To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

Georgian Public Broadcasting

From Wikipedia, the free encyclopedia

Georgian Public Broadcaster (GPB)
Native name
საქართველოს საზოგადოებრივი მაუწყებელი
TypeLEPL [a]
IndustryMass Media
PredecessorState television and radio corporation
FoundedDecember 23, 2004; 16 years ago (2004-12-23) (as GPB)
1925; 96 years ago (1925) (as Georgian Radio)
Headquarters68 Merab Kostava Street, Tbilisi 0171, Georgia
Area served
National
International 
Key people
Tina Berdzenishvili (CEO)
Products
Services
OwnerState owned
Divisions
Websitegpb.ge

Georgian Public Broadcaster (Georgian: საქართველოს საზოგადოებრივი მაუწყებელი, sakartvelos sazogadoebrivi mauts'q'ebeli) is the national public broadcaster of Georgia.

History

Headquarters of the Georgian Broadcasting in Tbilisi. (2015)
Headquarters of the Georgian Broadcasting in Tbilisi. (2015)

It started broadcasting radio in 1925, and Georgian TV started broadcasting in 1956. Today, 85% of the Georgian population receive the First Channel, and 55% receive the Second Channel. Georgian TV's programmes are also received by satellite and over the Internet in a number of European and Asian countries.

The adoption of Law on Broadcasting in 2004, started the process of transformation of Georgian TV from being a state broadcaster into a public broadcaster. In 2005 the Georgian Parliament elected a Board of Governors, composed of nine members. One of them, Tamar Kintsurashvili, from Liberty Institute, was later elected as the first Director General of GPB. Tina Berdzenishvili is the current occupant of this position.

Programming

Television

GPB's First Channel (პირველი არხი, p'irveli arkhi) broadcasts both its own original programming and also foreign series and movies. As of August 2009, the First Channel programming includes such shows as the following:

GPB's First Channel Education broadcasts since 1963. In current format since 2020.

Previously, GPB operated the Russian-speaking channel Pyervy Caucasus Channel (Russian: Pyerviy Kafkazskiy, Первый Кавказский канал or just Первый Кавказский), which was broadcast between 2010 and 2012.

Radio

  • Georgian Radio – general-interest station broadcasting information and entertainment content. It also offers various programs for ethnic minorities in the country since 1925;
  • Georgian Radio Music – thematic station with musical content and educational programs for older age groups with a focus on Georgian music since 1995;

Georgian Public Broadcasting previously operated the now-closed international shortwave radio station Radio Georgia.

Controversies

A controversy arose in early 2009 over a GPB television program, Sakartvelos Didi Ateuli[permanent dead link] (საქართველოს დიდი ათეული; "Best Georgians" or "Georgia's Top Ten") — a show which invited viewers to pick Georgia's top historical personages. Officials of the Georgian Orthodox Church publicly objected to the inclusion of both religious and secular figures in the competition, as well as to the idea of having viewers rank the popularity of saints.[1] After extensive public debate and private deliberation, GPB announced that Didi Ateuli would proceed, with both saints and secular figures retained in the competition, but that the final list of ten would not be ranked but would be announced in alphabetical order. A later statement released by the Georgian Orthodox Church attempted to downplay the controversy and suggested that it had been an effort to dissuade church officials from speaking out on social issues.[2]

Georgia's entry in the 2009 Eurovision Song Contest – "We Don't Wanna Put In" – was deemed to be a political statement against Russian prime minister Vladimir Putin, and the song was disqualified from the competition. After GPB officials rejected a demand to change either the lyrics of the song or the song itself, it withdrew from the contest.

Notes

  1. ^ Legal Entities under Public Law

References

  1. ^ "Controversial TV Show Continues". Georgia Today. 23–29 January 2009. Archived from the original on 1 April 2012.[dead link]
  2. ^ "Public TV Changes Show Format to Allay Controversy". Civil Georgia. 23 January 2009. Archived from the original on 30 September 2011.

External links

This page was last edited on 18 July 2021, at 03:55
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.