To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

Aire Libre logo.svg
CityMexico City
Broadcast areaMexico City
Frequency105.3 MHz (HD Radio)
BrandingAire Libre
OwnerEduardo Henkel Rojas
(XEFAJ, S.A. de C.V.)
Former call signs
XERMK-AM (1962–1966)
XEVIP-AM (1966–1979)
XEFAJ-AM (1979–2004)
XEINFO-AM (2004–2019)
Former frequencies
1560 kHz (1962–2019)
Call sign meaning
INFOred (owner in the 2000s)
Technical information
ClassA (FM)
ERP2 kW[1]
HAAT50 m
Transmitter coordinates
19°22′26″N 99°06′31″W / 19.37389°N 99.10861°W / 19.37389; -99.10861

XHINFO-FM is a radio station in Mexico City. Broadcasting on 105.3 MHz FM, XEINFO-AM is owned by XEFAJ-AM, S.A. de C.V., a company controlled by Eduardo Henkel Rojas. The station carries an alternative format known as Aire Libre.


Early years and Radio Centro operation

The concession for 1560 AM at Ciudad Satélite was originally awarded to Ruben Marín y Kall, with the callsign of XERMK-AM, in a concession dated January 26, 1962. The station was sold in 1966 to Clemente Serna Alvear and his Radio Programas de México and relaunched as English-language station XEVIP-AM in April 1966, becoming an affiliate of CBS Radio that July—its first in Latin America.[2]

In 1979, Grupo Radio Centro bought the station, changed its calls to XEFAJ-AM and introduced a regional Mexican format under the name "Radio Consentida". In 1983, the concession passed to Radio Industrial de la Provincia, S.A. de C.V.

Infored/Monitor years

In a 1998 contract, Grupo Radio Centro announced the transfer of XEJP-AM 1320 (now XENET-AM) and XEFAJ-AM 1560 to José Gutiérrez Vivó, journalist and producer of the Monitor newscasts, then heard on Radio Centro's XERED-AM and XHRED-FM. Infored took over operation of the station in April 2000, changing its name in November to "La Banda 15-60" where it broadcast grupera music. In 2004, the station changed calls again, this time to XEINFO-AM, and the station returned to a news format as "Radio Monitor" when Radio Centro and Monitor parted ways.

From 2006 to 2008, XENET-AM simulcasted XEINFO-AM. However, in June 2007, the legal fighting between Radio Centro and Monitor, which had severely hurt the latter's finances, forced the closure of both 1320 and 1560 AM from June 29 until September 3. Radio Centro was owed more than $100 million.[3] On April 10, 2008, a sale was made to a creditor, Eduardo Henkel Rojas,[note 1] but the sale reportedly could not be completed because workers of STIRT, Mexico's radio and television labor union, went on strike. Unlike XENET, which remained on-air until May 23, 2008 when the STIRT, whose members were angry about unpaid wages,[3] raised its red and black flags at Radio Monitor, XEINFO suspended its programming on the day of the attempted sale.

Interim operations and silence

"La Mexicana" logo
"La Mexicana" logo

On March 19, 2011, XEINFO returned to the air with regional Mexican music. However, there were no commercials or branding, not even airing government or electoral spots, with the station only known by its call letters and frequency. The station's sparse identifications mentioned Grupo Radio Centro's control of the station, but such was never publicly confirmed or acknowledged by the company, nor mentioned on its website. Eventually, XEINFO went off the air again.

In April 2017, a definitive court ruling against Gutiérrez Vivó opened the door for the station's future to be resolved. On May 15, 2017, coinciding with a major reshuffle of Grupo Radio Centro's AM radio stations, the format of XEEST-AM 1440, operated by Grupo Siete under contract to GRC, was moved to 1560 kHz, marking its first regular broadcasts in more than nine years; the station returned to XEEST on October 2 of that year and XEINFO went off the air again.

AM-FM migration and relaunch as Aire Libre

As part of the second wave of AM-FM migration in Mexico, XEINFO was selected as the lone commercial AM station in Mexico City to move to the FM band. It will broadcast as XHINFO-FM on 105.3 MHz. The new station could have a maximum effective radiated power of 3,000 watts and must broadcast in HD Radio as one of the conditions of second-wave migration.

