To install click the Add extension button. That's it.

The source code for the WIKI 2 extension is being checked by specialists of the Mozilla Foundation, Google, and Apple. You could also do it yourself at any point in time.

4,5
Kelly Slayton
Congratulations on this excellent venture… what a great idea!
Alexander Grigorievskiy
I use WIKI 2 every day and almost forgot how the original Wikipedia looks like.
Live Statistics
English Articles
Improved in 24 Hours
Added in 24 Hours
What we do. Every page goes through several hundred of perfecting techniques; in live mode. Quite the same Wikipedia. Just better.
.
Leo
Newton
Brights
Milds

From Wikipedia, the free encyclopedia

Andrew Neil
Neil in profile
Neil in 2011
Born
Andrew Ferguson Neil

(1949-05-21) 21 May 1949 (age 71)
NationalityBritish
EducationPaisley Grammar School
Alma materUniversity of Glasgow
OccupationJournalist, broadcaster
Notable credit(s)
Spouse(s)
Susan Nilsson
(m. 2015)
[1]

Andrew Ferguson Neil (born 21 May 1949)[2] is a Scottish journalist and broadcaster. He is the chairman of the television news channel GB News, which will launch in 2021.[3]

Neil was appointed editor of The Sunday Times by Rupert Murdoch, and served in this position from 1983 to 1994. After this he became a contributor to the Daily Mail. He was formerly chief executive and editor-in-chief of Press Holdings Media Group.[4] In 1988 he became founding chairman of Sky TV, also part of Murdoch's News Corporation. He worked for the BBC for 25 years until 2020, fronting various programmes, including Sunday Politics and This Week on BBC One and Daily Politics, Politics Live and The Andrew Neil Show on BBC Two. Since July 2008, he has been the chairman of Press Holdings, whose titles include The Spectator, and ITP Media Group.[5]

Early life

Neil was born in Paisley, Renfrewshire to Mary and James Neil.[6] His mother worked in cotton mills in the war and his father, ran the war-time Cairo firebrigade, worked as an electrician and oversaw the Territorial Army in Renfrewshire.[7][8] He grew up in the Glenburn area and attended the local Lancraigs Primary School. At 11, Neil passed the Qualifying Examination and obtained entrance to the selective Paisley Grammar School.[9]

After school, Neil attended the University of Glasgow,[4] where he edited the student newspaper, the Glasgow University Guardian, and dabbled in student television. He was a member of the Dialectic Society and the Conservative Club, and participated in Glasgow University Union inter-varsity debates. In 1971, he was chairman of the Federation of Conservative Students. He graduated in 1971, with an MA with honours in political economy and political science.[4][10] He had been tutored by Vince Cable and had a focus on American history.[11][12]

Press career

After his graduation, Neil briefly worked as a sports correspondent for local newspaper, the Paisley Daily Express, before working for the Conservative Party. In 1973, he joined The Economist as a correspondent and was later promoted as editor of the publication's section on Britain.

The Sunday Times

Neil was editor of The Sunday Times from 1983 to 1994. His hiring was controversial: it was argued that he was appointed by Rupert Murdoch over more experienced colleagues, such as Hugo Young and Brian MacArthur.[13]

Neil told Murdoch before he was appointed editor that The Sunday Times was intellectually stuck in a 1960s time-warp and that it needed to "shake off its collectivist mind-set to become the champion of a market-led revolution that would shake the British Establishment to its bones and transform the economy and society".[14] Neil later claimed that although he shared some of Murdoch's right-wing views, "on many matters Rupert was well to the right of me politically. He was a monetarist. I was not. Nor did I share his conservative social outlook".[14] In his first editorial, on 9 October 1983, Neil advised Margaret Thatcher's government to "move to the right on industrial policy (trust-bust, deregulate, privatise wherever it produces more competition and efficiency) and centre-left in economic strategy (a few billion extra in capital spending would have little impact on interest rates or inflation but could give a lift to a shaky economic recovery)".[15]

The Sunday Times strongly supported the stationing of American cruise missiles in bases in Britain after the Soviet Union installed SS-20s in Eastern Europe, and it criticised the resurgent Campaign for Nuclear Disarmament.[16] Neil also wrote editorials supporting the United States invasion of Grenada because it would restore democracy there, despite opposition from Hugo Young. Neil replied to Young that he wanted the editorial stance of The Sunday Times to be "neo-Keynesian in economic policy, radical right in industrial policy, liberal on social matters and European and Atlanticist on foreign policy".[17] In Neil's first year as the paper's editor, The Sunday Times had revealed the date of the deployment of cruise missiles, exposed how Mark Thatcher had channelled the gains from his consultancy business into a bank account and reported on Robert Mugabe's atrocities in Matabeleland.[18] Neil also printed extracts from Germaine Greer's Sex and Destiny and from Francis Pym's anti-Thatcher autobiography, as well as a study of the "Patels of Britain", a celebration of the success of Britain's Asian community.[19]

