To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

WXIN logo 2013.png
Indianapolis, Indiana
United States
ChannelsDigital: 22 (UHF)
Virtual: 59
  • Fox 59 (general)
  • Indiana's Fox (occasionally)
  • Fox 59 News (newscasts)
OwnerNexstar Media Group
(Tribune Media Company[1])
FoundedJuly 12, 1983 (1983-07-12)
First air date
February 1, 1984 (37 years ago) (1984-02-01)
Former call signs
WPDS-TV (1984–1985)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 59 (UHF, 1984–2009)
  • Digital:
  • 45 (UHF, 2004–2019)
Independent (1984–1986)
Call sign meaning
XIN = Across Indiana
Technical information
Licensing authority
Facility ID146
ERP1,000 kW
HAAT304 m (997 ft)
Transmitter coordinates39°53′20″N 86°12′7″W / 39.88889°N 86.20194°W / 39.88889; -86.20194 (WXIN)
Public license information

WXIN, virtual channel 59 (UHF digital channel 22), is a Fox-affiliated television station licensed to Indianapolis, Indiana, United States. Owned by Nexstar Media Group, it is part of a duopoly with Bloomington-licensed CBS affiliate WTTV, channel 4 (and its Kokomo-licensed satellite WTTK, channel 29). Both stations share studios on Network Place (near 71st Street and I-465) in northwestern Indianapolis, while WXIN's transmitter is located on West 73rd Street (or Westlane Road) on the northern outskirts of the city.


Prior history of UHF channel 59 in Central Indiana

The UHF channel 59 allocation in Central Indiana was originally assigned to Lafayette (located approximately 63 miles (101 km) northwest of Indianapolis). The allocation would become occupied by CBS affiliate WFAM-TV (now WLFI-TV), which original owner Sarkes Tarzian (who also founded WXIN's present-day sister station WTTV) signed on in June 1953. After that station moved its allocation to UHF channel 18 in 1957, UHF channel 59 would remain dormant until the Federal Communications Commission (FCC) later reassigned the allotment to Indianapolis.

WXIN station history

In the late 1970s, the FCC began taking applications for channel 59 in Indianapolis, receiving four, from Indianapolis Television Corporation; Channel 59 of Indiana; United Television Corporation of Indiana (owned by United Cable); and Indianapolis 59 (subsidiary of a young Sinclair Broadcast Group).[2] Indianapolis Television Corporation secured the channel in a joint settlement, reimbursing its competitors a combined $128,300 in the process.[3]

The new construction permit, initially held by Indianapolis Television—a consortium of shopping mall and Indiana Pacers co-owner Melvin Simon, his brother Fred, and Gerald Kraft—took the call letters WSMK[4] and was initially planned as a subscription television operation, but the expansion of cable TV made such operation impractical by 1983.[5] That year, 80 percent of the stock in the company was sold to locally based Anacomp, Inc.; Melvin retained 10 percent, while his other brother, Herbert Simon, bought a 10 percent stake. The $800,000 acquisition produced capital to be invested in the construction of the station.[6] Anacomp was headed by Ron Palamara, while one of the vice presidents in Anacomp was Chris Duffy, who had been the general manager at WTHR for five years before joining Anacomp in 1981. Their names and that of Simon formed the basis for the station's new call sign of WPDS-TV.[5]

Palamara had promised the station would be on air by New Year 1984; due to weather delays, that turned into the Chinese New Year when WPDS-TV signed on February 1, 1984.[7][8] Originally operating as an independent station, channel 59 maintained a general entertainment programming format featuring cartoons, movies, classic sitcoms and drama series. Through Simon's part-ownership of the station, it also aired Indiana Pacers NBA games in the 1984–85 season. The station originally operated from studio facilities located on North Meridian Street in Indianapolis' Television Row section. Its primary competitor was rival independent WTTV (channel 4, now a CBS affiliate) in Bloomington; WPDS would gain another competitor when WMCC (channel 23, now MyNetworkTV affiliate WNDY-TV) signed on November 1, 1987. Palamara, Duffy and Simon sold the station to Outlet Broadcasting (through its Atlin Communications subsidiary) in 1985; the station's call letters were then changed to WXIN on August 10 of that year. The station lost the Pacers broadcast rights after the sale, with the telecasts returning to WTTV for the 1985-86 season.

As a Fox affiliate (1986–present)

WXIN became a charter affiliate of the Fox Broadcasting Company when the network launched on October 9, 1986, after WTTV—despite its status as one of the strongest independent stations in the country—turned down an offer to become an affiliate. As was the case with other Fox stations during the network's early years, channel 59 was programmed as a de facto independent station, as Fox initially ran primetime programs only on weekends and would not offer nightly programming until September 1993. Until then, WXIN aired a movie at 8:00 p.m. on nights when network programs did not air. The station began identifying as "Fox WXIN 59" by 1988 (simply adding the Fox name to the "WXIN 59" branding in use since 1985), which was simplified to "Fox 59" in 1991; it also added more sitcoms to its inventory, and eventually began to overtake WTTV in the ratings. Outlet sold WXIN to Chase Broadcasting in December 1989;[9] Chase subsequently merged with Renaissance Broadcasting in 1993.

