To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

Rede Tupi de Televisão
TypeBroadcast television network
BrandingRede Tupi
FoundedSeptember 18, 1950; 69 years ago (1950-09-18)
by Assis Chateaubriand
SloganTupi, mais calor humano
Licence area
HeadquartersSão Paulo, SP, Brazil
Broadcast area
OwnerDiários Associados
Key people
Assis Chateaubriand
Launch date
September 18, 1950; 69 years ago (1950-09-18)
DissolvedJuly 16, 1980 (first closure)
July 18, 1980 (officially)
Replaced bySistema Brasileiro de Televisão, Rede Manchete

Rede Tupi (Portuguese pronunciation: [ˈʁedʒi tuˈpi], also known as TV Tupi or formally as Rádio Difusora São Paulo S.A.) was the first television network in South America. The network was owned by Diários Associados, who formed the Rede de Emissoras Associadas. Rede Tupi was founded and launched on September 18, 1950 by Assis Chateaubriand in São Paulo, initially broadcasting on Tupi Television Channel 3, whose first broadcast was on September 20 of that same year. Rede Tupi was later broadcast in 1960 on Tupi Television Channel 4 after the inauguration of TV Cultura (Culture TV), Channel 2, Rede Associada (Associated Network), and also a TV Station from Associadas. Their competitors were Rede Record, Channel 7, and Rede Excelsior (Network Excelsior).

In Rio de Janeiro, TV Tupi was broadcast on Tupi Channel 6, and had its own station and studios there. In Brasília, TV Tupi was retransmitted by TV Brasília on Channel 6. In Salvador, TV Tupi was retransmitted by TV Itapoan, on Channel 5. Other TV Stations were formed by the Rede de Emissoras Associadas (Network of Associated Broadcasters), all Tupi affiliates and directly operated stations.


Named for the Tupiniquim tribe in Brazil, Rede Tupi was a pioneer in television programming in South America, setting the tone for the best dramas, news programming, sports, theater and entertainment in the 1950s and 1960s such as TV de Vanguarda (Vanguard TV), O Repórter Esso (The Esso Reporter), Alo Docura, Clube dos Artistas (1952–80), Beto Rockfeller, O Mundo e das Mulheres (The World for Women) and many more. It led the way for the establishment of television stations throughout Brazil, and in 1960, beat other stations in broadcasting via satellite (the first Brazilian TV network to achieve such a feat) in honor of the formal opening of Brasilia.

Its success prompted other nations in the continent to have television stations. The network added new talent to Brazilian show business, which was then a thriving industry depending on movies and radio. During the 1960s its programs revolutionized television through animation, humor, comedy and children's shows plus the telenovelas that gave rise to the 1965 launch of its rival network in Rio de Janeiro, Rede Globo.

Tupi had its own mark in news: Rede Tupi de Noticias (Tupi News Network) became one of its successful broadcasts. The newscast was unique because it was broadcast three times each night. Ana Maria Braga was the main presenter. It had three sections: sports, local news and national/world news.

In 1964 it became Brazil's second television network to broadcast in color following Rede Excelsior in 1962. After its founder's death in 1968, the network, due to a crisis with its owners, transitioned itself becoming the first national television network in 1970, composed of its two main stations, Channels 4 and 6, its 7 other stations and 17 affiliate stations nationwide.

Tupi in 1972 joined other Brazilian stations in the move to full color TV broadcasts. On March 31 that very year Tupi's special program, Mais Cor em Sua Vida (More Color in Your Life) officially kicked off its color transmissions, and debuted a new logo in celebration, replacing the old number 6 logo used in Rio during its monochrome days.

After 29 years of continuous broadcast Rede Tupi became defunct on July 16 to 18, 1980 when its two stations in São Paulo (Tupi Channel 4) and Rio de Janeiro (Tupi Channel 6) shut down, together with its 7 other stations nationwide, by order of the federal government of Brazil - a military dictatorship at the time. The Department of National Telecommunications did not approve the planned extension of Rede Tupi's television concession. The Rio station signed-off for the last time on midday of the 18th, following the other stations the previous day. The final days of broadcasts at the network's Rio de Janeiro studios (including the 18-hour long vigil) were covered by various networks in Brazil, including Rede Bandeirantes.