Neil regards the newspaper's revelation of details of Israel's nuclear weapons programme in 1986, by using photographs and testimony from former Israeli nuclear technician Mordechai Vanunu, as his greatest scoop as an editor.[20] During his editorship, the newspaper lost a libel case over claims that it had made concerning a witness, Carmen Proetta, who was interviewed after her appearance in the Death on the Rock documentary on the Gibraltar shootings. One of The Sunday Times journalists involved, Rosie Waterhouse, resigned not long afterwards.[21][22]

On 20 July 1986 The Sunday Times printed a front-page article (titled 'Queen dismayed by "uncaring" Thatcher') alleging that the Queen believed that Margaret Thatcher's policies were "uncaring, confrontational and socially divisive".[23][24][25] The main source of information was the Queen's press secretary, Michael Shea.[26] When Buckingham Palace issued a statement rebutting the story, Neil was so angry at what he considered to be the Palace's double-dealing that he refused to print the statement in later editions of The Sunday Times.[26]

In 1987 the Labour-controlled Strathclyde Regional Authority wanted to close down Neil's old school, Paisley Grammar School. After finding the Secretary of State for Scotland, Malcolm Rifkind, indifferent to the school's future, Neil contacted Margaret Thatcher's policy adviser, Brian Griffiths, to try and save the school. When Griffiths informed Thatcher of Strathclyde's plan to close it she issued a new regulation that gave the Scottish Secretary the power to save schools where 80 per cent of the parents were opposed to the local authority's closure plan, thereby saving Paisley Grammar.[27][28]

While at The Sunday Times in 1988, Neil met the former Miss India, Pamella Bordes, in a nightclub, an inappropriate place for someone with Neil's job according to Peregrine Worsthorne.[29] The News of the World suggested Bordes was a call girl.[30] Worsthorne argued in an editorial article "Playboys as Editors" in March 1989 for The Sunday Telegraph that Neil was not fit to edit a serious Sunday newspaper. Worsthorne effectively accused Neil of knowing that Bordes was a prostitute.[31] He certainly did not know about Bordes,[30] which the Telegraph had accepted by the time the libel case came to High Court of Justice in January 1990,[29] but the paper still defended their coverage as fair comment.[32] Neil won both the case and £1,000 in damages[33] plus costs.

In a July 1988 editorial ("Morals for the majority") Neil claimed that in Britain there were emerging pockets of social decay and unsocial behaviour: "a social rot...has gone deeper than the industrial decay of the 1960s and 1970s".[34] Having been impressed with Charles Murray's study of the American welfare state, Losing Ground, Neil invited Murray to Britain in 1989 to study Britain's emerging underclass.[35] The Sunday Times Magazine of 26 November 1989 was largely devoted to Murray's report, which found that the British underclass consisted of people existing on welfare, the black economy and crime, with illegitimacy being the single most reliable predictor.[36] The accompanying editorial said Britain was in the midst of a "social tragedy of Dickensian proportions", with an underclass "characterized by drugs, casual violence, petty crime, illegitimate children, homelessness, work avoidance and contempt for conventional values".[37]

Under Neil's editorship, The Sunday Times opposed the poll tax.[38] In his memoirs, Neil claimed that his opposition to the poll tax crystallised when he discovered that his cleaner would be paying more poll tax than himself at a time when his income tax had just been reduced to 40% from 60%.[39][40] During the 1990 Conservative Party leadership election, The Sunday Times was the only Murdoch-owned newspaper to support Michael Heseltine against Thatcher.[41] Neil blamed Thatcher for high inflation, "misplaced chauvinism" over Europe, and the poll tax, concluding that she had become an "electoral liability" and must therefore be replaced by Heseltine.[41][42]

In an editorial of January 1988 ("Modernize the monarchy"), Neil advocated the abolition of both the preference for males in the law of succession and of the exclusion of Catholics from the throne.[43] Subsequent editorials of The Sunday Times called for the Queen to pay income tax and advocated a scaled-down monarchy that would not be class-based but which would be "an institution with close links to all classes. That meant clearing out the old-school courtiers...and creating a court which was far more representative of the multi-racial meritocracy that Britain was becoming".[44] In an editorial of February 1991 Neil criticised some minor members of the Royal Family for their behaviour while the country was at war in the Gulf.[45] In 1992 Neil obtained for The Sunday Times the serialisation rights for Andrew Morton's book Diana: Her True Story, which revealed the breakdown of Princess Diana's marriage as well as her bulimia and her suicide attempts.[46]

In 1992 Neil was criticised by anti-Nazi groups[47] and historians like Hugh Trevor-Roper[48] for employing the Holocaust denier David Irving to translate the diaries of Joseph Goebbels.[47]

