To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Languages
Recent
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

The Spokesman-Review

From Wikipedia, the free encyclopedia

The Spokesman-Review
Spokesman-Review logo.svg
The Spokesman-Review front page.jpg
Front page on July 27, 2005
TypeDaily newspaper
FormatBroadsheet
Owner(s)Cowles Company
PublisherWilliam Stacey Cowles
EditorRob Curley[1]
FoundedJune 29, 1894
(126 years ago)
 (1894-06-29) (merger)
LanguageEnglish
Headquarters999 W. Riverside Ave.
Spokane, Washington
CountryUnited States
CirculationSunday: 95,939
    Daily: 76,291
OCLC number11102529 
Websitespokesman.com

The Spokesman-Review is a daily broadsheet newspaper in the northwestern United States, based in Spokane, Washington, the city's sole remaining daily publication. It has the third-highest readership among daily newspapers in the state, with most of its readership base in eastern Washington, as well as northern Idaho.

History

The Spokesman-Review was formed from the merger of the Spokane Falls Review (1883–1894) and the Spokesman (1890–1893) in 1893 and first published under the present name on June 29, 1894.[2][3] It later absorbed its competing sister publication, the afternoon Spokane Daily Chronicle.[4][5] Long co-owned, the two combined their sports departments in late 1981 and news staffs in early 1983.[6] The middle name "Daily" was dropped in January 1982,[7][8] and its final edition was printed 28 years ago on Friday, July 31, 1992.[4][5]

The newspaper formerly published three editions, a metro edition covering Spokane and the outlying areas, a Spokane Valley edition and an Idaho edition covering northern Idaho. After a large downsizing of the newsroom staff in November 2007, the paper moved to a single zoned edition emphasizing localized "Voices" sections staffed primarily by non-union employees. The "Voices" section still caters to the three original editions, publishing a Valley "Voices," a North Spokane "Voices" and a South Spokane "Voices."

Owner of both papers since 1897,[6] W.H. Cowles set the Chronicle on a course to be independent and The Spokesman-Review to support Republican Party causes. Time magazine related the papers' success gaining lowered rates for freight carried to the Northwest and an improved park system and that helped the region. Increasing its reputation for comprehensive local news and by opposing "gambling, liquor and prostitution," The Spokesman-Review gained popularity. The paper's opposition to building the Grand Coulee Dam was not quite so universally applauded, and when it opposed the New Deal and the Fair Deal, it so disturbed President Harry Truman that during a visit in 1948 he declared The Spokesman-Review to be one of the "two worst" newspapers in the nation (Chicago Tribune, the other).[9][10][11] The Scripps League's Press closed in 1939, making Cowles the only newspaper publisher in Spokane. Cowles created four weeklies, the Idaho Farmer, Washington Farmer, Oregon Farmer, and Utah Farmer.[12] Cowles died in 1946. When William H. Cowles Jr. succeeded his father as publisher, James Bracken received much more news and editorial control as managing editor.[12]

The Spokesman-Review has been described as moderate-to-liberal, especially in issues around hate groups in the region. In 1997, three extreme-right militants were tried and eventually convicted of bombing the Spokane Valley office of The Spokesman-Review as well as an abortion clinic (see Citizens Rule Book).[13]

The Spokesman-Review is also one of the few remaining family-owned newspapers in the United States. It is owned by Cowles Company, which also owns KHQ-TV/Spokane and The KHQ Television Group. While the newspaper wins awards, it is also burdened with local critics and activists who suspect the Cowles family of using its alleged vast local media influence to sway public opinion. In particular, a (1997–2004) issue regarding a public-private partnership wherein the Cowles family may have profited, some claim, up to $20 million. This is referred to as the "River Park Square Parking Garage" issue. The newspaper underwent an independent review by the Washington News Council regarding its River Park Square coverage and was found to be at fault for its news bias.[14][15]

The Review Building, designed by Chauncey B. Seaton
The Review Building, designed by Chauncey B. Seaton

In 2004, Spokane mayor James E. West became the target of a sting operation conducted by The Spokesman-Review.[16][17] Some journalists and academics criticized the paper for what they saw as a form of entrapment.[18] West was later cleared of criminal charges by the FBI but not before the mayor lost a recall vote by the citizens of Spokane in December 2005;[19][20] the following summer, West died of cancer.[21][22][23]

According to the Audit Bureau of Circulations, as reported in the Puget Sound Business Journal on April 29, 2010, the newspaper's average Sunday circulation totaled 95,939 and weekly circulation averaged 76,291. That represented a year-over-year decrease of about 10.5 percent; a trend widely reflected during the same year in newspapers throughout Washington state. With the demise of the print edition of the Seattle Post-Intelligencer, The Spokesman-Review is the state's third-largest paper, after the Seattle Times and the News-Tribune of Tacoma.