Chicago-based Tribune Broadcasting bought Renaissance's television properties for $1.13 billion on July 7, 1996.[10] Under Tribune ownership, WXIN gradually added more talk shows, reality series and court shows to its schedule. By that time, WXIN carried the weekday afternoon edition of the Fox Kids block from 2:30 to 4:30 p.m., before moving it one hour earlier (from 1:30 to 3:30) in 1999; Fox discontinued the Fox Kids weekday block in December 2001, though WXIN continued to carry the remaining Saturday morning lineup (which was relaunched FoxBox in September 2002, and was later branded as 4Kids TV from September 2005 until December 2008, when Fox discontinued its children's programming after declining to renew its agreement with time-lease partner 4Kids Entertainment).

Tribune acquired WTTV and its Kokomo satellite WTTK (channel 29) from the Sinclair Broadcast Group on April 29, 2002;[11] this created the market's first television duopoly under current FCC regulations with WXIN when the purchase was finalized on July 24[12] (Sinclair – which had ironically considered acquiring WXIN and the other Renaissance stations in 1996[13] – had briefly owned WTTV and WIIB (channel 63, now Ion Television owned-and-operated station WIPX-TV) from 1996 to 1998 under a cross-ownership waiver as the FCC had prohibited duopolies at the time). While an affiliation swap should have been expected given that WTTV was a VHF station that had been on the air much longer than UHF outlet WXIN, and WXIN had an established news department whereas WTTV had been outsourcing its newscasts since 1990, Tribune kept the WB affiliation on WTTV and Fox programming on WXIN due to the fact that WTTV had a weaker signal in the northern parts of the market as its transmitter was located farther south than other area stations, requiring WTTK to relay its programming. Additionally since Fox holds the broadcast television rights to the National Football Conference, the network only airs Indianapolis Colts regular season games (at least two per season) in which the NFL team plays against an NFC opponent (with most other games airing on WISH-TV (channel 8) at the time through American Football Conference rightsholder CBS; however, starting in 2014, any games that are moved from WISH or WTTV to WXIN will air on channel 59, via the new 'cross-flex' broadcast rules), so Fox did not consider Indianapolis an important market for getting a VHF affiliate (incidentally, WXIN carried Colts-related analysis programs including head coach Bill Polian's discussion program from 2006 to 2008, assuming the rights from and later losing them to WISH-TV and WNDY-TV).[14] In 2004, WXIN relocated its operations from its Meridian Street studio to a new facility at 6910 Network Place at the Intech Park office development on the city's northwest side (as a result, both it and WTTV are the only major network affiliates in Indianapolis whose studios are not located within the Television Row section).[15]

In 2011, WXIN and WSJV in South Bend became the only full-power Fox affiliates in Indiana to carry the network's programming on their primary channels, after Fox programming was relegated to digital subchannels of Big Three-affiliated stations in three markets due to a dispute between the network and the Nexstar Broadcasting Group over reverse compensation of retransmission consent fees that led to Nexstar's Evansville and Fort Wayne stations (WTVW and WFFT-TV) being stripped of their Fox affiliations,[16][17] and its Terre Haute station (WFXW, now WAWV-TV) dropping the network to rejoin ABC[18] (WFFT-TV rejoined Fox on March 1, 2013, after Nexstar settled a 2011 lawsuit against Granite Broadcasting citing undue control of five major network affiliations on Granite's virtual duopoly in Fort Wayne at the time – ABC and The CW on WPTA and NBC, Fox and MyNetworkTV on WISE-TV). As a result of fellow charter affiliate WFFT-TV losing its Fox affiliation, WXIN became the longest-tenured Fox affiliate in the state of Indiana. On January 1, 2015, WXIN became the second largest Fox affiliate (behind WRAZ in Raleigh, North Carolina) owned in a duopoly with a "Big Three" station when WTTV switched from The CW to CBS; it is also the only station in Indianapolis to have never changed its network affiliation.[citation needed]