End of the Murdoch connection

According to Neil, he was replaced as Sunday Times editor in 1994 because Murdoch had become envious of his celebrity.[33][49] Many years later, in November 2017, former Conservative cabinet minister Kenneth Clarke said Neil had been removed because Neil's article about corruption in the Malaysian government of Mahathir Mohamad conflicted with Murdoch's desire to acquire a television franchise in the country. The Malaysian prime minister at the time told Clarke on a ministerial visit that he had achieved Neil's sacking after a telephone conversation with Murdoch.[50] The conflict between Neil and Mohamad did become public knowledge at the time.[51][52] The British minister of state for trade Richard Needham criticised Neil and the newspaper for potentially putting thousands of jobs at risk.[53]

Neil's departure from his role as Sunday Times editor was officially reported in 1994 as being merely temporary, as he was to present and edit a current affairs programme for Fox in New York.[54] "During my time, the Sunday Times has been at the centre of every major controversy in Britain", he said at the time. "These are the kind of journalistic values I want to reproduce at Fox".[55] Neil's new television programme did not make it to air. A pilot produced in September had a mixed internal response, and Murdoch cancelled the entire project in late October. Neil did not return to his job as Sunday Times editor.[56]

Post-News Corp career

Neil became a contributor to the Daily Mail. In 1996, he became editor-in-chief of the Barclay brothers' Press Holdings group of newspapers, owner of The Scotsman, Sunday Business (later just The Business) and The European. Press Holdings sold The Scotsman in December 2005, ending Neil's relationship with the newspaper. Neil has not enjoyed great success with the circulations of the newspapers (indeed The European folded shortly after he took over). The Business closed down in February 2008. He exchanged his role as chief executive of Press Holdings for chairman in July 2008.[57]

Since 2006 Neil has been chair of the Dubai based publishing company ITP Media Group.[58][59]

In June 2008, Neil led a consortium which bought talent agency Peters, Fraser & Dunlop (PFD) from CSS Stellar plc for £4 million, making him chairman of the new company in addition to his other activities.[60] Neil served as Lord Rector of the University of St Andrews from 1999 to 2002.

Broadcasting career

As well as Neil's newspaper activities he has maintained a television career. While he worked for The Economist, he provided news reports to American networks.

His regular interview series for Channel 4, Is This Your Life? (made by Open Media), was nominated for a BAFTA award for "Best Talk Show".[61] In the course of the series Neil interviewed a wide variety of personalities, from Albert Reynolds and Morris Cerullo to Jimmy Savile and Max Clifford.[62] He acted as a television newsreader in two films: Dirty Weekend (1993) and Parting Shots (1999), both directed by Michael Winner.

Sky

Neil (centre) with Sky News anchor Adam Boulton (left) and Bénédicte Paviot (second from right) in 2013
Neil (centre) with Sky News anchor Adam Boulton (left) and Bénédicte Paviot (second from right) in 2013

In 1988 he became founding chairman of Sky TV, also part of Murdoch's News Corporation. Neil was instrumental in the company's launch, overseeing the transformation of a downmarket, single-channel satellite service into a four-channel network in less than a year. Neil and Murdoch stood side by side at Sky's new headquarters in Isleworth on 5 February 1989 to witness the launch of the service. Sky was not an instant success; the uncertainty caused by the competition provided by British Satellite Broadcasting (BSB) and the initial shortage of satellite dishes were early problems.

The failure of BSB in November 1990 led to a merger, but a few programmes acquired by BSB were screened on Sky One and BSB's satellites were sold. The new company was called British Sky Broadcasting (BSkyB). The merger may have saved Sky financially; despite its popularity, Sky had very few major advertisers to begin with, and it was beginning to suffer from embarrassing breakdowns. Acquiring BSB's healthier advertising contracts and equipment apparently solved the problems. BSkyB would not make a profit for a decade but by July 2010, it was one of the most profitable television companies in Europe.[citation needed]

BBC

At The Sunday Times, he contributed to BBC, both radio and television. He commented on the various controversies provoked by the paper while he was editor. During the 1990s, Neil fronted political programmes for the BBC, notably Despatch Box on BBC Two.

Nick Clegg (right) being interviewed by Andrew Neil for Daily Politics
Nick Clegg (right) being interviewed by Andrew Neil for Daily Politics

Following the revamp of the BBC's political programming in early 2003, Neil presented the live political programmes, This Week on BBC One and Daily Politics on BBC Two. The latter ended in 2018 and was replaced by Politics Live, which Neil presented until he left the corporation.

