To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

From Wikipedia, the free encyclopedia

KASA-TV
The Telemundo network logo, consisting of two red pieces that form the letter T, and under them, the words "Telemundo" and "Nuevo México" on separate lines.
CitySanta Fe, New Mexico
Channels
BrandingTelemundo Nuevo México; Noticias Telemundo Nuevo México
Programming
Affiliations
Ownership
Owner
KTEL-CD, KRTN-LD, KUPT-LD
History
First air date
October 31, 1983 (40 years ago) (1983-10-31)
Former call signs
  • KSAF-TV (1983–1985)
  • KNMZ-TV (1985–1989)
  • KKTO-TV (1989–1993)
Former channel number(s)
Analog: 2 (VHF, 1983–2009)
Call sign meaning
Based on Spanish word casa, meaning "home" or "house"
Technical information[1]
Licensing authority
FCC
Facility ID32311
ERP380 kW
HAAT1,278 m (4,193 ft)
Transmitter coordinates35°12′49.8″N 106°27′3.3″W / 35.213833°N 106.450917°W / 35.213833; -106.450917
Translator(s)see § Rebroadcasters
Links
Public license information
Websitewww.telemundonuevomexico.com

KASA-TV (channel 2) is a television station licensed to Santa Fe, New Mexico, United States, serving the Albuquerque area and most of the state as an owned-and-operated station of the Spanish-language network Telemundo. KASA-TV's studios are located on Monroe Street NE in Albuquerque; its transmitter is located on Sandia Crest, with translators in much of the state and southwestern Colorado extending its signal and on subchannels of two high-power stations, KTEL-TV in Carlsbad and KUPT in Hobbs.

Channel 2 in Santa Fe was established in 1983 and struggled for its first decade on air as an independent station. It went silent in 1992 during a merger with KGSW-TV, which resulted in 1993 in its relaunch as Fox affiliate KASA-TV. KASA remained the Albuquerque market's Fox affiliate until a merger led to Fox's move to a subchannel of KRQE; at that time, channel 2 and its translators were sold to Lubbock, Texas-based Ramar Communications and switched to Telemundo, which had previously aired on that company's KTEL-CD. Telemundo's parent company, NBCUniversal, purchased all of Ramar's stations in New Mexico in 2021.

YouTube Encyclopedic

  • 1/5
    Views:
    2 047
    1 765
    18 637
    7 029
    1 888
  • Man in the Moon | Ga for Kids
  • Twinkle Twinkle Little Star in Twi | Twi Nursery Rhyme
  • Ga for kids | Mary and the Little Lamb | Ga nursery rhyme
  • Ga for kids | The Crying Monkey | Ga nursery rhyme
  • KGSW-TV News Break, July 20, 1990

Transcription

History

Early years

The New Mexico Media Co., a group of Santa Fe businessmen backed by California industrialist John J. Pollon,[2] applied on September 10, 1977, for a new television station to serve Santa Fe on very high frequency (VHF) channel 11 (amended two months later to specify channel 2).[3] Both the New Mexico Media application and the other channel 11 bid, which became KCHF, were contested by the Albuquerque television stations for specifying the use of Sandia Crest as the transmitter site, which they contended would have meant an insufficient signal over the city of license.[4]

The Federal Communications Commission (FCC) approved the application on May 10, 1982.[3] By that time, the application had been amended to change the transmitter site to No Name Peak in the Jemez Mountains.[5][6]

Channel 2 came to the air on October 31, 1983[7]—a day later than announced,[8] prompting the station to apologize on local radio stations and claim it was "a day late but ... not a single program short"[9]—as independent station KSAF-TV. Based in a new studio building at the corner of St. Francis and St. Michael's Drive in Santa Fe, channel 2 promised a strong signal for Santa Fe and Albuquerque, as well as the first live newscast for New Mexico's capital city;[10] the 9 p.m. newscast was scrapped just three months after launch, with the general manager calling it a "drain" on the station's resources as a startup operation.[11][12]

