrieved 2015-01-28.
  4. ^ Jerome S. Berg, The Early Shortwave Stations: A Broadcasting History Through 1945. McFarland, 2013: 158.

External links

This page was last edited on 13 August 2020, at 16:30
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.