From 2007 to 2010, he presented the weekly one-on-one political interview programme Straight Talk with Andrew Neil on the BBC News channel. He also presented Sunday Politics on BBC One between 2012 and 2017 and occasionally guest presented Newsnight on BBC Two following host Jeremy Paxman's departure in 2014.[4]

Neil played an important part of the BBC general election night coverage in both 2010 and 2015. Neil interviewed various celebrities on the River Thames for the 2010 election and political figures in the studio for the 2015 election. He also provided commentary on foreign elections, and with Katty Kay led the BBC's overnight live coverage of the US presidential election in 2016.[63][64][65][better source needed] In the run-up to the 2017 general election he interviewed five of the political party leaders on BBC One in The Andrew Neil Interviews.[66]

Neil earned £200,000 to £249,999 as a BBC presenter in the financial year 2016–17.[67]

In May 2019, Neil interviewed Ben Shapiro, an American conservative commentator, on Politics Live on BBC Two.[68][69][70][71][72][73] Shapiro was promoting his new book, The Right Side of History, which discusses Judeo-Christian values and asserts their decline in the United States.[69] Several combative instances during the interview gained viral attention, including Shapiro walking out.[70] Shapiro later apologised for the incident.[69]

During the 2019 Conservative Party leadership election, Neil interviewed candidates Jeremy Hunt and Boris Johnson, in The Andrew Neil Interviews. Director of BBC News Fran Unsworth hailed it as "a masterclass of political interviewing".[74]

In August 2019, the BBC announced that Neil would host a prime-time political programme that would run through autumn 2019 on BBC Two, called The Andrew Neil Show. The show included "in-depth analysis and forensic questioning of key political players".[75] It was suspended due to the COVID-19 pandemic in March 2020 and then cancelled as the BBC went through with budget cuts.[76]

On 24 September 2019, Neil presented a live programme on BBC One entitled BBC News Special: Politics in Crisis, addressing the Supreme Court judgement which deemed Boris Johnson's prorogation of parliament unlawful.[77][78] In the run-up to the 2019 general election, Neil interviewed all the leaders of the main political parties, excluding Johnson, having delivered a monologue in The Andrew Neil Interviews issuing him a challenge to participate.[79]

On 15 July 2020 the BBC announced that Neil was in talks about an interview show on BBC One.[76] The next month he was discussed in the media as Sir David Clementi's possible successor as Chairman of the BBC;[80][81] he later said he had no interest in the role.[82] The Director-General of the BBC, Tim Davie, on his second day in the role, held talks with Neil "in an attempt to get him back to the BBC" and it was reported that he was also in discussions with executives from commercial rivals.[83]

Neil's final appearance for the BBC was when he presented coverage of the 2020 US presidential election, again with Katty Kay.[84]

GB News

On 25 September 2020, Neil announced his exit from the BBC to become chairman of GB News, a news channel set to launch early in the new year.[3] He will also present a prime time evening programme on the news channel.[85]

Political positions

War in Afghanistan

Neil was a vocal and enthusiastic proponent of British military involvement in Afghanistan, deriding those who opposed the war as "wimps with no will to fight", while labelling The Guardian as The Daily Terrorist and the New Statesman as the New Taliban for publishing dissenting opinions about the wisdom of British military involvement.[86][87] For questioning whether "Bush and Blair are leading us deeper and deeper into a quagmire", Neil ridiculed Daily Mail columnist Stephen Glover, calling him "woolly, wimpy" and "juvenile".[86] He compared Tony Blair to Winston Churchill and Osama bin Laden to Adolf Hitler, while describing the United States invasion of Afghanistan as a "calibrated response" and a "patient, precise and successful deployment of US military power".[86][88]

War in Iraq

Neil was an early advocate of the 2003 invasion of Iraq, describing the case for war and regime change advanced by Tony Blair and George W. Bush as "convincing" and "masterful".[88] In 2002, Neil said that Iraq had "embarked on a worldwide shopping spree to buy the technology and material needed to construct weapons of mass destruction – and the missile systems needed to deliver them across great distances", and that "the suburbs of Baghdad are now dotted with secret installations, often posing as hospitals or schools, developing missile fuel, bodies and guidance systems, chemical and biological warheads and, most sinister of all, a renewed attempt to develop nuclear weapons."[88] He also claimed that Saddam Hussein would provide Al-Qaeda with weapons of mass destruction and had links to the September 11 attacks.[88][89]

Climate change

Neil rejects the scientific consensus on climate change and has frequently invited non-scientists and climate change deniers to debate climate change on his BBC programmes.[90][91][92][93][94][95] In 2012, Bob Ward of the Grantham Research Institute on Climate Change and the Environment at the London School of Economics, said that Neil had "rarely, if ever, included a climate scientist in any of its debates about global warming" on his BBC programme The Daily Politics.[96] Ward wrote that Neil lets inaccurate and misleading statements about climate change go unchallenged on The Daily Politics.[90] He has however pressed politicians who accept the consensus on climate change.[97][92]

HIV/AIDS

During Neil's time as editor, The Sunday Times backed a campaign to prove that HIV was not a cause of AIDS.[33][98][99][100] In 1990, The Sunday Times serialised a book by an American conservative who rejected the scientific consensus on the causes of AIDS and argued that AIDS could not spread to heterosexuals.[99] Articles and editorials in The Sunday Times cast doubt on the scientific consensus, described HIV as a "politically correct virus" about which there was a "conspiracy of silence," disputed that AIDS was spreading in Africa, claimed that tests for HIV were invalid, described the HIV/AIDS treatment drug azidothymidine (AZT) as harmful, and characterised the World Health Organization (WHO) as an "Empire-building AIDS [organisation]."[99]