In October 1984, a California-based investor group bought into KSAF-TV.[13] The new ownership upgraded the programming by acquiring 600 films from a financially troubled KNAT-TV; in order to avoid confusion with radio station KAFE and "KSFE-TV", a former cable channel in Santa Fe, the call letters were changed to KNMZ-TV (stylized as "KNM2") on March 1, 1985.[14][15]

The station filed for bankruptcy in August 1987, citing $11 million in assets but $15 million in liabilities.[16] Coronado Communications Company, a subsidiary of the Las Vegas–based Sunbelt Communications Company, purchased channel 2 for $3 million in early 1988.[17] Founding investor Pollon bought back the studio building, and KNMZ-TV moved its Santa Fe offices to smaller quarters on Calle Nava while shifting the bulk of operations to Albuquerque.[18][19] Coronado also laid off 17 staffers to cut back to the "bare bones" necessary for operation.[20]

Coronado made its own repositioning of channel 2 in 1989, changing the call letters to KKTO-TV.[19]

Merger with KGSW-TV and Fox era

A mountaintop with many broadcast towers
Channel 2 moved to Sandia Crest in the merger of KGSW-TV's stronger programming and ownership with KKTO-TV's channel 2 allocation in 1993.

By mid-1992, KKTO-TV was economically struggling: Coronado had lost $6.6 million in its ownership of the station, and it warned that it could not continue to operate KKTO-TV much longer.[21] That July, the Providence Journal Company (ProJo)—owners of KGSW-TV (channel 14), New Mexico's Fox affiliate—reached a deal to purchase KKTO from Coronado. The deal was made with the express purpose of moving the Fox affiliation and channel 14 programming to the VHF station, which in turn would move its transmitter to Sandia Crest in a $1 million upgrade.[22][23] ProJo immediately took control of KKTO under a local marketing agreement, firing its 18 staff and rehiring 10.[23]

Programming from KKTO ceased at midnight on September 6, 1992.[24] That same week, the Associated Press news agency had sued the station for $78,700 in unpaid wire service bills.[25] The FCC approved the ProJo purchase of KKTO in January 1993, along with new KASA-TV call letters for channel 2.[26] On April 5, 1993, at 6 p.m., KGSW-TV signed off channel 14, and KASA-TV began telecasting on channel 2.[27]

In 1997, Belo acquired the Providence Journal Company. However, it found that there was no synergy between KASA-TV and its clusters of stations in Texas, the Pacific Northwest, and the mid-Atlantic states and put the station up for sale, along with KHNL in Honolulu, Hawaii, in May 1999.[28] The Albuquerque and Honolulu operations were purchased by Raycom Media for $88 million.[29] Under Raycom ownership, KASA began airing a 9 p.m. local newscast produced for it by KOB-TV in November 2000.[30]

After purchasing the Liberty Corporation in August 2005, Raycom announced its intent to sell KASA and several other stations. On July 27, 2006, Raycom announced that LIN TV, owner of CBS affiliate KRQE, would purchase KASA for $55 million and take over operations at the end of August.[31] The creation of a television duopoly involving two "Big Four" affiliates—typically the four highest-rated stations in a market, which cannot be commonly owned—was allowed since KASA was New Mexico's fifth-rated station at the time. The deal also saw KASA move out of its Albuquerque studio site—which had been used by KGSW-TV since its start—to KRQE's facility and switch from airing a 9 p.m. newscast produced by KOB to one from KRQE.[32]

The Telemundo era

While LIN was able to retain both KRQE and KASA in its merger with Media General in 2014, this would prove not to be the case in 2016 when Nexstar Broadcasting Group reached a deal to purchase Media General for $4.6 billion. KASA and KRQE were both ranked among the top four stations in the market during the November 2015 sweeps period, which meant that the company had to divest one of the two stations to comply with the FCC duopoly rules.[33] On June 30, 2016, it agreed to sell KASA-TV and associated translators to Ramar Communications, owner of Telemundo affiliate KTEL-CD (channel 15), Movies! affiliate KUPT-LD (channel 16), and MeTV affiliate KRTN-LD (channel 33), for $2.5 million.[34]