Averted loss of Fox affiliation

On May 8, 2017, Sinclair Broadcast Group announced that it would acquire Tribune Media for $3.9 billion, plus the assumption of $2.7 billion in debt held by Tribune. If the deal receives regulatory approval by the FCC and the U.S. Department of Justice's Antitrust Division, this would reunite sister station WTTV under the Sinclair umbrella, fifteen years after the group sold the station to Tribune. WXIN/WTTV would also gain a new sister station in CBS primary/Fox subchannel-only affiliate WSBT-TV in the nearby South Bend market.[19][20][21][22][23] The deal has brought concerns by Fox about increased leverage that Sinclair would have with reverse compensation in future Fox affiliation contract negotiations as the Tribune purchase would add 14 Fox stations based entirely in top-50 markets to the 38 that Sinclair already operates (which would account for 28% of the Fox network's national affiliate reach). Executives with network parent 21st Century Fox also see Sinclair as a competitor to Fox News Channel as the group produces conservative-leaning news and commentary segments that appear on local newscasts of stations owned and/or operated by the group. (This has furthered existing confusion among some viewers over the connection between Fox News and local newscasts on Fox stations, despite the fact that Fox News is not structured as a news division of the Fox Broadcasting Company and operates as a separate entity from its broadcast sister.)

On August 2, 2017, it was reported that Fox Television Stations was in talks with Ion Media to create a joint venture that would own their respective stations. The partnership was said to include plans to shift affiliations from Sinclair stations in favor of Ion-owned stations, such as those whose affiliation agreements are soon to expire.[24] In Indianapolis' case, this would include shifting Fox from WXIN to WIPX-TV (channel 63). In the event that WXIN loses its Fox affiliation, the station may return to independent status. The chances of WXIN keeping its Fox affiliation increased somewhat in October 2017 when Ion elected its stations to have must-carry status instead of retransmission consent, which the FCC ruled Ion must keep for three years. However, must-carry only applies to a main signal, allowing Fox to possibly affiliate with a digital subchannel on WIPX-TV and other Ion stations.[25]

On December 6, 2017, reports stated that Sinclair and Fox were working on a deal that would see most of the Fox-affiliated stations whose affiliation contracts were set to expire at the end of the year renew said agreements, in exchange for Sinclair selling some Fox affiliates involved in the Tribune deal or already under the group's ownership directly to Fox Television Stations. The deal would see between six and ten Fox affiliates owned by Sinclair and Tribune in markets with an NFL franchise become Fox owned-and-operated stations. It is not known if WXIN will be one of the stations sold nor how the deal could be brokered with regards to its duopoly with WTTV/WTTK, although the stations being sold to Fox are expected to largely come from Tribune Media (notably KCPQ and its MyNetworkTV-affiliated sister KZJO in Seattle, where Sinclair already owns ABC affiliate KOMO-TV and Univision affiliate KUNS-TV), many of which were previously owned by Fox. (Sinclair may sell additional Fox affiliates to other groups not associated with the company to both address the aforementioned issues and the ownership conflicts that Sinclair and Tribune have in ten markets that largely would be excluded from the side deal with Fox.)[26]

Three weeks after the FCC's July 18 vote to have the deal reviewed by an administrative law judge amid "serious concerns" about Sinclair's forthrightness in its applications to sell certain conflict properties, on August 9, 2018, Tribune announced it would terminate the Sinclair deal, intending to seek other M&A opportunities. Tribune also filed a breach of contract lawsuit in the Delaware Chancery Court, alleging that Sinclair engaged in protracted negotiations with the FCC and the U.S. Department of Justice's Antitrust Division over regulatory issues, refused to sell stations in markets where it already had properties, and proposed divestitures to parties with ties to Sinclair executive chair David D. Smith that were rejected or highly subject to rejection to maintain control over stations it was required to sell.[27][28][29][30][31][32][33][34][35][36][37][38]

Sale to Nexstar Media Group

On December 3, 2018, Irving, Texas-based Nexstar Media Group—which has owned WISH-TV and MyNetworkTV affiliate WNDY-TV (channel 23) since January 2017—announced it would acquire the assets of Tribune Media for $6.4 billion in cash and debt. Nexstar is precluded from acquiring WXIN and WTTV/WTTK directly or indirectly, as FCC regulations prohibit common ownership of more than two stations in the same media market, or two or more of the four highest-rated stations in the market. (Furthermore, any attempt by Nexstar to assume the operations of WXIN and WTTV/WTTK through local marketing or shared services agreements may be subject to regulatory hurdles that could delay completion of the FCC and Justice Department's review and approval process for the acquisition.) As such, Nexstar was required to sell two of the stations (including one ranking in the top four in ratings; WTTV and WTTK counting as one station) to a separate, unrelated company to address the ownership conflict, potentially creating two new duopolies.[39][40][41][42][43][44][45][46][47][48] In April 2019, Nexstar announced that it would sell its existing duopoly of WISH-TV and WNDY to Circle City Broadcasting (owned by DuJuan McCoy of Indianapolis, who formerly owned WEVV-TV) for $42.5 million.[49][50] The sale was completed on September 19, 2019.

Digital television

Digital channels

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[51]
29.1 1080i 16:9 WTTK-DT ATSC 1.0 host for WTTK / CBS
59.1 720p WXIN-DT Main WXIN programming / Fox
59.2 480i 4:3 AntTV Antenna TV
59.3 16:9 Court TV Court TV
59.4 Charge! Charge!

