To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

"Siempre Juntos"
AffiliatesSee list
HeadquartersAve. Sir Alexander Fleming 1101, Martínez, Buenos Aires
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 576i for the SD feed)
OwnerParamount Global
ParentParamount Networks Americas
(Televisión Federal S.A.)
Key people
  • Juan Acosta (Paramount Networks Americas CEO)
  • Guillermo Campanini (COO)
Founded21 July 1961; 62 years ago (1961-07-21) (first broadcast)
15 January 1990; 34 years ago (1990-01-15) (current branding)
LaunchedMarch 5, 1990
LS 84 TV Canal 11, Buenos Aires, Argentina
SubchannelsSee article
First air date
July 21, 1961 (1961-07-21)
Technical information
ERP150 kW
Transmitter coordinates34°35′57″S 58°22′13″W / 34.59917°S 58.37028°W / -34.59917; -58.37028

Telefe (acronym for Televisión Federal) is a television station located in Buenos Aires, Argentina. The station is owned and operated by Paramount Global through Televisión Federal S.A.[2] Telefe is also one of Argentina's six national television networks. Its studios are located in Martínez, Buenos Aires, adjacent to the corporate headquarters;[3] its transmitter is located at the Alas Building.[4]

In areas of Argentina where a Telefe station isn't receivable over-the-air, it is available on satellite and select cable systems. Telefe also has regional stations across the country and an international network (Telefe Internacional) which is available in the Americas, Europe, Asia, and Oceania.[5]

YouTube Encyclopedic

  • 1/1
    885 560
  • PLUTO TV YA ESTÁ AQUÍ: Qué es y Cómo ver sus 40 CANALES GRATIS



First years (1957–73)

The history of Telefe stretches back to 1957, when a group of alumni and lawyers from the Colegio El Salvador led by Fr. Héctor Grandetti, founded the company Difusión Contemporánea S.A. (Contemporary Broadcasting S.A.). This company, known as DiCon for short, submitted a bid in the licensing of two new television channels in Buenos Aires, one on channel 11 and the other on channel 13. On April 28, 1958, DiCon won the license for channel 11.[6]

Original plans to build the new station in the Colegio El Salvador facilities fell through. Eventually, facilities were secured, and Canal 11 launched from its first headquarters in San Cristóbal, Buenos Aires. The station finally launched on July 21, 1961, at 8:58 p.m. under Teleonce.[7]

Financial problems forced the station to seek a backer, which would turn out to be ABC from the United States. ABC and DiCon formed Telerama S.R.L., a group that allowed DiCon to upgrade and expand its studio facilities.[8]

During its first decade, Teleonce aired shows like Música en el Aire, Cosa Juzgada, Tato Siempre en Domingo, El Reporter Esso, Radiolandia en TV, Operación Ja Ja and No Toca Botón.[9]

Through the 1960s, the family-oriented programming of the channel could not compete successfully against Canal 9 and did not have great financial backing like Canal 13. On October 17, 1970, businessman Héctor Ricardo García took over the station and changed the profile of the station, for an audience betting on news and more popular programming, adopting the slogan "El canal de las noticias" ("The News Channel"). Under García, Teleonce would climb to the top of the Argentine television ratings.[9][10]

State-run era (1974–88)

After the licenses expired on October 8, 1973, changes began as the government took control of the news departments of channels 9, 11 and 13. Jorge Conti was named administrator and took over hosting duties for the newscast and other programs.[11] This was followed on September 26, 1974, with the expropriation of the three networks making Conti the administrator again.[12][13] This continued under the military dictatorship of the National Reorganization Process, with the Argentine Air Force co-administering the channel with Conti, who remained lead newsreader, and the channel was renamed as Canal Once.[14][15]

In 1979, with the arrival of colour television looming and facilities upgrades needed to allow colour recording and broadcasting, the state bought the Canal Once plant from García, who had continued to own it, thus becoming a 100 percent nationally owned network.

