To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
Show all languages
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.

From Wikipedia, the free encyclopedia

Daily Breeze
TypeDaily newspaper
Owner(s)Digital First Media
Founder(s)S. D. Barkley
PublisherRon Hasse
EditorFrank Pine
Headquarters21250 Hawthorne Blvd., Suite 170
Torrance, CA 90503
United States
Circulation57,185 Daily
67,970 Sunday
(Sep 2014)[1]

The Daily Breeze is a print and digital news media company based in Torrance, California. Its coverage area includes the South Bay and Harbor Area cities of Los Angeles County “from LAX to LA Harbor,” including the communities of Carson, El Segundo, Gardena, Harbor City, Hawthorne, Hermosa Beach, Lawndale, Lomita, Manhattan Beach, Palos Verdes Estates, Rancho Palos Verdes, Redondo Beach, Rolling Hills, Rolling Hills Estates, San Pedro, Torrance, and Wilmington. The Daily Breeze is a member of the Southern California News Group,[2] a division of Digital First Media.

Established in 1894, the Daily Breeze is best known for its coverage of local news. In 2015 the Daily Breeze won the Pulitzer Prize[3] for Local Reporting for its coverage of a financial scandal in the Centinela Valley Union High School District. The paper had earlier won a Scripps Howard National Journalism Award[4] for the same investigation and also won the National Headliner Award.[5] Another investigative series, Getting Away with Murder, examines the scope of unsolved homicides in Los Angeles County.

Early history

The paper was founded as the weekly The Breeze in 1894 by local political activist S.D. Barkley and first served the local Redondo Beach community. When "Doc" Barkley, also a former druggist, announced to his friends in Redondo Beach one night in 1894 that he was planning to start a newspaper, he reportedly said, "I'm going to start a newspaper in this town tomorrow and call it the Breeze, because the breeze always blows here."

Barkley opened his newspaper office at 116 North Pacific Avenue in a wooden building he shared with Nick's Bootery, and the four-page tabloid paper began to appear once a week on Saturday. Prohibition was the hot-button issue of the day in Redondo Beach. Barkley jumped right into the battle, aligning himself with the four saloonkeepers in town who were leading The Wets. The Drys were out to close the saloons, and were represented by local ministers and their followers who were opposed to alcohol consumption.

The much-debated issue finally came to a couple of heated votes in 1910. Redondo Beach voters sided with the Breeze and its Wet brethren in both cases, and the saloons stayed open. Barkley's newspaper venture began to grow more successful as the area began to develop. He was an active Chamber of Commerce member, and the pages of the Breeze in its early days are filled with civic boosterism and upbeat local news involving the area's growing population and thriving real estate activities. Coverage eventually spread to other coastal cities.

In 1912, the Breeze began covering news in Manhattan Beach (population: 75) and Hermosa Beach (population: 685). Barkley sold the Breeze in 1913; he later became postmaster of Redondo Beach. Chamber of Commerce secretary George Murphy became the paper's new owner. It was rumored that he was merely a front man for the ambitious politician Harry Brolaski, who led an unsuccessful attempt to develop a harbor at Redondo Beach to rival San Pedro. In any case, the Breeze was sold again in late 1915 to Frank L. Perry, son of a railroad executive. He owned the paper for just nine months before selling it in 1916 to George Orgibet, a newspaperman from Chicago. "I was no newspaperman and was rather glad to get it off my hands," said Perry later.

In 1918, the circulation of the Breeze was "631 paid copies." A subscription cost $1.50 a year.

When Orgibet heard that newspaper publisher F.W. Kellogg was looking to start up an operation in Redondo Beach, he immediately tracked him down and sold him the Breeze in the late fall of 1922. Kellogg made several changes. He moved the Breeze to the basement of the Bank of America building at 105 Wall Street, which also fronted on 131 Pacific Avenue, and he quickly transformed the weekly into a daily paper (except Sunday) as of the Monday, December 18, 1922 edition.

The paper thrived under Kellogg's ownership during the 1920s as Redondo Beach continued its growth. Circulation as of December 6, 1927 reached 2,951.

The Copley Era

In 1928, the Daily Breeze was purchased by Copley Press. In fact, Colonel Ira C. Copley bought several Los Angeles County newspapers in January 1928 to go along with his Illinois newspaper holdings. The newspapers in the two states would form the basis for what eventually would become The Copley Press. Transfer of ownership of the Breeze from Kellogg to Copley become official on September 1, 1928. The Copley organization would own the Breeze for the next 78 years.