The pseudoscientific coverage of HIV/AIDS in The Sunday Times led the scientific journal Nature to monitor the newspaper's coverage and to publish letters rebutting The Sunday Times' articles.[99] In response to this, The Sunday Times published an article headlined "AIDS – why we won't be silenced", which claimed that Nature engaged in censorship and "sinister intent".[99] In his 1996 book, Full Disclosure, Neil wrote that the HIV/AIDS denialism "deserved publication to encourage debate."[99] That same year, he wrote that The Sunday Times had been vindicated in its coverage, "The Sunday Times was one of a handful of newspapers, perhaps the most prominent, which argued that heterosexual Aids was a myth. The figures are now in and this newspaper stands totally vindicated... The history of Aids is one of the great scandals of our time. I do not blame doctors and the Aids lobby for warning that everybody might be at risk in the early days, when ignorance was rife and reliable evidence scant." He criticised the "AIDS establishment" and said "Aids had become an industry, a job-creation scheme for the caring classes."[101]

Republicanism

In January 1997, ITV broadcast a live television debate Monarchy: The Nation Decides, in which Neil spoke in favour of establishing a republic.[102]

Private Eye

The British satirical and investigative journalism magazine Private Eye has referred to Neil by the nickname "Brillo" after his wiry hair, which is seen as bearing a resemblance to a Brillo Pad, a brand of scouring pad.[103]

A photograph of Neil in a vest and baseball cap, embracing a woman (often mistaken for Pamella Bordes, a former Miss India, but really an African-American make-up artist with whom Neil was once involved)[7] appeared frequently for many years in the magazine. A long running joke within the letters page is that a reader will ask the editor if he has any photographs related to some topic in the news, frequently accompanied by a reference to the woman's ethnicity. By double entendre, it can be construed as a request for this photo, which was duly published alongside the letter.[104] Neil claims to find it "fascinating" and an example of "public school racism" on the part of the magazine's editorial staff.[7]

Personal life

Neil married Susan Nilsson on 8 August 2015.[1][105] He had dated the Swedish civil and structural engineer for several years. Nilsson is currently[when?] director of communications of engineering and environmental consultancy, Waterman Group PLC.[106] By 2006 he had 14 godchildren but he has no children of his own.[107]