The 1980s started with the introduction of colour telecasts on May 6, 1981, but the decade would become turbulent in the legal system. Twice under the dictatorship, a request for bids was issued. On August 19, 1982, the first one received no offers; the second, on October 25, 1983, would result in Canal Once being handed back to García. When Raúl Alfonsín became President of Argentina, among his first acts in office, was to nullify the transfer of Canal Once to García, leaving it in the hands of the state for another six years.

Privatization (1989–98)

As the 1980s began to close, financial problems and hyperinflation brought Canal Once to its breaking point. The energy crisis that helped bring down Alfonsín's presidency had forced massive cuts in broadcast hours in Buenos Aires; with the ability to broadcast only four, later eight, and ultimately ten, hours a day, and amidst the already rough economic backdrop, Canal Once teetered on the brink of bankruptcy. The closure of the station was being batted around at this time. However, salvation came when Carlos Menem announced that he would seek bids to privatize two of the state's three remaining Buenos Aires stations, Canal Once and Canal 13.[16] One of the groups participating in this bidding process was Televisión Federal S.A., a group whose stakeholders were headlined by Editorial Atlántida as a group of privately owned television stations from across the country.[17]

Telefe's arrival into the 1990s was signalled with the debut of its iconic 3 circles logo with the station name in white in them.

In December 1989, Arte Radiotelevisivo Argentino S.A. (Artear), a subsidiary of Grupo Clarín, won the bidding for Canal Once and Canal 13. Artear chose the latter, and Televisión Federal took control of Canal Once as principal owners effective January 15, 1990. After 16 years of state management, the station was back in the hands of the private sector, and after a decade of branding as Canal Once, the new branding of Telefe, an acronym of the new ownership's name, debuted on March 5 the same year. During the first weeks of the relaunched channel, the Telefe brand mirrored the blue and white of the Flag of Argentina (blue name on a white screen). That logo was later replaced by the three-circles logo used till the present.[18]

Telefónica era (1999–2016)

In 1999, Telefónica acquired ownership of Telefe and its eight owned-and-operated stations; that same year, Telefe launched an international signal aimed at viewers outside of Argentina. It also retained Telefe over Azul Televisión when it bought the latter in 2002. The Federal Broadcasting Committee (COMFER in Spanish) later forced Telefónica to sell off its involvement in Azul Televisión.[19][20]

With Gustavo Yankelevich (and after 1999, Claudio Villaruel) directing the channel's output, and with the introduction of satellite broadcasts nationwide, Telefe took to an unprecedented 20-year streak atop the Argentina ratings. It logged ratings wins in every year between 1990 and 2009, acquiring the rights to The Simpsons, Formula 1 racing and the franchise for Big Brother.

In 2010 and 2011, under the direction of Marisa Badía, Telefe lost its number one position in the ratings — which had not happened since just after the privatization of the station — to then-perennial runner-up El Trece. In 2012, however, another change in management, this time to Gustavo Yankelevich's son Tomás, and shows like Graduados, Dulce amor and Pekín Express helped Telefe return to the top of the rating list.

Acquisition by Viacom (2016–present)

On November 3, 2016, it was reported that Viacom had won a bid to acquire Telefe.[21] It also made Telefe a sister to Channel 5 in the United Kingdom.

In December 2019, Viacom re-merged with CBS Corporation, forming ViacomCBS (currently known as Paramount Global) and making Telefe a sister to CBS in the United States, and Network 10 in Australia.[22]

Digital channels

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect Programming
34.1 1080i 16:9 Main Telefe programming
34.31 240p 4:3 Main Telefe programming (mobile version)[23]

Current programming

Verónica Lozano – host of the talk show Cortá por Lozano.
Andy Kusnetzoff – host of the talk show PH: Podemos Hablar.
Alejandro Wiebe, also known as Marley – host of reality show Por el Mundo.

This is a list of programs currently being broadcast by Telefe, with their years of debut in brackets.

Original programming


Talk shows


News programming

Acquired programming



Children programming

All of the acquired children programming has been included under the Finde en Nick programming block since 2017.[33]


The network currently has four owned-and-operated stations and current affiliation agreements with other television stations.