A 2017 Rotary Club article stated that under editor Rob Curley, hired in 2016, circulation increased from 68,000 to 82,000 in one year.[24]

In April of 2020, the paper ceased printing its Saturday edition.[25]

References

  1. ^ "Masthead". The Spokesman-Review. Retrieved March 2, 2017.
  2. ^ Dyar, Ralph E. (1952). News for an Empire: The Story of the Spokesman-Review of Spokane, Washington, and of the Field It Serves. Caldwell, Idaho: Caxton.
  3. ^ Kershner, Jim (May 19, 2007). "Bumpy beginning, but quite a ride". Spokesman-Review. Retrieved November 17, 2016.
  4. ^ a b "It's been great..." Spokane Chronicle. July 31, 1992. p. A1.
  5. ^ a b Bonino, Rick (August 1, 1992). "Chronicle gives way to new era". Spokesman-Review. p. B1.
  6. ^ a b "Paper was part of history it covered". Spokane Chronicle. July 31, 1992. p. H8.
  7. ^ "Final fireside edition". Spokane Daily Chronicle. January 9, 1982. p. 1.
  8. ^ "Final edition". Spokane Chronicle. January 11, 1982. p. 1.
  9. ^ "This Congress history's worst says Truman". Eugene Register-Guard. Associated Press. June 9, 1948. p. 1.
  10. ^ Felknor, Rhea (June 9, 1948). "Truman blames 2 newspapers for "worst U.S. Congress"". Spokesman-Review. p. 1.
  11. ^ "When Harry Gave Us Hell". Spokesman-Review. Cowles Publishing Company. September 9, 2007. Retrieved November 17, 2016.
  12. ^ a b "The Inland Empire's Voice". TIME. January 7, 1952. Retrieved October 28, 2007.
  13. ^ Morlin, Bill (November 5, 1997). "Spokane Bombers Get Life Terms Barbee, Berry Still Reject Court's Dominion Over Them". The Spokesman-Review. Retrieved October 7, 2020.
  14. ^ Pryne, Eric (May 11, 2007). "Report faults Spokane paper for news bias". Seattle Times.
  15. ^ Richards, Bill; Rowe, Clifford G. (May 2007). "Reporting On Yourself — An Independent Analysis of The Spokesman-Review's Coverage of and Role in the Spokane River Park Square Redevelopment Project". Washington News Council. Archived from the original on May 16, 2008. Retrieved August 18, 2008.
  16. ^ Smith, Steven A. (May 5, 2005). "Stories result of a 3-year investigation". Spokesman-Review. p. A1.
  17. ^ "West tied to sex abuse in '70s, using office to lure young men". Spokesman-Review. May 5, 2005. p. A1.
  18. ^ Postman, David (December 2, 2005). "Even the mayor wonders: Who is the real Jim West?". The Seattle Times. Retrieved January 3, 2009.
  19. ^ Camden, Jim (December 7, 2005). "Voters recall West". Spokesman-Review. p. A1.
  20. ^ Wiley, John K. (December 7, 2006). "Spokane Mayor Jim West says he is at peace after recall". Moscow-Pullman Daily News. (Idaho-Washington). Associated Press. p. 4A.
  21. ^ "A Hidden Life". Frontline. November 14, 2006. PBS.
  22. ^ Wiley, John K. (July 24, 2006). "Former Spokane mayor James E. West dies". Moscow-Pullman Daily News. (Idaho-Washington). Associated Press. p. 4A.
  23. ^ "West, James E." Spokesman-Review. (obituary). July 25, 2006. p. C6.
  24. ^ Rehberg, Charles (December 18, 2017). "Spokesman Review -- Rob Curley". The Rotary Club. Retrieved December 22, 2019.
  25. ^ "Content will shift after S-R's final day of Saturday home delivery". The Spokesman-Review. April 18, 2020. Retrieved November 7, 2020.

Further reading

External links

This page was last edited on 22 November 2020, at 01:16
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.