To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Languages
Recent
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

Grupo Radio Centro

From Wikipedia, the free encyclopedia

Grupo Radio Centro, S.A.B. de C.V.
Sociedad Anónima Bursátil de Capital Variable
Traded asBMVRCENTRO
IndustryBroadcasting
Founded1952 (1952) in Mexico City
Headquarters
Area served
Mexico and El Paso, Texas in the United States
Key people
Francisco Aguirre Gómez
Director General Juan Aguirre Abdó
ProductsRadio stations
OwnerAguirre Gómez family
Number of employees
434 (2015)
Websiteradiocentro.com
laoctava.com

Grupo Radio Centro is a Mexico City-based owner and operator of radio stations. It owns 45 radio stations in Mexico and the United States, including 8 radio stations in Mexico City.

History

Radio Centro's origins date to 1946, when Francisco Aguirre Jiménez formed the Cadena Radio Continental to operate XEQR-AM 1030 and new station XERC-AM 790 in Mexico City. Organización Radio Centro was formed in 1952, and the current company was founded in 1971.

In 1965, it founded OIR (Organización Impulsora de la Radio), which syndicates Radio Centro's formats to stations across Mexico. Its non-Mexico City business extended further in the 1980s, when Radio Centro began selling its formats outside the United States (in 1983) and created Cadena Radio Centro (in 1986) to manage this portion of its operations. Meanwhile, in Mexico City, it had expanded to five AM stations and three new FM outlets. Radio Centro was the second media company to place its FM towers on Cerro del Chiquihuite, to the north of the city, though they are now located elsewhere.

In 1994, it sold Cadena Radio Centro, picked up (and promptly shed) an investment in Heftel Broadcasting (now known as Univision Radio), and bought 33% of Radiodifusión Red (which it would later own outright). The absorption of Radiodifusión Red, also known as Radio Programas de México, brought three additional Mexico City stations into Radio Centro's stable.

It also built a new building on the west side of Mexico City, known as the Trébol Radio Centro (or "Radio Centro Clover") in 1993. It also launched an initial public offering on the BMV (where Grupo Radio Centro stock continues to trade) and the NYSE (where it delisted in 2013).

In May 2000, Televisa attempted to buy GRC and announced an agreement in principle for a merger, but the acquisition failed due to marketplace concerns. The Federal Competition Commission recommended that Televisa sell some stations,[1] and ultimately four months after the announcement, talks ended. Other reasons for the acquisition's failure included dissent within the Aguirre family and a dispute over GRC's valuation.[2] Another roadblock was that newscaster José Gutiérrez Vivó, who hosted the Monitor newscasts on Radio Red, refused to work with Televisa.[3]

In 2012, GRC acquired 25% of KXOS FM in Los Angeles, three years after signing a local marketing agreement to take control of the station's programming.

On March 11, 2015, Radio Centro won one of two concession packages to build and operate a national television network.[4] However, Radio Centro ended up not paying the 3 billion pesos to secure the concession.[5]

Seeking to limit costs after the television concession fiasco, in June 2015, shareholders approved a merger of Radio Centro with Controladora Radio México and GRM Radiodifusión, two components of Grupo Radio México.[6] The merger added 30 radio stations to Grupo Radio Centro's portfolio and marks its first major expansion outside of Mexico City.[7]

In November 2016, GRC took control of Univision Radio's El Paso cluster, consisting of KBNA-FM, KQBU and KAMA, by local marketing agreement, and filed with the FCC to buy 25% of the stations, with the remaining shares being held by a US citizen.[8]

On November 27, 2017, a fire affected the company's main offices, forcing it to briefly suspend the broadcasts of all its Mexico City stations and relocate to an alternate site.

Stations

Mexico City

Interior Mexico

All but two of these stations were formerly part of Grupo Radio México.

Guadalajara

Monterrey

Torreón

Ciudad Juarez

Los Mochis

Other cities

United States

  • KBNA-FM 97.5 El Paso (25% ownership, through owner 97.5 Licensee TX, LLC)
  • KAMA AM 750 El Paso (25% ownership, through owner 97.5 Licensee TX, LLC)
  • KQBU AM 920 El Paso (25% ownership, through owner 97.5 Licensee TX, LLC)

Former stations

Non-radio

Radio Centro owned XHDF-TV channel 13 in Mexico City from its 1968 launch to 1972, when it was expropriated by state financier SOMEX.

References

  1. ^ Osterroth, María (2000-07-28). "Sugieren vender estaciones". Reforma.
  2. ^ Watling, John (2000-08-10). "Televisa-Radio Centro off air". Hollywood Reporter.
  3. ^ Tricks, Henry (2000-08-10). "Televisa deal with Radio Centro collapses". Financial Times.
  4. ^ Pallares, Miguel (2015-03-11). "Radio Centro y Cadena Tres ganan nuevas televisoras". El Universal.
  5. ^ BMV "Relevant Event" release, 10 April 2015 Archived 18 June 2015 at the Wayback Machine
  6. ^ Lucas, Nicolás (2015-06-29). "Radio Centro aprueba fusión de sus filiales". El Economista. Retrieved 2015-06-29.
  7. ^ Radio Centro description of the deal
  8. ^ Venta, Lance (10 November 2016). "Grupo Radio Centro Acquires Univision's El Paso Cluster". Radio Insight. Retrieved 20 March 2017.
  9. ^ Lucas, Nicolás (June 25, 2019). "Grupo Radio Centro y Grupo Siete terminan alianza comercial sobre la 92.1 FM de CDMX". El Economista. Retrieved August 3, 2019.

External links

This page was last edited on 14 November 2020, at 05:58
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.