On January 18, 2017, Fox programming moved to a subchannel of KRQE, as Ramar did not acquire the Fox affiliation in the transaction. KASA switched to Telemundo; Ramar also converted its three existing full-power stations in the market—KRTN-TV (channel 33) in Durango, Colorado, KTEL-TV (channel 25) in Carlsbad, and KUPT (channel 29) in Hobbs—into satellites of KASA.[34][35]

Ramar announced the sale of its entire Albuquerque-market television operation—KASA-TV, the other three full-power stations, and all of their dependent translators—to NBCUniversal on July 30, 2021. The $12.5 million deal gave NBCU Telemundo owned-and-operated stations in 31 markets and marked the end of 23 years of Ramar's ownership of the Telemundo affiliation in the city.[36][37] The sale was completed on October 5.[38]

Newscasts

Initially, local news on Telemundo Nuevo México originated from the studios of KJTV-TV, formerly owned by Ramar, in Lubbock, Texas, with reports from Albuquerque-based reporters. As part of the sale, NBC entered into a transitional services agreement with Gray Television, which had purchased KJTV-TV and other Ramar television assets in Lubbock earlier in 2021, to continue news production in the short term;[39] in announcing the purchase, NBC declared its intention to start its own local news service for KASA.[36]

On October 18, 2021, Albuquerque's NBC affiliate, KOB, assumed production of the local newscasts.[40]

Rebroadcasters

Satellite stations

KASA-TV operates two satellite stations to rebroadcast the station's programming to southeastern New Mexico.

Full-power satellites of KASA-TV
Station City of license Channel Facility ID ERP HAAT Transmitter coordinates First air date Public license information
KTEL-TV Carlsbad 25 83707 41 kW 120 m (394 ft) 32°26′9.6″N 104°11′16″W / 32.436000°N 104.18778°W / 32.436000; -104.18778 (KTEL-TV) October 27, 1997
KUPT Hobbs 29 27431 50 kW 157 m (515 ft) 32°43′28″N 103°5′48″W / 32.72444°N 103.09667°W / 32.72444; -103.09667 (KUPT) July 5, 1983

Translators

KASA-TV has 23 low-power rebroadcasters in New Mexico and Colorado.[41] In early 1987, KGSW-TV began building translators in such cities as Alamosa, Durango, and Farmington.[42] Around the same time, the then-KNMZ-TV built its first rebroadcaster, to serve Farmington.[43]

Technical information

Subchannels

The stations' signals are multiplexed. The use of major channel numbers 15 and 33 for KASA-TV's other subchannels correlates to the other full-power former Ramar stations in New Mexico.

Subchannels of KASA-TV[44]
Channel Res. Aspect Short name Programming
2.1 1080i 16:9 KASA-HD Telemundo
15.1 480i TeleX TeleXitos
33.1 TBD TBD
47.1 720p COZI HD Cozi TV (KTEL-CD)
47.5 480i 4:3 Nosey Nosey
  Simulcast of subchannels of another station
Subchannels of KTEL-TV[45]
Channel Res. Aspect Short name Programming
25.1 720p 16:9 KTEL-HD Cozi TV
25.2 480i COZI TBD
25.3 CHARGE TeleXitos
25.4 KASA-SD Telemundo
Subchannels of KUPT[46]
Channel Res. Aspect Short name Programming
2.1 480i 16:9 KASA Telemundo
15.1 MeTV Cozi TV
29.1 H & I TBD
29.2 KMYL-LD MyNetworkTV (KMYL-LD)
33.1 CHARGE TeleXitos
  Simulcast of subchannels of another station