References

  1. ^ a b Dearden, Lizzie (15 August 2015). "Andrew Neil married: BBC presenter weds Swedish partner in French Riviera". The Independent. London. Archived from the original on 15 August 2015. Retrieved 15 August 2015.
  2. ^ https://www.theguardian.com/media/2002/jul/28/sundaytimes.comment
  3. ^ a b "Andrew Neil to leave the BBC 'with heavy heart'". BBC News. 25 September 2020. Retrieved 25 September 2020.
  4. ^ a b c d Newswatch – Profiles – Andrew Neil, BBC News, 10 June 2004, archived from the original on 17 April 2009, retrieved 24 April 2009
  5. ^ Register of Journalists' Interests, UK Parliament, 22 August 2018, archived from the original on 28 August 2018, retrieved 27 August 2018
  6. ^ "Neil, Andrew Ferguson, (born 21 May 1949), publisher, broadcaster and company chairman; Editor-in-Chief, since 1996, Chief Executive, since 1999, and Chairman, since 2008, Press Holdings Media Group (formerly European Press Holdings; owner of The Spectator, Spectator Australia, Spectator Life, Spectator Health, Spectator Money and Apollo magazines), since 2004", Who's Who, Oxford University Press, 1 December 2007, doi:10.1093/ww/9780199540884.013.u29278, retrieved 6 December 2019
  7. ^ a b c Mary Riddell "Non-stop Neil, at home alone" Archived 23 December 2012 at Archive.today, British Journalism Review, Vol. 16, No. 2, 2005, p13-20
  8. ^ "Andrew Neil: 'I am a better journalist than I am a businessman'". Archived from the original on 30 April 2015. Retrieved 1 May 2015.
  9. ^ BBC Documentary – Posh and Posher: Why Public School Boys Run Britain. First broadcast – BBC2 January 26, 2011 at 21:00 http://www.bbc.co.uk/programmes/b00y37gk#broadcasts Archived 27 February 2011 at the Wayback Machine
  10. ^ "Andrew Neil biography from Biogs". Biogs. Archived from the original on 14 May 2011. Retrieved 2 February 2011.
  11. ^ Why Vince Cable is not too sexy for his party Archived 4 July 2010 at the Wayback Machine The Spectator, 19 September 2009
  12. ^ Martinson, Jane (24 February 2016). "Huw Edwards to take over BBC general election role from David Dimbleby". The Guardian. ISSN 0261-3077. Archived from the original on 31 May 2017. Retrieved 20 April 2017.
  13. ^ Roy Greenslade Press Gang: How Newspapers Make Profits From Propaganda, London: Macmillan/Pan, 2003 [2004], p.387. Greenslade uses the word "many", but cites only Paul Foot's essay "The Slow Death of Investigative Journalism" (in Stephen Glover (ed.) Secrets of the Press: Journalists on Journalism (Allen Lane, 1999), pp. 79–89, 85, as evidence.
  14. ^ a b Andrew Neil, Full Disclosure (London: Pan, 1997), p. 32.
  15. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 65–66.
  16. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 67–69, 75.
  17. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 70–71.
  18. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 79–80.
  19. ^ Neil, Full Disclosure, p. 80.
  20. ^ "Vanunu: Israel's nuclear telltale". BBC. 20 April 2004. Archived from the original on 8 September 2017. Retrieved 17 October 2012.
  21. ^ Bonner, Paul; Aston, Lesley (1998). Independent Television in Britain: ITV and IBA 1981–92: The Old Relationship Changes. Basingstoke & London: Palgrave Macmillan. p. 75. ISBN 9780230373242. Archived from the original on 9 September 2017. Retrieved 9 September 2017.
  22. ^ Page, Bruce (2011). The Murdoch Archipelago. London: Simon & Schuster. pp. 299–300.
  23. ^ John Campbell, Margaret Thatcher, Volume Two: The Iron Lady (London: Jonathan Cape, 2003), p. 467.
  24. ^ Charles Moore, Margaret Thatcher: The Authorized Biography. Volume Two: Everything She Wants (London: Allen Lane, 2015), p. 575.
  25. ^ Neil, Full Disclosure, p. 243.
  26. ^ a b Moore, Margaret Thatcher: The Authorized Biography. Volume Two, p. 576.
  27. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 296–299.
  28. ^ Charles Moore claims that it was Michael Forsyth who alerted Griffiths. He adds that the Sunday Times under Neil "made much of the running with the story". Margaret Thatcher: The Authorized Biography. Volume Three: Herself Alone (London: Allen Lane, 2019), p. 69 + n. †.
  29. ^ a b Greenspan, Edward (29 January 1990). "Sin, sex, news editors fill London front pages". Ocala Star-Banner. p. 43. Archived from the original on 11 March 2016. Retrieved 11 February 2016.
  30. ^ a b Greenslade, Roy (2004). Press Gang: How Newspapers Make Profits From Propaganda. London, Basingstoke and Oxford: Pan Macmillan. pp. 503–5.
  31. ^ Heller Anderson, Susan (31 January 1990). "Chronicle". The New York Times.
  32. ^ "Libel case Journalist Taken Back to His Schooldays: Court Told of Afternoon on the Art Room Sofa". The Glasgow Herald. 27 January 1990. p. 7. Archived from the original on 11 March 2016. Retrieved 11 February 2016.
  33. ^ a b c Ben Summerskill "Paper tiger" Archived 21 December 2016 at the Wayback Machine The Observer, 28 July 2002
  34. ^ Neil, Full Disclosure, p. 474.
  35. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 473–474.
  36. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 475–476.
  37. ^ Neil, Full Disclosure, p. 476.
  38. ^ Sarah Curtis (ed.), The Journals of Woodrow Wyatt: Volume Two (London: Pan, 1999), p. 247.
  39. ^ Neil, Full Disclosure, p. 302.
