To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Languages
Recent
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

Televisión Mexiquense

From Wikipedia, the free encyclopedia

Mexiquense TV
TypeTerrestrial television network
Country
Availability State of Mexico
Mexico City
OwnerSistema de Radio y Televisión Mexiquense
(Gobierno del Estado de México)
Launch date
1984
34
Official website
www.radioytvmexiquense.mx/

Mexiquense TV is the public television network of the Mexican State of Mexico. It is operated by the Sistema de Radio y Televisión Mexiquense, a state agency which also owns six radio stations. It consists of two high-powered television transmitters covering the valleys of Toluca and Mexico, supplemented by 28 retransmitters.

History

A little more than a year after the initial sign-on of the first radio station, on 10 July 1984 the Televisión Mexiquense broadcasting system was deployed using the following transmitters: XHGEM-TV channel 7 in Metepec, serving Toluca (relocated to channel 12 in 1988 after channel 7 Mexico City signed on); XHTEJ-TV channel 12 in Tejupilco; and XHATL-TV channel 4 in Atlacomulco. Atlacomulco went off the air at some point, and Tejupilco's permit was not renewed and a retransmitter set up there upon the state network's conversion to digital.

In 1998, responsibility for Televisión Mexiquense was transferred to the newly formed Sistema de Radio y Televisión Mexiquense, part of the Secretariat of Education, Culture and Social Welfare of the state of Mexico.

In 1999, coverage was extended to the east of the Mexican capital, covering the Cuautitlán-Texcoco Valley and the Federal District, by means of XHPTP-TV channel 34 and a broadcast tower atop Three Padres Peak in the municipality of Coacalco.

Due largely to expansion in coverage of the network, on 11 November 1999, the responsibility for the Sistema de Radio y Televisión Mexiquense was moved away from the Secretariat of Education, Culture and Social Welfare to become the direct responsibility of the Government of the State of Mexico. Some drastic changes in the programming content followed, departing largely from coverage of very local subjects that previously had occupied most of the broadcast schedule.

After the year 2000, Televisión Mexiquense began expansion of its signal to other parts of the Republic and internationally, taking advantage of new technologies and the growing popularity of subscription television. In 2001, the Sky System and the Solidaridad (Solidarity) II satellite extended its signal nationwide. Coverage was extended to Cablevisión subscribers in November 2003.

In 2004, with the obsolescence of the Solidaridad II satellite, Televisión Mexiquense migrated to a new Mexican government-owned satellite, Satmex 5. Its network coverage area now extended outside Mexican national territory, reaching the United States, southern Canada, the Caribbean, Central America and most of South America.

On 25 June 2004, the Televisión Mexiquense signal was carried live for the first time via Internet streaming video.

In March 2016, the two remaining high-power transmitters were authorized to clear the 600 MHz band by moving to lower channels. XHGEM moved to RF channel 20,[1] while XHPTP relocated its digital facilities to its former analog channel 34.[2]

Transmitters

RF VC Callsign Location ERP
20 34 XHGEM-TDT Toluca/Jocotitlán 250 kW
34 34 XHPTP-TDT Pico Tres Padres 400 kW

XHGEM has authorizations for 21 digital repeaters across the state, including repeaters that replace the old, separately licensed Tejupilco de Hidalgo and Atlacomulco ones. Seven more are associated to XHPTP.

The entire state network left analog on December 17, 2015, in line with the shutoff date for television in Mexico City and the State of Mexico.

XHGEM and its dependent repeaters changed from virtual channel 12 to 34 in October 2016, to standardize with XHPTP.

Programming

Most of Televisión Mexiquense's programming is produced in-house, with three newscasts a day, a daily sports program and public affairs and cultural programming. What syndicated fare it has had over the years has almost exclusively consisted of movies, foreign soap operas (mostly, Korean dramas dubbed into Spanish) and cartoons. The network also sources some of its programming from Deutsche Welle's Spanish-language service, which also sells its output to other state networks.

Subchannels

On September 26, 2019, Governor Alfredo del Mazo announced that Mexiquense TV would launch two subchannels and a news agency, AMX Noticias.[3] The subchannels, an AMX Noticias news channel and 1-hour timeshift of the same, were authorized by the IFT the same month[4] and slated to launch in early 2020. The 34.2 subchannel launched in April 2020 to carry school programming after all in-person classes were halted; in addition, the 34.3 subchannel was scrapped.

References

  1. ^ XHGEM move to 20
  2. ^ XHPTP move to 34
  3. ^ González, Claudia (26 September 2019). "Sistema de Televisión Mexiquense va por ampliar a tres canales su señal". El Universal (in Spanish). Retrieved 18 October 2019.
  4. ^ IFT: P/IFT/180919/457 (XHGEM) and P/IFT/180919/458 (XHPTP) — Multiprogramming — Televisión Mexiquense

External links

This page was last edited on 20 August 2020, at 17:55
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.