Analog-to-digital conversion

KASA-TV shut down its analog signal, over VHF channel 2, on June 12, 2009, the official date on which full-power television in the United States transitioned from analog to digital broadcasts under federal mandate. The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 27, using virtual channel 2.[47]

References

  1. ^ "Facility Technical Data for KASA-TV". Licensing and Management System. Federal Communications Commission.
  2. ^ Carlson, Al (December 3, 1978). "Television stations: Santa Fe sponsors plan to continue proposed projects". The Santa Fe New Mexican. p. D3. Retrieved April 11, 2023 – via Newspapers.com.
  3. ^ a b FCC History Cards for KASA-TV
  4. ^ Stingley, Steven (October 5, 1980). "Two TV stations may be closer than ever to air". The Santa Fe New Mexican. p. B-3. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  5. ^ Houghton, Howard (May 6, 1982). "Santa Fe To Get TV Station". Albuquerque Journal. p. A-19. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  6. ^ Storey, Robert (October 12, 1982). "Local TV Station Ready to Roll". The Santa Fe New Mexican. p. A-3. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  7. ^ "Technical Woes Delay KSAF-TV's Debut". Albuquerque Journal. October 31, 1983. p. B-7. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  8. ^ "New TV Station In Santa Fe To Air '2001'". Albuquerque Journal. October 28, 1983. p. F-33. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  9. ^ Ward, Leah Beth; Houghton, Howard (November 2, 1983). "Santa Fe Television Station On Air, 27 Hours Late". Albuquerque Journal. p. B-6. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  10. ^ "An Important Announcement from KSAF-TV Channel 2". The Santa Fe New Mexican. October 26, 1983. p. D-8. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  11. ^ "KSAF fires news staff, drops local news show". The Albuquerque Tribune. January 30, 1984. p. B-6. Retrieved April 11, 2023 – via Newspapers.com.
  12. ^ "TV Station Seeks Dismissal Of Breach-of-Contract Suit". Albuquerque Journal. September 19, 1985. p. D2. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  13. ^ "Investors buy into KSAF-TV". The Santa Fe New Mexican. October 20, 1984. p. A-5. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  14. ^ Atwood, Sam. "KSAF tries ratings sweep with its prime-time flicks; Station changes name". The Santa Fe New Mexican. p. B-1. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  15. ^ Nathanson, Rick (February 28, 1985). "Santa Fe's Channel 2 Changes Letters". Albuquerque Journal. p. A14. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  16. ^ "KNMZ Seeks Chapter 11, Permission To Incur Loan". Albuquerque Journal. p. A11. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  17. ^ "Changing Hands" (PDF). Broadcasting. January 18, 1988. p. 96. ProQuest 1014723533. Archived (PDF) from the original on March 8, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  18. ^ Quick, Bob (October 15, 1988). "Channel 2 founder buys back building". The Santa Fe New Mexican. p. A-9. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  19. ^ a b Quick, Bob (September 8, 1989). "TV Channel 2 changes name, schedule". The Santa Fe New Mexican. p. B-4. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  20. ^ Brewer, Steve (February 11, 1989). "Channel 2 Cuts Staff By 17 To Stay on Air". Albuquerque Journal. Albuquerque, New Mexico. p. C5. Archived from the original on March 20, 2022. Retrieved March 20, 2022 – via Newspapers.com.
  21. ^ Kreisman, Barbara A. (December 22, 1992). "Memorandum Opinion & Order (8 FCC Rcd 1)". Federal Communications Commission. p. 159. Archived from the original on March 20, 2022. Retrieved July 31, 2021.
