To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

TVNZ 1 logo.svg
Current TVNZ 1 logo
CountryNew Zealand
Broadcast areaNational
HeadquartersAuckland, New Zealand
Picture format1080i (HDTV)
Timeshift serviceTVNZ 1+1
OwnerTelevision New Zealand, Ltd.
Sister channels
  • 1 June 1960; 60 years ago (1960-06-01) (as NZBC TV)
  • 1 April 1975; 45 years ago (1975-04-01) (as TV One)
Former namesNZBC TV (1960–1975)
TV One (1975–2016)
DVB 64-QAM on band IV
DVB QPSK 576i on 12483 MHz
DVB 8PSK (encrypted) on 12358 MHz
Streaming media
TVNZWatch live (NZ only)

TVNZ 1 is the first national television channel owned and operated by the state-owned broadcaster Television New Zealand (TVNZ). It was the first major television broadcaster in New Zealand, starting out from 1960 onwards as independent government operated facilities in the four main centres of Auckland, Wellington, Christchurch and Dunedin, and eventually began sharing programming between them all in real time in 1969, becoming NZBC TV (although the individual facilities retained their call signs into the 1970s). The collective group was renamed Television One (TV ONE, stylized as oɴe) in 1975 upon the break-up of the New Zealand Broadcasting Corporation, and became a part of TVNZ in 1980 when Television One and South Pacific Television (now sister channel TVNZ 2) merged. The channel assumed its current name in October 2016.

TVNZ 1 is both a public broadcaster and a commercial broadcaster. Central to TVNZ 1 is news and current affairs, which is produced under the banner 1 News. Also, it broadcasts sports programming under the banner 1 Sport. Other programming consists of mainly drama, general entertainment and documentaries, both locally and internationally (especially British) produced. The channel is broadcast on the government owned Kordia terrestrial network as well as on one of the two Kordia satellite transponders, which is included in channel packages on the Freeview, Igloo (2012–2017), and Sky platforms.

It is estimated that 98.6% of New Zealand households with a television have access to TVNZ 1. Over 50% of the channel's programming is local content.[1]


1960–1975: NZBC TV

At 7:30pm on 1 June 1960, New Zealand's first television channel, AKTV2, started broadcasting in Auckland from the NZBC building at 74 Shortland Street, previously used to broadcast public radio station 1YA and now home to The University of Auckland's Gus Fisher Gallery. Owned and operated by the New Zealand Broadcasting Service (NZBS, which became the New Zealand Broadcasting Corporation in 1962), it initially broadcast for two hours a day, two days a week. Christchurch's CHTV3 followed in June 1961, Wellington's WNTV1 a month later, and Dunedin's DNTV2 on 31 July 1962.[2] The numbers referred to the VHF Band I channel allocation that the main transmission (i.e. not repeaters) was broadcast on.

Television licences were introduced in August 1960, initially costing NZ£4 (equal to NZ$171 in December 2013).[3][4] Television advertisements began in April 1961 and were initially allowed only on Tuesdays, Thursdays and Saturdays.[2]

Relay stations gradually expanded the four channels into regional New Zealand. AKTV2 was extended to Waikato and Tauranga in 1963 and to Whangarei in 1966. WNTV1 was extended to Manawatu and Wairarapa in 1963, to the Hawke's Bay in 1964, and to Taranaki in 1966. DNTV2 was extended to South Otago and Southland in 1964, while CHTV3 was extended to South Canterbury in 1965. New and more powerful transmitters were establihed in 1965 to improve coverage of three channels: AKTV2 at Waiararua, WNTV1 at Mount Kaukau, and CHTV3 at Sugarloaf. DNTV2 continue to broadcast from Highcliff until 1970, when it moved to Mount Cargill.[5] By 1965, 300,000 television licences had been issued, and television was broadcasting seven nights a week.[2]

Initially, the four television facilities were unlinked, and programming had to be shipped between stations. The sinking of TEV Wahine in Wellington Harbour on 10 April 1968 highlighted the lack of a video link. Footage shot in Wellington could not be broadcast in other centres around the country in real-time, and the extra-tropical cyclone which contributed to the disaster grounded air traffic, preventing the film being flown to other centres.

