To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Languages
Recent
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

The Spokesman-Review

From Wikipedia, the free encyclopedia

The Spokesman-Review
Spokesman-Review logo.svg
The Spokesman-Review front page.jpg
Front page on July 27, 2005
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Cowles Company
Publisher William Stacey Cowles
Editor Rob Curley[1]
Founded 1894, 123 years ago
Language English
Headquarters 999 West Riverside Avenue
Spokane, Washington
Country United States
Circulation Sunday: 95,939
    Daily: 76,291
OCLC number 11102529 
Website spokesman.com

The Spokesman-Review is a daily broadsheet newspaper in the northwest United States, based in Spokane, Washington; it is the city's only daily publication. It has the third highest readership among daily newspapers in the state, with most of its readership base in Eastern Washington.

History

The Spokesman-Review was formed from the merger of the Spokane Falls Review (1883–1894) and the Spokesman (1890–1893) in 1893 and first published under the present name on June 29, 1894.[2][3] It later absorbed its competing sister publication, the Spokane Chronicle, the afternoon paper whose final edition was in 1992 on Friday, July 31.[4][5] Long co-owned, the two combined their sports departments in late 1981 and news staffs in early 1983.[6]

The newspaper formerly published three editions, a metro edition covering Spokane and the outlying areas, a Spokane Valley edition and an Idaho edition covering northern Idaho. After a large downsizing of the newsroom staff in November 2007, the paper moved to a single zoned edition emphasizing localized "Voices" sections staffed primarily by non-union employees. The "Voices" section still caters to the three original editions, publishing a Valley "Voices," a North Spokane "Voices" and a South Spokane "Voices."

Owner of both papers since 1897,[6] W.H. Cowles set the Chronicle on a course to be independent and The Spokesman-Review to support Republican Party causes. Time magazine related the papers' success gaining lowered rates for freight carried to the Northwest and an improved park system and that helped the region. Increasing its reputation for comprehensive local news and by opposing "gambling, liquor and prostitution," The Spokesman-Review gained popularity. The paper's opposition to building the Grand Coulee Dam was not quite so universally applauded, and when it opposed the New Deal and the Fair Deal, it so disturbed President of the United States Harry Truman that he declared the Spokesman-Review to be one of the "two worst" newspapers in the United States.[7] The Scripps League's Press closed in 1939, making Cowles the only newspaper publisher in Spokane. Cowles created four weeklies, the Idaho Farmer, Washington Farmer, Oregon Farmer and Utah Farmer.[8] Cowles died in 1946. When William H. Cowles Jr. succeeded his father as publisher, James Bracken received much more news and editorial control as managing editor.[8]

Despite its hometown feel, The Spokesman-Review has been known to take a moderate-to-liberal stance when it comes to opinions ranging from tackling city hall to hate groups in the region. Those (hate) groups have threatened to attack the paper, and at times have made good on that promise. In 1997, three extreme-right militants were tried and eventually convicted of bombing the office of The Spokesman-Review as well as an abortion clinic (see Citizens Rule Book).

The Spokesman-Review is also one of the few remaining family-owned newspapers in the United States. It is owned by Cowles Company, which also owns KHQ-TV/Spokane and The KHQ Television Group. While the newspaper wins awards, it is also burdened with local critics and activists who suspect the Cowles family of using its alleged vast local media influence to sway public opinion. In particular, a (1997–2004) issue regarding a public-private partnership wherein the Cowles family may have profited, some claim, up to $20 million. This is referred to as the "River Park Square Parking Garage" issue. The newspaper underwent an independent review by the Washington News Council regarding its River Park Square coverage and was found to be at fault for its news bias.[9][10]

The Review Building, designed by Chauncey B. Seaton
The Review Building, designed by Chauncey B. Seaton

In 2004, Spokane mayor James E. West became the target of a sting operation conducted by The Spokesman-Review. Some journalists and academics criticized the paper for what they saw as a form of entrapment.[11] West was later cleared of criminal charges by the FBI but not before the mayor lost a recall vote by the citizens of Spokane in December 2005. In the summer of 2006, West died of cancer.[12]

According to the Audit Bureau of Circulations, as reported in the Puget Sound Business Journal April 29, 2010, the newspaper's average Sunday circulation totaled 95,939. Weekly circulation averaged 76,291. That represented a year-over-year decrease of about 10.5 percent; a trend widely reflected during the same year in newspapers throughout Washington state. With the demise of the print edition of the Seattle Post-Intelligencer, The Spokesman-Review is the state's third-largest paper, after the Seattle Times and the News-Tribune of Tacoma.

Footnotes

  1. ^ "Masthead". The Spokesman-Review. Retrieved March 2, 2017.
  2. ^ Dyar, Ralph E. (1952). News for an Empire: The Story of the Spokesman-Review of Spokane, Washington, and of the Field It Serves. Caldwell, Idaho: Caxton.
  3. ^ Kershner, Jim (May 19, 2007). "Bumpy beginning, but quite a ride". Spokesman-Review. Retrieved 2016-11-17.
  4. ^ "It's been great..." Spokane Chronicle. (Washington). July 31, 1992. p. A1.
  5. ^ Bonino, Rick (August 1, 1992). "Chronicle gives way to new era". Spokesman-Review. (Spokane, Washington). p. B1.
  6. ^ a b "Paper was part of history it covered". Spokane Chronicle. (Washington). July 31, 1992. p. H8.
  7. ^ "When Harry Gave Us Hell". The Spokesman-Review. Cowles Publishing Company. 9 September 2007. Retrieved 2016-11-17.
  8. ^ a b "The Inland Empire's Voice". TIME. 7 January 1952. Retrieved 2007-10-28.
  9. ^ Pryne, Eric (May 11, 2007). "Report faults Spokane paper for news bias". Seattle Times.
  10. ^ "Archived copy". Archived from the original on 2008-05-16. Retrieved 2008-08-18. Washington News Council, "Reporting On Yourself"
  11. ^ Postman, David (2005-12-02). "Even the mayor wonders: Who is the real Jim West?". The Seattle Times. Retrieved 2009-01-03.
  12. ^ "A Hidden Life". Frontline. November 14, 2006. PBS.

Further reading

External links

This page was last edited on 22 October 2018, at 15:54
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.