Owned and operated

All of the owned-and-operated stations (except LRK458 TV) joined Telefe in April 1998, after Editorial Atlántida acquired a majority stake of the former Televisoras Provinciales.[34] LRK458 TV (later known as Telefe Tucumán and now known as Elocho TV) was the last to join Telefe in March 2000.[35]

Province City of license Station Branding[36] Channel
Analog Digital
City of Buenos Aires Buenos Aires LS84 TV Telefe 11 34
Córdoba Córdoba LV85 TV Telefe Córdoba 8 29
Santa Fe Rosario LT84 TV Telefe Rosario 5 38
Santa Fe LT82 TV Telefe Santa Fe 13 30


Province City of license Station Branding Channel Owner
Analog Digital
Buenos Aires Mar del Plata LRI486 TV Canal 8 8 Neomedia de Gestión
Bahía Blanca LU80 TV Elnueve TV 9 Televisión Litoral S.A. (50%)
La Nueva Provincia (50%)
Tucumán San Miguel de Tucumán LRK458 TV Elocho TV 8 Televisión Litoral S.A.
Salta Salta LW82 TV Elonce TV 11 Televisión Litoral S.A.
Córdoba Río Cuarto LV86 TV Canal 13/Canal 29 HD 13 29 Imperio Televisión S.A.
Corrientes Corrientes LT80 TV 13 Max Digital 13 32 Jorge Félix Gómez & Carlos Antonio Smith
Mendoza Mendoza LV83 TV Canal 9 Televida 9 28 Cuyo Televisión S.A. & Los Andes
Misiones Posadas LW90 TV Canal 2 2 32 La Verdad S.R.L.
Neuquén Neuquén LU84 TV Canal 7 7 Alpha Media
San Juan San Juan LK87 TV Telesol 5 36 Andina S.A.
Santiago del Estero Santiago del Estero LW81 TV Canal 7 7 42 CAS TV S.A.