Copley saw the possibilities of increased revenue from including other cities in the South Bay area into its coverage instead of concentrating primarily on Redondo Beach, and changed the paper's masthead accordingly from Redondo Daily Breeze to South Bay Daily Breeze in 1930.

When the Bank of America moved out of the building, everyone in the basement except the composing room and the press moved upstairs as of February 18, 1935. The costly move was made in the midst of the Depression, showing that Copley had faith in the area's economic potential even in hard times.

World War II brought an influx of defense plant workers and their families to the South Bay. Major industrial plants such as Union Tool Co. and US Steel (originally the Llewellyn Iron Works) had been operating in nearby Torrance for a couple of decades. The aerospace industry that would dominate the South Bay for decades had its roots in war defense plants that were built all over Southern California. Redondo's early reputation as a tourist mecca began to fade as its role as an aerospace employer began to expand.

The Breeze continued to grow in circulation along with the South Bay's economic boom. It became a seven-day-a-week paper when the Sunday edition began on May 31, 1959. The paper's growth led to a search for larger quarters, which landed on a lot in West Torrance. Construction began on the new building, with presses and production facilities starting operations there in 1961. To commemorate the occasion, actress Jayne Mansfield had her picture taken with an appreciative production crew.

The old Redondo Beach building, and, in fact, the entire part of town where it was located, was torn down in the 1960s to make way for the construction of King Harbor. The rest of the Breeze staff gradually moved to the new building at 5215 Torrance Boulevard, which was dedicated in January 1965. The paper continued its transition from a local paper covering the beach cities to a regional paper whose circulation area took in more than a dozen cities in Southwest Los Angeles County.

Circulation did not reach 10,000 until 1951; by 1969, it had passed 56,000, with growth continuing throughout the 1970s. The competition went out of business in 1970 [TheTorrance Herald, 1913-1969].

In August 1982, The Breeze began using its presses to publish the national edition of The New York Times, an arrangement that continued until December 2004. In 1983, Copley Los Angeles Newspapers added the Santa Monica Evening Outlook to its roster, signing the agreement to purchase it from the Funk family on March 29, 1983.

After years as primarily an afternoon paper, the Breeze changed over to a morning paper Tuesday, Sept. 5, 1995. With changes in the business climate that included the diminishing role of the aerospace industry in the local economy, it became necessary to cease publication of both the Outlook and longtime Copley property the San Pedro News-Pilot in 1998. The Breeze began offering the weekly More San Pedro publication in 2003 until its closure in 2008. In 2005, it added to its circulation numbers through the purchase of two local weeklies, the Beach Reporter and Palos Verdes Peninsula News. In 2003, it created another weekly, More San Pedro, in the Harbor Area.

Another major change occurred in 2005, when the giant presses in the Breeze building ran for the final time on Sunday, April 5, as the Breeze shifted its print operations off-site to Southwest Offset Printing in Gardena.

As Copley's tenure as owner of the Breeze began to wane, the decision was made to sell the Torrance Boulevard property and eventually lease office space in another Torrance location. Little Company of Mary Hospital purchased the property in April 2007 and announced plans to build medical office buildings on the site. In the meantime, film crews used the building for location shooting, first for the film "Pineapple Express" and for the Disney XD Channel television series "Zeke & Luther."

Modern history

Copley sold the Breeze itself on Dec. 15, 2006 to MediaNews Group, Inc. in partnership with the Hearst Corporation, and the Breeze began working together with fellow MediaNews papers the Long Beach Press-Telegram and the L.A. Daily News in Woodland Hills—the result of a complex transaction that left the paper under the day-to-day control of Dean Singleton's MediaNews Group and its subsidiary, the Los Angeles Newspaper Group (LANG).

Singleton announced that he would fold the paper into the LANG operations, but not cut salaries. Singleton will eventually come to own the Daily Breeze under a 2007 plan to acquire ownership of the paper as part of a swap with Hearst in which Hearst would trade some California papers and the St. Paul Pioneer Press for an increased stake in Singleton's non-California operations.

In 2008, the paper ceased producing its weekly supplement, More San Pedro. Nine staff members were laid off at the same time including four reporters, a web editor, and a news room assistant.[6]

After a careful search process, a lease was finalized in August 2008 for the Daily Breeze's new site, which is on the ground floor of the South Bay Tower at 21250 Hawthorne Boulevard, Suite 170, right in the heart of Torrance. The move was completed on Jan. 31, 2009.

Today, LANG includes nine daily newspapers and a number of weeklies, including the Hermosa Beach-based Beach Reporter and the Palos Verdes Peninsula News.