  40. ^ Campbell, Margaret Thatcher, Volume Two, p. 562, n.
  41. ^ a b Campbell, Margaret Thatcher, Volume Two, p. 729.
  42. ^ Sarah Curtis (ed.), The Journals of Woodrow Wyatt. Volume Three (London: Pan, 2000), p. 149.
  43. ^ Neil, Full Disclosure, p. 275.
  44. ^ Neil, Full Disclosure, p. 276.
  45. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 274–275.
  46. ^ Neil, Full Disclosure, pp. 263–264.
  47. ^ a b Rosie Waterhouse, et al "Irving back to anti-Nazi fury" Archived 14 July 2015 at the Wayback Machine The Independent on Sunday, 5 July 1992
  48. ^ Peter Pringle and David Lister "Hitler apologist does deal for Goebbels war diaries: 'Sunday Times' contract with David Irving over rediscovered Nazi material alarms scholars" Archived 14 July 2015 at the Wayback Machine The Independent 3 July 1992
  49. ^ "The Wapping Kid". The Daily Telegraph. 28 October 1996. Archived from the original on 26 February 2016. Retrieved 11 February 2016.
  50. ^ Ponsford, Dominic (24 November 2017). "James Harding was sacked as Times editor by Rupert Murdoch because he backed Obama, CMA told". Press Gazette. Archived from the original on 22 December 2017. Retrieved 22 December 2017.
  51. ^ Davies, Patricia Wynn (18 March 1994). "Neil attacks Mahathir 'lies'". The Independent. Archived from the original on 23 December 2017. Retrieved 22 December 2017.
  52. ^ Murphy, Paul; Teather, David (19 February 2001). "It'll cost you..." The Guardian. Archived from the original on 23 December 2017. Retrieved 22 December 2017.
  53. ^ Davies, Patricia Wynn (8 March 1994). "Newspaper attacked for Malaysian trade claims". The Independent. Archived from the original on 23 December 2017. Retrieved 22 December 2017.
  54. ^ "PROFILE: Life enters yet another section: Andrew Neil, an editor in love with America". The Independent. 6 May 1994. Archived from the original on 23 December 2017. Retrieved 22 December 2017.
  55. ^ "Times of London Editor Neil to Anchor New Fox Program". Los Angeles Times. 4 May 1994.
  56. ^ Heller, Zoë (13 April 1996). "The Show That Didn't Go On". The Independent on Sunday. Archived from the original on 23 December 2017. Retrieved 22 December 2017. (reprinted from Granta, April 1996)
  57. ^ Stephen Brook "Neil takes step back from Spectator", Archived 6 March 2016 at the Wayback Machine The Guardian, 8 July 2008
  58. ^ Brook, Stephen (21 March 2006). "Middle Eastern publisher appoints Andrew Neil as chairman". The Guardian. Retrieved 16 November 2018.
  59. ^ Neil, Andrew (16 November 2018). "BBC women complain after Andrew Neil tweet about Observer journalist". The Guardian. Retrieved 16 November 2018.
  60. ^ Stephen Brook "Andrew Neil consortium buys PFD talent agency", Archived 27 September 2016 at the Wayback Machine The Guardian, 18 June 2008
  61. ^ Open Media Archived 29 April 2009 at the Wayback Machine, accessed 24 April 2009
  62. ^ A.A.Gill, The Sunday Times, 6 August 1995
  63. ^ Barnes, Joe (9 November 2016). "BBC and Andrew Neil slammed over 'terrible' and 'biased' US election coverage". Daily Express. Retrieved 24 February 2017.
  64. ^ "Election Night in America". The Radio Times. 8 November 2016. Archived from the original on 16 August 2017. Retrieved 16 August 2017.
  65. ^ "US 2016: Election Night in America". BBC. 8 November 2016. Archived from the original on 24 November 2017. Retrieved 16 August 2017.
  66. ^ "The Andrew Neil Interviews". BBC. 1 June 2017. Archived from the original on 17 September 2017. Retrieved 2 September 2017.
  67. ^ "How much the BBC pays its stars". BBC News. 19 July 2017. Archived from the original on 13 May 2018. Retrieved 31 August 2018.
  68. ^ BBC Two, Politics Live (10 May 2019). "Andrew Neil takes on U.S. conservative Ben Shapiro". BBC. Archived from the original on 11 May 2019. Retrieved 11 May 2019.
  69. ^ a b c Flood, Brian (10 May 2019). "Ben Shapiro says BBC host destroyed him, apologizes: 'Broke my own rule... wasn't properly prepared'". Fox News. Archived from the original on 11 May 2019. Retrieved 11 May 2019.
  70. ^ a b Haltiwanger, John (11 May 2019). "Ben Shapiro, a conservative famous for asking people to debate him, stormed out of an interview he didn't like". Business Insider. Archived from the original on 11 May 2019. Retrieved 11 May 2019.
  71. ^ Picheta, Rob (11 May 2019). "Conservative pundit Ben Shapiro admits he was 'destroyed' after cutting short TV debate". CNN. Archived from the original on 11 May 2019. Retrieved 11 May 2019.
  72. ^ Swanson, Ian (10 May 2019). "Ben Shapiro ends BBC interview, scolds host: 'I'm popular and no one has ever heard of you'". The Hill. Archived from the original on 11 May 2019. Retrieved 11 May 2019.
  73. ^ Busby, Mattha (11 May 2019). "Ben Shapiro apologises to Andrew Neil after being 'destroyed' in BBC interview". The Guardian. ISSN 0261-3077. Retrieved 11 May 2019.
  74. ^ "Andrew Neil talks Brexit in new BBC Two show". 29 August 2019. Retrieved 30 August 2019.
  75. ^ "Andrew Neil to host new BBC political programme". BBC. 29 August 2019. Retrieved 29 August 2019.
  76. ^ a b "The Andrew Neil Show ends as BBC News unveils cuts". BBC News. 15 July 2020. Retrieved 15 July 2020.