By the time of the Apollo 11 mission in July 1969, the two islands were each network-capable via microwave link, but the link over Cook Strait had not been completed, and there was no link between New Zealand and the outside world. Footage of the moon landing was recorded on video tape at the Australian Broadcasting Commission's ABN-2 in Sydney, then rushed by an RNZAF English Electric Canberra to Wellington and WNTV1.[6] To forward this to the South Island, the NZBC positioned one of its first outside broadcasting vans to beam the footage to a receiving dish across Cook Strait, from which it was forwarded through the recently commissioned South Island network. The link was completed later that year, the first NZBC Network News transmitted on 3 November, read by newsreader Dougal Stevenson.[2]

The NZBC's microwave network between facilities was very much ad-hoc. Due to a shortage of microwave links, the network was completed by "off air" hops, where a 100 kW regional transmitter was received and re-transmitted by another. The network news was made possible by switching inputs to the regional transmitters, so that a signal could be relayed across the country. For instance, the Te Aroha regional transmitter for Hamilton could be switched away from Auckland programming to relay off-air, the Wellington signal coming up the country. Auckland then could see Wellington via Te Aroha. The non-synchronous switching was done manually initially and later with tone switching. During the network news presented from Wellington, if an inject was required from Auckland, Auckland would switch from transmitting Wellington pictures to transmitting, briefly a black screen with a small white "A" in the corner. Then each transmitter down the country would have to switch over so that the "A" would eventually appear in Wellington and beyond. Once all centres could see the "A" caption, the Auckland inject would be played. At the end of the item, the process would be reversed with a "W" for Wellington being switched sequentially, and then finally the Wellington presenter would appear again in all centres. The viewer would see a black non-synchronous switch which would take a second or so. Eagle-eyed viewers could see the identification letters change on the corner of the screen. Those with poor vertical hold would have to wait a little longer for the picture to stabilise. Occasionally, a transmitter would be switched out of sequence and the viewers would be treated to the sight of 100 kW of video feedback.[citation needed]

With the establishment of the Warkworth satellite station in 1971, New Zealand could finally communicate with the rest of the world. The first live broadcast received by satellite was the 1971 Melbourne Cup on 2 November.[7]

For the first 13 years, NZBC TV broadcast solely in black and white. Colour television, using the Phase alternating line (PAL) system, was introduced on 31 October 1973,[7] in preparation for the 1974 British Commonwealth Games, held in Christchurch the following February. Due to the lack of colour facilities, only four of the ten sports (swimming, diving, athletics and boxing) could be broadcast in colour.[8]

1975–1980: TV ONE

The Avalon Television Centre, home to TV One from 1975. Operations gradually moved to Auckland during the 1980s.
The Avalon Television Centre, home to TV One from 1975. Operations gradually moved to Auckland during the 1980s.

On 1 April 1975, the NZBC was split into 3 separate state owned corporations: Television One, Television Two and Radio New Zealand.

The existing NZBC television service became TV One, and was based in Avalon Television Centre in Lower Hutt which opened that day. TV One used the WNTV1 and DNTV2 studios and the existing channel frequencies, while AKTV2's Shortland Street studios and CHTV3 studios and new channel frequencies were used for the new TV2, which commenced later that year.

1980–present: TVNZ

Logo used from 1 July 2013 until 30 September 2016.
Logo used from 1 July 2013 until 30 September 2016.

In 1980 the two television channels merged to form Television New Zealand, with the purpose of finally providing a dividend to the Government. The merger was promised to provide 'complementary programming' for both channels.

Regional news programming was reintroduced in 1980 screening at 7.30pm for half an hour. The regional programmes broadcast from the four main TVNZ studios in Auckland (Top Half), Wellington (Today Tonight), Christchurch (The Mainland Touch) and Dunedin (7.30 South).