Former affiliations

Analog-to-digital conversion

WXIN shut down its analog signal, over UHF channel 59, on June 12, 2009, the official date in which full-power television stations in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal continued to broadcast on its pre-transition UHF channel 45.[53][54] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 59, which was among the high band UHF channels (52-69) that were removed from broadcasting use as a result of the transition.


In addition to the Fox network schedule, syndicated programming on WXIN includes The Drew Barrymore Show, Steve Wilkos, Maury, TMZ on TV and Daily Mail TV.

In September 2013, WXIN became the flagship station for the Hoosier Lottery, whose Daily 3 and Daily 4 evening drawings are held at the station's Network Place studios, and air nightly at 10:58 after the 10:00 p.m. newscast (the station had already been airing drawings for Powerball on Wednesdays and Saturdays, and Mega Millions on Tuesdays and Fridays, which now air after the Hoosier Lottery telecasts on those nights).[55] Ironically, sister station WTTV (which carried the drawings since 1998 through a deal with then-rightsholder, ABC affiliate WRTV (channel 6) had lost the rights to the televised drawings after the Indiana State Lottery Commission discontinued them due to budget cuts and began conducting the drawings at its offices using a random number generator in 2001.[56]

Channel 59 also airs select Indianapolis Colts telecasts, as part of Fox's National Football Conference package. Shortly before WTTV switched to CBS, the team announced a deal with Tribune Broadcasting that made WXIN and WTTV official broadcast partners. This means both stations will air Colts preseason games, team programming and coach's show beginning in the summer of 2015, though a majority of the games will air on WTTV, owing to CBS' AFC rights. Advertising within Lucas Oil Stadium is also included in the deal. Additionally, both stations carried the Super Bowl from 2019 to 2021, with WTTV carrying CBS coverage of Super Bowl LIII, WXIN airing Fox's coverage of Super Bowl LIV and CBS airing Super Bowl LV. (CBS and NBC switched Super Bowl coverage in 2021 and 2022; this was so that NBC would not have to worry about airing the Winter Olympics (which begin nine days before Super Bowl LVI) against CBS' coverage of the Super Bowl. Thus, CBS aired Super Bowl LV in 2021 and NBC will air Super Bowl LVI in 2022.[57]) The only time the Colts would not play on a Tribune station would be if they were scheduled for an NBC Sunday Night Football telecast, which would air on WTHR, or ESPN's Monday Night Football, which has traditionally aired on WRTV.[58] Beginning in 2018, the Thursday Night Football telecast games are aired on WXIN, due to Fox carrying the package as part of a contract lasting through 2022.

News operation

WXIN presently broadcasts 62½ hours of locally produced newscasts each week (with 10½ hours each weekday and five hours each on Saturdays and Sundays, which includes IN Focus airing Sundays at 9:30 a.m. and Indy Sports Central Overtime airing Fridays and Sundays at 10:35 p.m.). Currently WXIN itself (excluding sister station WTTV) has the second largest local newscast output in Indianapolis and the state of Indiana. Combined with WTTV, Nexstar's Indianapolis duopoly broadcasts 88 hours of local news. Prior to 2017, WXIN had the largest local newscast output in both the Indianapolis market and the state. That changed with WISH-TV expanding to about 77 hours of local programing, coupled with the cancellations of FOX59 NewsPoint @ 11 on weekends. The sports highlight program Indy Sports Central Overtime is retitled Fast Break Friday or Football Friday Night on Fox during the high school basketball and football seasons.

News department history

Local newscasts debuted on channel 59 the day it started operations as WPDS-TV on February 1, 1984, with an hour-long 10:00 p.m. newscast, titled 59 Headline News; it was co-anchored by Ken Owen, who later served as an anchor at WISH-TV, WANE and WRTV. Unable to compete with WTTV's longer-established primetime newscast in the ratings (which itself was canceled with the November 1990 shutdown of channel 4's news department), the program was cancelled in the fall of 1984. For the next six years, channel 59's news programming consisted solely of 60-second news and weather updates, branded as WXIN News Extra, that aired during commercial breaks within the station's daytime and evening programming.

