To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

Il Fatto Quotidiano

From Wikipedia, the free encyclopedia

Il Fatto Quotidiano
Il Fatto 2009 09 23.png
Front page, 23 September 2009
TypeDaily newspaper
Owner(s)Editoriale Il Fatto S.p.A
EditorMarco Travaglio
Founded23 September 2009
Political alignmentPopulism
HeadquartersRome, Italy
Circulation39,396 (June 2015)

il Fatto Quotidiano is an Italian daily newspaper owned by Editoriale Il Fatto SpA published in Rome, Italy. It was founded on 23 September 2009 and was edited by Antonio Padellaro until 2015, when Marco Travaglio became the editor.[citation needed]


In late 2008, Marco Travaglio was asked by fellow journalist Massimo Fini to advertise the latter's newly founded magazine, La Voce del Ribelle ("The Rebel's Voice"), on the former's blog,, with the objective of gathering "a few hundred subscriptions". Thousands of people answered, allowing Fini's magazine to succeed.[1] Because of this success, Travaglio started considering the idea of using his blog to launch a new newspaper, independent from public funding.[1]

The intention of publishing a new national newspaper was announced by Marco Travaglio on his blog, on 1 June 2009.[2] The title il Fatto Quotidiano ("The Daily Fact") was chosen as a homage to journalist Enzo Biagi,[2] who was purged from state television RAI at prime minister Silvio Berlusconi's request, and whose hugely successful daily ten-minute prime-time news commentary on Rai Uno, named Il Fatto, was removed from programming. The newspaper could not just be named "Il Fatto" because RAI, the Italian public broadcast vetoed it mentioning name ownership, even if its very management was the one who put it off the air.

In June 2009, l'Antefatto,[3] a promotional website, was set up containing information about subscription and the development of the project.[2]

The publisher stated he would not use the Italian state advertising and funding to run the newspaper, for which a newspaper needs support from at least some MPs, but instead he would use only money from sales and market advertisements.[2]

The first issue, printed in 100,000 copies in addition to 32,000 subscriptions, was already sold out before 8:00 AM on 23 September, even though distribution was limited to the largest cities. As a consequence, the newspaper announced it would immediately double the number of copies and publish the first issue, free of charge, on the Internet.[4][5]


il Fatto Quotidiano is published by Editoriale Il Fatto S.p.A., an Italian company. The company regulation states that up to 70% of the shares can be owned by entrepreneurs, but no one of them can own more than 16% of the share capital, estimated in 600,000 euros.[6] The remaining 30% of the shares is owned by the newspaper columnists.[6] Therefore, no important choice can be made without the consent of the columnists as a 70% majority + 1 is needed to carry out decisions about the newspaper policy or editor election.[6] The managing director is Giorgio Poidomani.

Format and circulation

il Fatto Quotidiano is printed in the compact format and full colour. It is distributed in Italy either by post and over 25,000 newsagents in the major Italian towns and regions.[7][8] A significant fraction of the readership, about one fifth,[9] is made out of subscriptions to the PDF version of the newspaper.

The circulation of il Fatto Quotidiano was 113,000 copies on 25 December 2009.[9] The paper had a circulation of 78,669 copies in 2010.[10]


  • Antonio Padellaro (2009–2015)
  • Marco Travaglio (2015–present)



  1. ^ a b La Voce del Ribelle, a year later, by Marco Travaglio on his blog.
  2. ^ a b c d – Marco Travaglio – Abbonatevi al Fatto (in Italian)
  3. ^ Presentazione de "L'Antefatto" (in Italian)
  4. ^ The first issue of Il Fatto', Marco Travaglio.
  5. ^ First issue of Il Fatto.
  6. ^ a b c Giorgio Poidomani, Senza Padroni in il Fatto Quotidiano page 22 published on 23 September 2009 (in Italian)
  7. ^ il Fatto Quotidiano: distribuzione in citta' e pronvincie (in Italian)
  8. ^ Dove arriva "Il Fatto" e perché (in Italian)
  9. ^ a b The Fatto's facts, by Antonio Padellaro (in Italian)
  10. ^ "National Newspapers". International Federation of Audit Bureaux of Circulations. Retrieved 5 March 2015.

External links

This page was last edited on 8 December 2018, at 20:07
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.