Tupi's São Paulo, Porto Alegre and Belém channels became the nuclei of SBT (Brazilian Television System, then TVS, TV Studios Channel 4) of the Grupo Silvio Santos (Silvio Santos Group) of Silvio Santos later in August 1981. Its Rio outlet became the nucleus of Rede Manchete (Manchete Network Channel 9), of the Bloch Editores (Bloch Editors) publishing group of Adolpho Bloch, in June 1983.


  • 1950-1969: A pioneira (The Pioneer)
  • 1970-1979: Do tamanho do Brasil (As Big as Brazil)
  • 1972: Sistema Tupicolor, vamos por mais cor na sua vida (The Tupicolor system, Let's Put More Color in Your Life)
  • 1973-1975: Tupi, uma estação de emoções (Tupi, An Emotional Station)
  • 1979-1980: Tupi, mais calor humano (Tupi, More Human Warmth)


Year Ident
First 1950
1971 or 1972
1974 or 1975
1978 or 1979
Last 1980



  • TV Tupi São Paulo (São Paulo, SP) - Channel 3 (1950–1960), Channel 4 (1960–1980) (now SBT SP)
  • TV Tupi Rio de Janeiro (Rio de Janeiro, RJ) - Channel 6 (now RedeTV! RJ) Channel 8 (Fuji TV)


  • TV Brasília (Brasília, DF) - Channel 6 (now a RedeTV! affiliate)
  • TV Itacolomi (Belo Horizonte, MG) - Channel 4 (now a RedeTV! affiliate)
  • TV Itapoan (Salvador, BA) - Channel 5 (now a RecordTV affiliate)
  • TV Marajoara (Belém, PA) - Channel 2 (now SBT Pará)
  • TV Piratini (Porto Alegre, RS) - Channel 5 (now SBT RS)
  • TV Goiânia (Goiânia, GO) - Channel 4 (now a Rede Bandeirantes affiliate)
  • TV Ceará (Fortaleza, CE) - Channel 2 (now a RedeTV! affiliate)
  • TV Rádio Clube de Pernambuco (Recife, PE) - Channel 6 (now a RedeTV! affiliate)
  • TV Vitória (Vitória, ES) - Channel 6 (now a RecordTV affiliate)
  • TV Borborema (Campina Grande, PB) - Channel 9 (now a SBT affiliate)


  • TV Sentinela (Óbidos, PA - Channel 7 (now a Rede Bandeirantes affiliate)
  • TV Paraná (Curitiba, PR) - Channel 6 (now a CNT affiliate)
  • TV Iguaçu (Curitiba, PR) - Channel 4 (1978-1980) (now a SBT affiliate)
  • TV Cultura (Florianópolis, SC) - Canal 6 (now a Record News affiliate)
  • TV Uberaba (Uberaba, MG - Channel 7 (now TV Bandeirantes Triângulo)
  • TV Equatorial (Macapá, AP) (1979-1980) - Channel 8 (now a Record News affiliate)
  • TV Tibagi (Apucarana, PR) - Channel 11 (now a part of Rede Massa (SBT))
  • TV Coroados (Londrina, PR) - Channel 3 (now a part of RPC (Rede Globo))
  • TV Rio Preto (São José do Rio Preto, SP) - Channel 8 (Now RecordTV Rio Preto)
  • TV Esplanada (Ponta Grossa, PR) - Channel 7 (now a part of RPC (Rede Globo))
  • TV Coligadas (Blumenau, SC) - Channel 3 (now a part of RBS TV (Rede Globo))
  • TV Altamira (Altamira, PA) - Channel 6 (now a TV Cultura affiliate)
  • TV Sergipe (Aracaju, SE) (1971-1975) - Channel 4 (now a Rede Globo affiliate)
  • TV Atalaia (Aracaju, SE) (1975-1980) - Channel 8 (now a RecordTV affiliate)
  • TV Baré (Manaus, AM) (1972-1980) - Channel 4 (now a RecordTV affiliate)

External links

This page was last edited on 12 May 2020, at 23:54
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.