Long-form newscasts returned in September 1991 after Chase Broadcasting restarted a news department for WXIN, which began producing a nightly 35-minute newscast at 10:00 p.m.[59] Debuting as Fox 59 Nightcast – which was later retitled Fox News at 10 in 1994 and then to Fox 59 News at Ten in 1997, it was first anchored by Bob Donaldson (who remained WXIN's lead anchor until January 2016, when he moved exclusively to sister station WTTV, with which he had been serving as its primary weeknight co-anchor since it joined CBS in January 2015[60]) and Caroline Thau, alongside chief meteorologist Chris Wright (who left in 1994, and was replaced by current chief Brian Wilkes) and sports director (and former ABC Sports commentator) Brian Hammons. WXIN grew to become the ratings leader in the 10:00 p.m. timeslot, even with competition from a WRTV-produced newscast on WTTV (which began shortly before the start of WXIN's second primetime news effort, and was canceled in December 2002 after Tribune acquired WTTV) and WTHR's late newscast – which moved from 11:00 p.m. to 10:00 on April 7, 1991 as part of a short-lived "early primetime" network scheduling experiment;[61] more competition sprang up when then-WB affiliate WNDY-TV debuted the WTHR-produced Eyewitness News at 10:00 on March 16, 1996, which briefly moved to WIPX-TV when WISH-TV took over production of the WNDY newscast (as 24-Hour News 8 at 10:00) on February 28, 2005.

WXIN expanded news programming outside its established 10:00 slot on March 29, 1999, when it premiered Fox 59 a.m. Formatted as a mix of news, entertainment and lifestyle features with a looser, "personality-driven" style inspired by morning radio programs, the show initially aired from 6:00 to 9:00 a.m., replacing paid programming and children's programs that had previously aired in that time period.[62][63] The program was reformatted as a more traditional morning newscast in 2004, and grew to beat competing local and national morning news programs in the 25-54 age demographic.[64] The station expanded the flagship 10:00 p.m. newscast to one hour on April 17, 2006;[65] until that point, WXIN had been among the largest news-producing Fox affiliates by market size that did not air an hour-long primetime newscast, either on a nightly basis or on weeknights only.

In May 2007, WXIN entered into a content partnership with the Indianapolis Business Journal to provide news and weather content for the newspaper.[66] On January 2, 2008, WXIN added an hour onto its morning newscast from 5:00 to 6:00 a.m., expanding it to four hours; a simulcast of the 6:00 to 9:00 a.m. block of the program began airing on WTTV on that date[67] (the WTTV simulcast later moved to that station's This TV-affiliated digital subchannel on September 13, 2010, before being dropped in September 2013). The station debuted a half-hour midday newscast at 11:00 a.m. nine months later on September 15.

Under the direction of now-former general manager Jerry Martin and his successor Larry Delia, and former news director Lee Rosenthal, WXIN spearheaded a major expansion of its news programming.[68] On September 21, 2009 (as other Tribune-owned Fox affiliates began to increase their news output, which the network had encouraged its stations to do since the 1990s), the station expanded its weekday morning newscast to 4½ hours with the addition of a half-hour at 4:30 a.m., and premiered an hour-long 4:00 p.m. newscast. On November 1, 2009, WXIN became the fourth television station in the Indianapolis market to begin broadcasting its local newscasts in high definition; with the change, WXIN adopted the logo and graphic scheme used by Fox's owned-and-operated stations and certain affiliates (including some of its sister stations under Tribune ownership). On WXIN, this Fox graphics scheme and corresponding music package was already in use in some aspects (though the music package was used in all aspects) since 2006. The 11:00 a.m. newscast was dropped on January 1, 2010; WXIN then added an hour to its weekday morning newscast from 9:00 to 10:00 a.m. on January 4.

WXIN launched in April 2009; in addition, the station debuted a weekend evening sports program that month, IndySportsNation Overtime (which replaced another highlight show, Fox 59 Sports Weekender), and sports segments during the station's newscasts were rebranded under the "IndySportsNation" banner. Morning newscasts expanded again on August 21, 2010, with the debut of three-hour weekend editions from 6:00 to 9:00 a.m. (as a result, WXIN became Tribune's first television station, since an attempt by its Chicago flagship WGN-TV for a few years during the 1990s, to carry a weekend morning newscast); three weeks later on September 13, the station debuted an hour-long weeknight 5:00 p.m. newscast.[68][69] The weekend morning newscasts expanded to four hours on January 8, 2011, with the addition of a 9:00 a.m. hour; this was followed on January 10, 2011, with the expansion of its weekday morning newscast to six hours with the addition of a half-hour at 4:00 a.m.[70]

WXIN furthered its evening news expansion on September 10, 2012, when it debuted an hour-long weeknight 6:00 p.m. broadcast.[71][72] On June 15, 2013, WXIN implemented a standardized graphics package for Tribune's Fox affiliates that originated on Grand Rapids sister station WXMI in November 2012. On June 23, 2014, WXIN entered into a multi-year content partnership with The Indianapolis Star – which began on August 1, replacing WTHR – to collaborate on coverage of news reports and investigative reports, with WXIN also providing weather forecasts for the newspaper.[73][74] On June 30, 2014, the station debuted a half-hour nightly 11:00 p.m. newscast, titled Fox 59 NewsPoint at 11, a program packaged as a standalone newscast serving as a wrap-up of the day's headlines; this was followed on September 22, 2014 by the launch of a half-hour weeknight 7:00 p.m. newscast. These particular additions had increased the station's weekly news total to 66 hours (beating Cleveland sister station WJW for the largest local news output of any major U.S. television station).[75][76] WXIN's 7:00 p.m. newscast competes with an existing newscast on ABC affiliate WRTV (which predates the WXIN program by seven years). In late 2017, the weekend editions of the 11 p.m. newscast were cancelled and replaced by FOX's late night programming on Saturdays, moving from 11:30 p.m. to its original start time of 11 p.m., as it once was prior to the launch of the 11 p.m. newscast and being replaced by repeat episodes of The Simpsons on Sunday nights.