In 1982, the regional programmes were incorporated into the network news bulletin with 7.30 South rebranded as The South Tonight. Each region would break out from the network news for a 20-minute regional programme before returning to the network news for the weather. In 1989 the regional programmes were transferred to TV2 in the new timeslot of 5.45pm, and Top Half and Today Tonight were axed later that year. In 1990 The Mainland Touch and The South Tonight were transferred back to TV One and screened immediately after the Māori news programme Te Karere (live at 5.20pm in the North Island, delayed at 5.35pm in the South Island) and before the network news. Both programmes were axed altogether at the end of 1990.

In August 2008, TV One, along with TV2, moved to 720p high-definition for the start of the 2008 Summer Olympics in Beijing. Both channels were originally only available in high-definition on the Freeview HD platform, before commencing high-definition broadcasts on the Sky platform on 1 June 2009 now moved to 1080i in August 2010.

In October 2016, the channel was renamed TVNZ 1.


TV One has used numerous logos throughout its history, though all have displayed "one" as a word, rather than as a number. The original 1975 logo featured large rounded lettering, sometimes with the top half of the "o" in the lowercase "one" divided into rainbow colours. This was replaced after the formation of Television New Zealand in 1980, with uppercase inline lettering.

The Friz Quadrata typeface and a more classical look debuted in 1987, contrasting Channel 2's more contemporary appearance. The more familiar sans serif italic lettering, with mixed case lettering, was launched during the 1996 Olympics, variations of this logo were used up to 2013 with the colours changing every few years or the logo behind a coloured background. In 2013 the logo was changed, continuing to use the sans serif lettering but no longer in italics.

In October 2016 TV One was rebranded as TVNZ 1 with the logo changed to simply the number 1 in bold black with a red scribble pattern around the number, while sister channel TV2 renamed TVNZ 2, with a purple scribble pattern around the number.[9]


TVNZ 1+1

TVNZ 1+1
TVNZ 1 +1 logo.png
Broadcast areaNational
Picture format16:9 (SDTV)
Launched1 July 2012
Former namesTV One Plus 1 (2012–2016)
Logo used from 1 July 2013 until 30 September 2016.
Logo used from 1 July 2013 until 30 September 2016.

TVNZ 1+1 was launched to Freeview and Sky customers from 1 July 2012 as TV ONE Plus 1. It is a channel with a one-hour time shift of the TVNZ 1 Auckland feed. The channel is available on Channel 6 on Freeview and 501 on Sky. This channel replaced TVNZ 7, which was a public service news and documentary channel. On 1 September 2013, when TV2+1 (now called TVNZ 2+1) launched to replace TVNZ U, TV ONE Plus 1 moved to Channel 6 on Freeview, while TV2+1 took over Channel 7. The channel was rebranded as TVNZ 1+1 on 1 October 2016.


  1. ^ "Our Channels". TVNZ Ondemand. Retrieved 26 August 2017.
  2. ^ a b c d "The Early Years | INSIDE TVNZ |". Television New Zealand. Retrieved 29 August 2008.
  3. ^ "Where we've come from" (PDF). Television New Zealand. Retrieved 15 September 2008.
  4. ^ "New Zealand CPI Inflation Calculator – Reserve Bank of New Zealand". Archived from the original on 1 July 2010. Retrieved 18 March 2014.
  5. ^ "Parliamentary Debates (Hansard)". 351. New Zealand Parliament. 28 June 1967: 1394. Cite journal requires |journal= (help)
  6. ^ "Television viewers in New Zealand were unable to see the Apollo 11 Moonwalk live". Honeysuckle Creek Tracking Station.
  7. ^ a b 50 years of NZTV newspaper insert, Television New Zealand, 31 August 2010
  8. ^ "Technology Changes Television". TVNZ.
  9. ^ "So long TV One, TVNZ announces new channel names". New Zealand Herald. Retrieved 29 September 2016.

External links

This page was last edited on 26 October 2020, at 02:47
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.