  22. ^ Nathanson, Rick (July 24, 1992). "Albuquerque's Fox 14 Could Become Fox 2". Albuquerque Journal. p. C4. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  23. ^ a b Quick, Bob (August 5, 1992). "Fox could change its channel". The Santa Fe New Mexican. p. B-5. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  24. ^ "Channel Change Notices". Albuquerque Journal. September 4, 1992. p. E2. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  25. ^ "The Associated Press, a news service..." Rio Grande Sun. September 4, 1992. p. 31. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  26. ^ Nathanson, Rick (January 6, 1993). "FCC Approves Fox Changes". Albuquerque Journal. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  27. ^ Nathanson, Rick (April 6, 1993). "KOAT-TV 6 O'Clock News Bounces Back in Ratings". Albuquerque Journal. p. B4. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  28. ^ Metcalf, Richard (May 21, 1999). "KASA-TV Channel 2 Put on Media Market". Albuquerque Journal. p. B4. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  29. ^ "Belo Corp. to buy independent TV station in Phoenix". Arizona Daily Star. Associated Press. July 4, 1999. p. 2D. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  30. ^ Chavez, Barbara (November 23, 2000). "KASA-TV happy with News at Nine ratings after first week on air". Albuquerque Journal. p. B3. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  31. ^ Greppi, Michele (July 27, 2006). "LIN Buying 2nd Albuquerque Station". TV Week. Archived from the original on May 18, 2007. Retrieved July 30, 2021.
  32. ^ Nathanson, Rick (July 29, 2006). "KRQE's Team Will Operate KASA". Albuquerque Journal. p. E1. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  33. ^ "Comprehensive Exhibit". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. March 2016. Archived from the original on September 21, 2016. Retrieved July 11, 2016.
  34. ^ a b "Application For Consent To Assignment Of Broadcast Station Construction Permit Or License". CDBS Public Access. Federal Communications Commission. Archived from the original on September 21, 2016. Retrieved July 11, 2016.
  35. ^ "Switching channels: Purchases will move Telemundo, Fox". Albuquerque Journal. July 19, 2016. Archived from the original on October 16, 2019. Retrieved October 16, 2019.
  36. ^ a b Miller, Mark (July 30, 2021). "NBCU Buying KASA Albuquerque For $12.5M". TVNewsCheck. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  37. ^ "Assignments". Licensing and Management System. Federal Communications Commission. July 29, 2021. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  38. ^ "NBCUniversal Local Acquires Television Stations from Ramar Communications". NBCUniversal Media Village. NBCUniversal Media, LLC. October 5, 2021. Archived from the original on October 2, 2020. Retrieved October 5, 2021.
  39. ^ "Services Agreement". July 23, 2021. Archived from the original on July 31, 2021. Retrieved July 30, 2021.
  40. ^ Malone, Michael (October 18, 2021). "KASA Albuquerque Premieres Local News". Broadcasting & Cable. Archived from the original on October 18, 2021. Retrieved October 18, 2021.
  41. ^ "List of TV Translator Input Channels". Federal Communications Commission. July 23, 2021. Archived from the original on December 9, 2021. Retrieved December 17, 2021.
  42. ^ Nathanson, Rick (January 30, 1987). "Area Stations Used Restraint in Handling Suicide". Albuquerque Journal. Albuquerque, New Mexico. p. F3, F33. Archived from the original on March 20, 2022. Retrieved March 20, 2022 – via Newspapers.com.
  43. ^ Nathanson, Rick (February 20, 1987). "Some Stations Would Accept Condom Ads". Albuquerque Journal. Albuquerque, New Mexico. p. A11. Archived from the original on March 20, 2022. Retrieved March 20, 2022 – via Newspapers.com.
  44. ^ "RabbitEars TV Query for KASA". RabbitEars.info. Archived from the original on May 21, 2014. Retrieved May 20, 2014.
  45. ^ "RabbitEars TV Query for KTEL-TV". RabbitEars.info. Retrieved May 22, 2024.
  46. ^ "RabbitEars TV Query for KUPT". RabbitEars.info. Retrieved May 22, 2024.
  47. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on August 29, 2013. Retrieved March 24, 2012.

External links

This page was last edited on 10 July 2024, at 20:31
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.