When sister station WTTV announced that upon its switch to CBS it would launch a separate news operation from WXIN with its own on-air staff (similar to, though also differing in structure from the shared news operation of St. Louis sister duopoly KTVI/KPLR-TV, the latter of which maintains separate anchors from KTVI for certain newscasts),[77] WTTV/WXIN became the first known duopoly (legal or virtual) involving a Big Three affiliate and a Fox station, in which the two stations maintain separate news departments and newscasts in competing timeslots (the presence of two separate, but jointly based news departments controlled by one company structured in this manner is more common with duopolies involving stations affiliated with two of the Big Three networks). Both stations' news departments are housed out of their shared facility on Network Place, and – while it does hinder both stations – each produce newscasts that compete in most traditional timeslots, except on weekend mornings (as WTTV carries the CBS Dream Team lineup), weekdays at noon and weekends at 6:00 p.m. (as WXIN airs syndicated programming in both periods, with sports programming periodically airing in the latter slot on either station). There is also a considerable amount of sharing between WTTV and WXIN in regards to news coverage, video footage and the use of reporters; though both outlets maintain their own primary on-air personalities (such as news anchors and meteorologists) that only appear on their respective station (Bob Donaldson is a notable exception as he anchors newscasts on both stations, remaining as lead anchor of channel 59's 10:00 p.m. newscast but transferring his 6:00 p.m. duties from WXIN to WTTV following the CBS switch).[78] On May 3, 2015, WXIN debuted IN Focus, a half-hour Sunday morning program focusing on political and civic issues (the Sunday morning newscast was concurrently reduced by a half-hour in order to make room for the program).[79]