1990–2000 2000–2001 2001–2002 2002–2011 2016–2018 2018–present


  1. ^ "Registro de Señales: Telefe" (in Spanish). Ente Nacional de Comunicaciones. Archived from the original on March 6, 2021. Retrieved June 30, 2020.
  2. ^ a b "Viacom compra Telefe a Telefónica por US$345 millones de dólares" (in Spanish). November 15, 2016. Retrieved November 19, 2016.
  3. ^ "VIACOM INAUGURÓ NUEVO EDIFICIO CORPORATIVO EN BUENOS AIRES". Newsline Report (in Spanish). April 24, 2019. Retrieved June 30, 2020.
  4. ^ Cayón, David (March 18, 2011). "Telefe comienza a transmitir en digital terrestre". El Cronista (in Spanish). Archived from the original on March 21, 2011.
  5. ^ "TELEFE INTERNACIONAL AMPLÍA SU COBERTURA A TRAVÉS DE DIRECTV". Total Medios (in Spanish). September 3, 2009. Archived from the original on June 30, 2020.
  6. ^ "Legislación y Avisos Oficiales – Decreto Ley 8039/1959" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. July 24, 1959. Retrieved July 10, 2020.
  7. ^ Curubeto, Diego (July 23, 2001). "Hace 40 años salía al aire "Canal 11", con los jesuitas". Ámbito Financiero (in Spanish). Archived from the original on March 28, 2020.
  8. ^ Eliades, Analía G. "Historia Legal de la Radio y la Televisión en Argentina" (PDF) (in Spanish). Faculty of Journalism and Social Communication, University of La Plata. Archived from the original (PDF) on June 12, 2013.
  9. ^ a b "El canal Telefé festeja hoy sus primeros cuarenta años". Clarín (in Spanish). July 21, 2001. Archived from the original on July 10, 2020.
  10. ^ "Telefé cumplió 45 años". La Prensa (in Spanish). July 22, 2006. Archived from the original on June 3, 2016.
  11. ^ "Legislación y Avisos Oficiales – Decreto Ley 1761/1973" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. October 16, 1973. Retrieved July 10, 2020.
  12. ^ "Legislación y Avisos Oficiales – Decreto Ley 919/1974" (in Spanish). Boletín Oficial de la República Argentina. October 16, 1973. Retrieved July 10, 2020.
  13. ^ "Aquel intento de modificar la realidad eliminando programas de televisión". Clarín (in Spanish). September 13, 2009. Archived from the original on August 20, 2017.
  14. ^ Blejman, Mariano (March 24, 2002). "La noticia rebelde". Página/12 (in Spanish). Archived from the original on May 25, 2009.
  15. ^ "Los canales de la década del 60". El Día (in Spanish). October 17, 2011. Archived from the original on June 14, 2018.
  16. ^ D'Espósito, Leonardo M. (October 17, 2011). "Sesenta años de la TV argentina: del vivo y directo a la vida en directo". Diario BAE (in Spanish). Archived from the original on October 19, 2011.
  17. ^ López, Gustavo (November 21, 2012). "El caso Telefónica". Infobae (in Spanish). Archived from the original on November 28, 2012.
  18. ^ "¡Se cumplen 30 años de nuestra primera transmisión!". (in Spanish). March 5, 2020. Archived from the original on July 11, 2020.
  19. ^ "Telefónica avanza en el control de Atlántida". La Nación (in Spanish). December 1, 1999. Retrieved July 11, 2020.
  20. ^ "Telefónica deberá vender canales de TV". Clarín (in Spanish). November 29, 2001. Archived from the original on December 8, 2019.
  21. ^ "Viacom to Buy Telefonica's Telefe for About $400 Million". Bloomberg. November 3, 2016. Retrieved November 3, 2016.
  22. ^ "CBS and Viacom To Combine" (PDF). CBS. August 12, 2019. Archived from the original (PDF) on August 13, 2019.
  23. ^ Vercelli, Ariel (August 30, 2011). "La TDA Argentina y los contenidos para dispositivos móviles" (in Spanish). Télam. Archived from the original on April 30, 2013.
  24. ^ a b "Con Georgina Barbarossa y Ariel Rodríguez Palacios, Telefe renueva sus mañanas" (in Spanish). Télam. June 8, 2022.
  25. ^ "El esperado regreso de Vero Lozano a la pantalla chica". Clarín (in Spanish). November 25, 2016. Archived from the original on July 1, 2020.
  26. ^ Fazio, Florencia (July 14, 2017). "Andy Kusnetzoff: "Un buen contenido sirve para cualquier plataforma"" (in Spanish). Télam. Retrieved July 1, 2020.
  27. ^ "Regresa Gran Hermano: cuándo se estrena y quién será el conductor". Ámbito Financiero (in Spanish). March 3, 2022.
  28. ^ Montagna, Pablo (March 18, 2022). "Vuelve El último pasajero a Telefe, ¿con una expareja a cargo de la conducción?". La Nación (in Spanish).
  29. ^ a b c "TELEFE RENUEVA TODAS LAS EDICIONES DE SUS NOTICIEROS". Total Medios (in Spanish). September 4, 2017. Archived from the original on September 7, 2017.
  30. ^ Daniel Roggiano [@droggiano] (March 16, 2019). "Arrancamos en #Lunes18 a las 6:45 #TT en  @telefe " (Tweet) (in Spanish) – via Twitter.
  31. ^ "Telefe presenta su nueva ficción turca "Züleyha"". télam (in Spanish). January 24, 2021. Retrieved July 2, 2021.
  32. ^ "AMOR DE FAMILIA, SE ESTRENA ESTE MIÉRCOLES POR TELEFE". TotalMedios (in Spanish). September 13, 2022.
  33. ^ a b c d e ""NICK JR" LLEGÓ A LA PANTALLA DE TELEFE". Total Medios (in Spanish). January 9, 2017.
  34. ^ "EDITORIAL ATLANTIDA ACQUIRES TV CHANNELS". Telecom Paper. September 14, 1998. Archived from the original on December 14, 2014.
  35. ^ "Telefé adquirió Canal 8 de Tucumán". La Nación (in Spanish). March 27, 2000. Archived from the original on July 1, 2020.
  36. ^ "TELEFE UNIFICA LA IDENTIDAD VISUAL DE SUS SEÑALES DEL INTERIOR". Total Medios (in Spanish). November 21, 2018. Archived from the original on August 31, 2019.

External links

This page was last edited on 12 March 2024, at 19:42
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.