  77. ^ Burley, Rob (24 September 2019). "Coming up tonight at 7pm on BBC1 a special programme looking at the political crisis following the Supreme Court judgement. Join @afneil for the latest.pic.twitter.com/gletO9zQc7". @RobBurl. Retrieved 25 September 2019.
  78. ^ "Politics in Crisis: BBC News Special". Radio Times. Retrieved 25 September 2019.
  79. ^ "General election 2019: Andrew Neil issues interview challenge to Johnson". BBC News. 5 December 2019. Retrieved 8 September 2020.
  80. ^ Shipman, Tim; Urwin, Rosamund (9 August 2020). "Andrew Neil and Nicky Morgan in frame for BBC chairman". The Times. Retrieved 9 August 2020.
  81. ^ Sherwin, Adam (9 August 2020). "Runners and riders to be the BBC's next chairman: Amber Rudd or Andrew Neil could seize role". inews. Retrieved 9 August 2020.
  82. ^ Mackie, Rachel (25 September 2020). "Andrew Neil: Broadcaster to leave BBC to become chairman of GB News". The Scotsman. Retrieved 18 October 2020.
  83. ^ Mendick, Robert (6 September 2020). "BBC chief asks Andrew Neil, scourge of the woke brigade, to return". The Telegraph. Retrieved 8 September 2020.
  84. ^ "Andrew Neil leaves the BBC "with a heavy heart"". France 24. 25 September 2020. Retrieved 26 September 2020.
  85. ^ "Andrew Neil leaves the BBC to launch GB News channel". Evening Standard. 26 September 2020. Retrieved 26 September 2020.
  86. ^ a b c Neil, Andrew (21 October 2001). "Folly of the wimps with no will to fight". Scotland on Sunday. Edinburgh. p. 16.
  87. ^ Rusbridger, Alan; Taylor, Craig (29 December 2001). "When the World Stood Still". The Guardian. London. p. 17.
  88. ^ a b c d Neil, Andrew (15 September 2002). "Peace party seems strangely oblivious to the lessons of September 11". Scotland on Sunday. Edinburgh. p. 15.
  89. ^ Neil, Andrew (10 March 2002). "The case against Iraq". Scotland on Sunday. Edinburgh. p. 18.
  90. ^ a b Ward, Bob (3 March 2011). "Why the BBC's 'impartial' stance on climate science is irresponsible". The Guardian. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  91. ^ "Why did the BBC broadcast climate deniers during COP21?". openDemocracy. 10 December 2015. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  92. ^ a b "Davey vs Neil: Two non-scientists discuss climate change on the Sunday Politics show". Carbon Brief. 17 July 2013. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  93. ^ "By giving a platform to climate change sceptics, the BBC is misleading the public". www.newstatesman.com. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  94. ^ Nuccitelli, Dana (23 July 2013). "The climate change policy discussion I wish Andrew Neil would have on BBC". The Guardian. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  95. ^ Nuccitelli, Dana (17 July 2013). "Andrew Neil – these are your climate errors on BBC Sunday Politics". The Guardian. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  96. ^ "The BBC is sacrificing objectivity for impartiality in its coverage of climate change". British Politics and Policy at LSE. 11 July 2012. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  97. ^ Happer, Catherine. "Andrew Neil's phoney war against the 'climate mafia'". The Conversation. Archived from the original on 25 July 2018. Retrieved 24 July 2018.
  98. ^ Ball, Philip (2 October 2006). "When it's time to speak out". Nature. doi:10.1038/news061002-12. ISSN 1744-7933. S2CID 177131624.
  99. ^ a b c d e f McKnight, David (2009). "The Sunday Times and Andrew Neil". Journalism Studies. 10 (6): 754–768. doi:10.1080/14616700903119891. S2CID 141612792.
  100. ^ Franklin, Bob, ed. (1999). Social Policy, the Media and Misrepresentation. Routledge. pp. 72.
  101. ^ Neil, Andrew (1996). "The great Aids myth is finally laid to rest". The Sunday Times.
  102. ^ Borrill, Rachel (8 January 1997). "66% 'yes' vote to monarchy in TV 'phone poll contradicts previous result". The Irish Times. Retrieved 17 February 2019.
  103. ^ Dale, Iain (10 May 2010). "In Conversation with Andrew Neil". Total Politics. Archived from the original on 13 June 2013. Retrieved 7 September 2012.
  104. ^ Walker, Tim (20 September 2011). "Haunted by that photo: One for the album?". The Independent. Archived from the original on 24 March 2014. Retrieved 24 March 2014.
  105. ^ Bannerman, Lucy (15 August 2015). "Bachelor of Fleet Street ties the knot". The Times.
  106. ^ "Andrew Neil: 'I am a better journalist than I am a businessman'". The Independent. 15 January 2012. Archived from the original on 22 March 2015. Retrieved 6 March 2015.
  107. ^ "Andrew Neil: An audience with the broadcaster". The Independent. 19 January 2006. Archived from the original on 30 June 2018. Retrieved 24 August 2017.

External links

Media offices
Preceded by
Frank Giles
Editor of The Sunday Times
1983–1994
Succeeded by
John Witherow
Preceded by
Charles Garside
Editor of The European
1996–1998
Succeeded by
Gerry Malone
Academic offices
Preceded by
Donald Findlay
Rector of the University of St Andrews
1999–2002
Succeeded by
Clement Freud
This page was last edited on 23 November 2020, at 15:16
Basis of this page is in Wikipedia. Text is available under the CC BY-SA 3.0 Unported License. Non-text media are available under their specified licenses. Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc. WIKI 2 is an independent company and has no affiliation with Wikimedia Foundation.