On-air staff

Notable current on-air staff

Notable former on-air staff


  1. ^ Commercial Broadcast Stations Biennial Ownership Report (FCC Form 323), Federal Communications Commission, January 31, 2020, p. 11, retrieved February 2, 2020
  2. ^ "TV Applications" (PDF). Broadcasting Yearbook. 1981. p. C-184. Retrieved February 7, 2020.
  3. ^ "Indianapolis TV proceeding" (PDF). Broadcasting. October 12, 1981. p. 112. Retrieved February 7, 2020.
  4. ^ FCC History Cards for WXIN
  5. ^ a b Shull, Richard K. (March 18, 1983). "New Station, Familiar Names". Indianapolis News. p. 17. Retrieved February 7, 2020.
  6. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting. July 25, 1983. p. 88. Retrieved February 7, 2020.
  7. ^ Shull, Richard K. (January 26, 1984). "One New Year's Eve About Like Another". Indianapolis News. p. 15. Retrieved February 7, 2020.
  8. ^ "Happy (Chinese) New Year". Indianapolis News. February 1, 1984. p. 11. Retrieved February 7, 2020.
  9. ^ "OUTLET SELLS 4 STATIONS". The Boston Globe. The New York Times Company. December 30, 1989. Archived from the original on September 12, 2014. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  10. ^ "Tribune's renaissance: $1.13-billion purchase of six more TVs brings broadcaster into one-third of U.S. homes". Broadcasting & Cable. Cahners Business Information. July 8, 1996. Archived from the original on September 12, 2014. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  11. ^ "Tribune Co. lands duopoly in Indy with WTTV buy". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals. April 29, 2002. Archived from the original on August 14, 2014. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  12. ^ "Tribune wraps up purchase of WTTV". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals. July 29, 2002. Archived from the original on August 14, 2014. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  13. ^ "Sinclair may add WXIN 59 to stable". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals. April 22, 1996. Archived from the original on July 21, 2015. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  14. ^ "Colts, Tribune sign deal to air shows on WXIN: WISH makes own adjustments in wake of change". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals. May 29, 2006. Archived from the original on July 21, 2015. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  15. ^ "WXIN-TV Channel 59 and WTTV-TV Channel 4 are making their move". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals. December 22, 2003. Archived from the original on August 12, 2014. Retrieved June 19, 2014 – via HighBeam Research.
  16. ^ Jacob Newkirk (May 11, 2011). "FOX ends affiliation with WTVW". Evansville Courier & Press. E. W. Scripps Company.
  17. ^ Michael Malone (July 19, 2011). "Nexstar's Fort Wayne Fox Going Independent". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  18. ^ Arthur Foulkes (June 30, 2011). "Channel 38 switching from Fox to ABC". Tribune-Star. Community Newspaper Holdings. Retrieved July 6, 2011.
  19. ^ Stephen Battaglio (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group to buy Tribune Media for $3.9 billion plus debt". Los Angeles Times. Retrieved June 6, 2017.
  20. ^ Cynthia Littleton (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast Group Sets $3.9 Billion Deal to Acquire Tribune Media". Variety. Prometheus Global Media. Retrieved June 6, 2017.
  21. ^ Todd Frankel (May 8, 2017). "Sinclair Broadcast to buy Tribune Media for $3.9 billion, giving it control over 215 local TV stations". The Washington Post. Nash Holdings, LLC. Retrieved June 6, 2017.
  22. ^ Liana Baker; Jessica Toonkel (May 7, 2017). "Sinclair Broadcast nears deal for Tribune Media". Reuters. Retrieved June 6, 2017.
  23. ^ Harry A. Jessell; Mark K. Miller (May 8, 2017). "The New Sinclair: 72% Coverage + WGNA". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  24. ^ Sakoui, Anousha (August 2, 2017). "Fox in Talks With Ion Media to Operate Local TV Stations, Source Says". Bloomberg. Retrieved August 3, 2017.
  25. ^ John Eggerton (October 18, 2017). "Analyst: Ion Could Still Get Retrans for Fox Stations". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  26. ^ Jones, Scott (November 30, 2017). "Exclusive! Sinclair to Sell 6-10 Stations to Fox Television". FTV Live. Retrieved December 6, 2017.
  27. ^ Todd Shields (July 16, 2018). "Sinclair and Tribune Fall as FCC Slams TV Station Sale Plan". Bloomberg News. Retrieved July 19, 2018.
  28. ^ Harper Neidig (July 16, 2018). "FCC chair rejects Sinclair-Tribune merger". The Hill. Capitol Hill Publishing Corp. Retrieved August 9, 2018.
  29. ^ Robert Feder (July 16, 2018). "FCC throws Sinclair/Tribune deal in doubt". Retrieved August 9, 2018.
  30. ^ Benjamin Hart (July 16, 2018). "FCC Throws Wrench Into Sinclair Media Megadeal". New York. New York Media, LLC. Retrieved August 9, 2018.
  31. ^ Edmund Lee (July 18, 2018). "Sinclair Tries to Appease F.C.C., but Its Tribune Bid Is Challenged". The New York Times. Retrieved August 9, 2018.
  32. ^ Lorraine Mirabella (July 18, 2018). "FCC orders hearing even as Sinclair changes plans to sell TV stations to address concerns about Tribune deal". Baltimore Sun. Tronc. Retrieved August 9, 2018.
  33. ^ "Tribune Terminates $3.9 Billion Sinclair Merger, Sues Broadcast Rival". The Wall Street Journal. News Corp. August 9, 2018.
  34. ^ Mark K. Miller (August 9, 2018). "Tribune Kills Sinclair Merger, Files Suit". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  35. ^ Christopher Dinsmore (August 9, 2018). "Tribune Media pulls out of Sinclair Broadcast merger". Baltimore Sun. Tronc.
  36. ^ Edmund Lee; Amie Tsang (August 9, 2018). "Tribune Ends Deal With Sinclair, Dashing Plan for Conservative TV Behemoth". The New York Times.