In 2011, the Breeze became part of Digital First Media which was formed through the eventual merger of the Media News Group and the Journal Register Company. DFM offers news reporting and third party advertising and directory opportunities through its more than 800 multiplatform products which include web, mobile, tablet, social media and print.

In 2012, LANG was reorganized under common business and editorial management. Michael A. Anastasi, formerly of the MediaNews Group-owned Salt Lake Tribune, was named vice president and executive editor. Ron Hasse, a veteran Los Angeles media executive, was named publisher and president in 2013.

In 2015 the Daily Breeze won the Pulitzer Prize for Local Reporting for its coverage of a financial scandal in the Centinela Valley Union High School District,[7] which prompted a federal investigation into the corruption. City Editor Frank Suraci and reporters Rob Kuznia and Rebecca Kimitch were the principal journalists involved in the coverage, one of many journalism projects under Anastasi focused on accountability, or watchdog, reporting.

The paper had earlier won a Scripps Howard National Journalism Award for the same investigation.[8]

Much of this historical information was taken from the Daily Breeze's About Us section.[9]


With the advent of the Depression, small-time gambling began to flourish in Redondo Beach on El Paseo Street, which bordered the waterfront. Bingo and "tango" parlors sprung up, sometimes as fronts for higher-stakes games behind closed doors. This unsavory activity, combined with the offshore wagering going down on Tony Carnero's gambling ship The Rex, alarmed civic leaders. The Junior Chamber of Commerce sought help from the Breeze in its drive to eliminate all gambling from Redondo Beach. It gradually succeeding in doing so in 1940, partially by showing links the gambling establishments had with notorious gangster Bugsy Siegel.

This information was taken from the Daily Breeze's About Us section.[10]


  • 2015 Pulitzer Prize for Local Reporting for the "Centinela Valley Investigation"
  • 2015 Scripps Howard Award for Community Journalism for the Centinela Valley Investigation
  • 2015 Southern California Journalist of the Year: Frank Suraci[11]
  • 2015 National Headliner Award for Investigative Journalism
  • 2015 CNPA awards for investigative and education reporting[12]

Coverage areas

  • Torrance
  • Rancho Palos Verdes
  • San Pedro
  • Wilmington
  • Carson
  • Palos Verdes Estates
  • Rolling Hills
  • Rolling Hills Estates
  • Lomita
  • Gardena
  • Lawndale
  • Manhattan Beach
  • Hermosa Beach
  • Redondo Beach
  • El Segundo
  • Hawthorne


  1. ^ "Total Circ for US Newspapers". Alliance for Audited Media. September 2014. Archived from the original on 2013-03-06. Retrieved June 11, 2015.
  2. ^ Hagen, Ryan. "What is Digital First Media and the Southern California News Group who just purchased the Orange County Register?". San Bernardino Sun. Archived from the original on 2016-04-03. Retrieved 4 April 2016.
  3. ^ "The 2015 Pulitzer Prize Winners - Local Reporting". The Pulitzer Prizes. Archived from the original on 2015-07-25. Retrieved 2015-07-24.
  4. ^ Reports, Staff (17 March 2015). "Daily Breeze wins Scripps Howard Community Journalism award for Centinela Valley investigation". Daily Breeze. Archived from the original on 2015-07-25. Retrieved 24 July 2015.
  5. ^ "Daily Breeze wins 2015 National Headliner Award for Investigative Journalism". 15 April 2015. Archived from the original on 2015-07-25. Retrieved 24 July 2015.
  6. ^ "{title}". Archived from the original on 2008-07-05. Retrieved 2008-10-29.
  7. ^ Benjamin Mullin, "Daily Breeze managing editor: 'We are stunned'" Archived 2015-04-24 at the Wayback Machine, Poynter Institute, April 20, 2015.
  8. ^ 2014 Winners Archived 2015-04-22 at the Wayback Machine, Scripps Howard National Journalism Awards (accessed 2014-04-20).
  9. ^ "About Us". Los Angeles News Group. Archived from the original on 2015-08-06. Retrieved 28 July 2015.
  10. ^ "About Us". Los Angeles News Group. Archived from the original on 2015-08-06. Retrieved 28 July 2015.
  11. ^ Roderick, Kevin (June 29, 2015). "Journalists of the year and more from the LA Press Club awards". LA Observed. Archived from the original on 2015-08-02. Retrieved 24 July 2015.
  12. ^ Bartholowmew, Dana (May 10, 2015). "Torrance Daily Breeze takes home five statewide journalism awards". Daily Breeze. Archived from the original on 2015-07-25. Retrieved 24 July 2015.

External links

This page was last edited on 13 September 2018, at 04:39
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.