The selection of XEINFO triggered some dissatisfaction from the other AM-only commercial radio broadcasters, who had expected to go into a random drawing as provided for by the rules for second-wave migration. In the wake of the ruling, Capital Media, owners of competing applicant XEITE-AM, published several articles critical of the Federal Telecommunications Institute (IFT) in its newspaper, among other criticisms.[4]

Meanwhile, Henkel, operating the radio station directly for the first time since acquiring it, began building a team and facilities. José Álvarez, who gained fame as the program director of the legendary Radioactivo in the 1990s and early 2000s, was hired to run the new station.[5] The project also brought on board José Luis Fernández Prieto and Rodrigo González Calvillo,[6] who brought with them the radio station they had won in the IFT-4 radio station auction of 2017, XHPTUL-FM 94.7 in Tulum, Quintana Roo, which will simulcast XHINFO.[5][7]

On June 21, 2018, the IFT approved the final technical parameters for the station, including a transmitter location in the Atlazolpa area of Mexico City with an effective radiated power of 2,000 watts. On August 9, test transmissions began for XHINFO-FM.[7]

Aire Libre held a formal press conference on October 25, 2018, to announce its formal programming with a November 1 launch date.[8] At the conference, Víctor Trujillo was announced as the station's morning show host, while programs helmed by Ilana Sod, who had previously worked at Radioactivo, and Jordi Soler [es], who will host a show from Barcelona, were also revealed. Trujillo left after one year citing mental health reasons.[9]

The AM station was turned off in November 2019 after the required year of simulcasting.

In August 2020, La Prensa reported that the IFT and the Unidad de Inteligencia Financiera (Financial Intelligence Unit) were investigating Aire Libre for concessionaire Henkel's connections to Radio Centro in light of the second-wave migration process, in addition to a challenge being mounted by Capital Media.[10] According to Raymundo Riva Palacio, Capital had considered mounting an earlier challenge, but the Maccise family, politically connected to the Institutional Revolutionary Party and close to then-president Enrique Peña Nieto, was instructed by Peña Nieto to hold back to avoid a dispute with his then-wife, Angélica Rivera.[11]


  1. ^ In a 2017 note to El Financiero, Henkel noted that the acquisition was agreed in September 2007 and approved by Cofetel in December of the same year.


  1. ^ RPC: #028427 Technical Parameters of Operation - XHINFO-FM
  2. ^ "CBS Radio signs Mexico City affiliate" (PDF). Broadcasting. July 18, 1966. p. 68. Retrieved November 26, 2019.
  3. ^ a b Gabriel Sosa, "Radio Monitor y la huelga", El Universal 3 June 2008
  4. ^ Lucas, Nicolás (4 September 2017). "La nueva XEINFO tendrá un alcance limitado en la CDMX". El Economista (in Spanish). Retrieved 19 August 2018.
  5. ^ a b Lucas, Nicolás (26 March 2018). "La molécula que creó a Radioactivo volverá a la CDMX por el 105.3 FM" (in Spanish). Retrieved 19 August 2018.
  6. ^ Notimex (29 October 2017). "Ifetel entregó a XEFAJ la concesión de 105.3 FM". El Economista (in Spanish). Retrieved 19 August 2018.
  7. ^ a b Lucas, Nicolás (13 August 2018). "La XHINFO-FM 105.3 de Eduardo Henkel entra a la radio de la CDMX". El Economista (in Spanish). Retrieved 19 August 2018.
  8. ^ "Brozo le hace la competencia a AMLO con una consulta". HuffPost México. 25 October 2018. Retrieved 25 October 2018.
  9. ^ "Brozo anuncia el adiós de 'El Mañanero' en Aire Libre FM". El Financiero. November 25, 2019. Retrieved November 26, 2019.
  10. ^ Ráfaga (August 22, 2020). "La UIF a la espera de las investigaciones a cargo del IFETEL". La Prensa. Retrieved November 11, 2020.
  11. ^ Riva Palacio, Raymundo (May 8, 2020). "El ciudadano Henkel". Eje Central (in Spanish). Retrieved November 11, 2020.
This page was last edited on 11 November 2020, at 21:39
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.