  37. ^ Jon Lafayette (August 9, 2018). "Tribune Ends Deal with Sinclair, Files Breach of Contract Suit". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  38. ^ Brian Fung; Tony Romm (August 9, 2018). "Tribune withdraws from Sinclair merger, saying it will sue for 'breach of contract'". The Washington Post. Nash Holdings LLC.
  39. ^ "Acquisition of Tribune Media Company" (PDF). Nexstar Media Group. December 3, 2018.
  40. ^ Mark K. Miller (December 3, 2018). "Nexstar Buying Tribune Media For $6.4 Billion". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  41. ^ Peter White; Dade Hayes (December 3, 2018). "Nexstar Confirms $4.1B Tribune Media Acquisition To Become Leading Local TV Station Owner". Deadline Hollywood. Penske Media Corporation.
  42. ^ Gerry Smith; Nabila Ahmed; Eric Newcomer (December 3, 2018). "Nexstar to buy WGN owner Tribune Media for $4.1 billion". Chicago Tribune. Tribune Publishing. Bloomberg News.
  43. ^ Arjun Panchadar; Sonam Rai (December 3, 2018). "Nexstar to buy Tribune Media for $4.1 billion". Reuters.
  44. ^ Jon Lafayette (December 3, 2018). "Nexstar Announces Deal to Buy Tribune for $6.4B". Broadcasting & Cable. NewBay Media.
  45. ^ Adam Jacobson (December 3, 2018). "It's Official: Nexstar Takes Tribune In Billion-Dollar Stock Deal". Radio-Television Business Report. Streamline-RBR, Inc.
  46. ^ Harry A. Jessell; Mark K. Miller (December 3, 2018). "Nexstar To Spin Off $1B In Stations". TVNewsCheck. NewsCheck Media.
  47. ^ "Nexstar Media Group Enters into Definitive Agreement to Acquire Tribune Media Company for $6.4 Billion in Accretive Transaction Creating the Nation's Largest Local Television Broadcaster and Local Media Company". Nexstar Media Group. December 3, 2018. Retrieved December 3, 2018.
  48. ^ "Nexstar Media Group Enters Into Definitive Agreement To Acquire Tribune Media Company". Tribune Media. December 3, 2018. Retrieved December 3, 2018.
  49. ^ "Nexstar Selling Two Indianapolis TVs For $42.5M". TVNewsCheck. NewsCheckMedia. April 8, 2019. Retrieved April 8, 2019.
  50. ^ Ryckaert, Vic (April 8, 2019). "Indianapolis native buys WISH-TV and WNDY-TV for $42.5 million". The Indianapolis Star. Retrieved April 15, 2019.
  51. ^ RabbitEars TV Query for WXIN
  52. ^ Bouma, Luke. "Here is Every Market Court TV Is Relaunching In As a Free OTA TV Network on May 8th 2019". Cord Cutters News.
  53. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and Second Rounds" (PDF). Retrieved 2012-03-24.
  54. ^ CDBS Print
  55. ^ Fox59 hopes for ratings bump in Hoosier Lottery drawing deal, Indianapolis Business Journal, July 17, 2013.
  56. ^ Channel 6 early news may sign off Dec. 31, Indianapolis Business Journal (via HighBeam Research), December 23, 2002. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  57. ^ [1], "USA Today", May 6, 2019.
  58. ^ Staff Report (29 December 2014). "WXIN-WTTV To Carry Indianapolis Colts". TVNewsCheck. Retrieved 30 December 2014.
  59. ^ Film at 11?, Indianapolis Business Journal, July 8, 1991. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  60. ^ "Bob Donaldson leaves Fox59, remains anchor on CBS4". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals. January 6, 2016. Retrieved March 20, 2017.
  61. ^ WTTV, WRTV discuss joint newscast, Indianapolis Business Journal, April 1, 1991. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  62. ^ Wake-up call, Broadcasting & Cable, December 14, 1998. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  63. ^ Channel 59 bets on mornings, Indianapolis Business Journal, February 8, 1999. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  64. ^ MORRIS: Fox 59 is serious about local news, Indianapolis Business Journal, September 8, 2012.
  65. ^ Late News Gets Earlier, Broadcasting & Cable, June 12, 2006. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  66. ^ IBJ, Channel 59 strike news partnership, Indianapolis Business Journal, June 11, 2007. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  67. ^ WXIN to simulcast morning news on WTTV, Indianapolis Business Journal, December 3, 2007. Retrieved June 19, 2014 from HighBeam Research.
  68. ^ a b WXIN expanding its news programming, Indianapolis Business Journal, June 10, 2010.
  69. ^ Fox59 adds more newscasts, WXIN, June 10, 2010.
  70. ^ Fox59 Morning News to Start at 4 AM,, December 15, 2010.
  71. ^ Central Indiana's largest news producer grows even bigger
  72. ^ Local Fox affiliate fattens up on news, Indianapolis Business Journal, October 30, 2010.
  73. ^ IndyStar, Fox59 announce new media partnership, Indianapolis Star, June 23, 2014.
  74. ^ WXIN, Paper In News, Promo Partnership, TVNewsCheck, June 23, 2014.
  75. ^ Malone, Michael (April 28, 2014). "WXIN Indianapolis Adding 7, 11 P.M. News". Broadcasting & Cable. Retrieved April 28, 2014.
  76. ^ "Nicole Pence lands at Fox59 as anchor of new newscast". Indianapolis Business Journal. April 28, 2014. Retrieved July 5, 2014.
  77. ^ Anthony Schoetle (August 11, 2014). "CBS affiliation switch means major changes at WTTV". Indianapolis Business Journal. American City Business Journals.
  78. ^ Amanda Rakes (November 12, 2014). "WTTV announces anchor teams for new newscasts beginning January 1". WXIN/Tribune Media. Retrieved November 21, 2014.
  79. ^ Dan Spehler (May 1, 2015). "IN Focus: FOX59 launches weekly issues, political program". WXIN. Tribune Media. Retrieved August 22, 2015.
  80. ^ "Aishah Hasnie anchors FOX59′s First at Four and is a FOX59 Investigates reporter". FOX 59. Retrieved November 27, 2019.

External links

This page was last edited on 15 August 2021, at 18:35
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.